Ajánlatos minél előbb regisztrálni az azonnali fizetéshez

Egyre hangsúlyosabb az elektronikus megoldások alkalmazása a banki ügyintézésekben, az ügyfelekkel való kapcsolattartásban, valamint a termékek fejlesztésében. A koronavírus-járvány miatt egyes online megoldások előnyt élveztek, míg mások esetében éppen hogy lelassultak a fejlesztések. Az új év első napja ismét hozott változásokat, összeállításunkban ezek gyakorlati tudnivalóit rendszerezzük.  

Horváth Éva
2021. 01. 03. 21:51
A NAV nyilvánosan elérhető adatokra is támaszkodik Fotó: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaly márciusban útjára indult azonnali fizetési rendszer – amely akár egy másodperc alatt célba juttatja a legtöbb átutalást a hét minden napján, minden órában – alapjaiban változtatja meg a bankolást. A villámgyors utalások mellett számos egyéb szolgáltatás is épül erre: így például már nem kell feltétlenül tudni a 16–24 számjegyű bankszámlaszámokat egy-egy utalás indításakor, elég megadni a címzett úgynevezett másodlagos azonosítóját. Ez lehet e-mail-cím, mobiltelefonszám vagy adószám is, csupán arra van szükség, hogy akinek megy az utalás, az a másodlagos azonosítók közül valamelyiket, akár mindhármat, regisztrálja a bankjánál. Ezeknek a regisztrációja a legtöbb banknál az azonnali fizetési rendszer bevezetése óta ingyenes, ám a későbbiekben a hitelintézetek már akár pénzt, egy-két ezer forintos regisztrációs díjat kérhetnek ezért – hívta fel a figyelmet a szakportál munkatársa.

Egy-egy másodlagos azonosítót csakis egy bankszámlához lehet megadni, ám ahhoz hozzárendelhető a többi azonosító is.

Az azonnali fizetési rendszerben szeptember óta már a vállalati számlákról is el lehet küldeni egyszerre több utalást. Például egy cég a dolgozók fizetését is elutalhatja az azonnali rendszeren keresztül, elektronikus tranzakció részeként, a nyugdíjak azonban továbbra is az éjszakai utalási rendszeren keresztül futnak be a bankszámlákra.

Az erős ügyfél-hitelesítés biztosítja, hogy az online vásárlások során a fizetést csak a kártyabirtokos jóváhagyásával lehessen végrehajtani.
Fotó: 123RF

Ugyancsak másodlagos jellegű, ám kötelező előírás 2021 első napjától az erős ügyfél-hitelesítés, amely azt biztosítja, hogy online vásárlások során a fizetést csak a kártyabirtokos jóváhagyásával lehessen végrehajtani. Az eljárás egy kétfaktoros azonosítás a már megszokott bankkártyaadatok megadása mellett. Vagyis a kártyabirtokos nevét, a kibocsátó bankot, a lejárati időt és a kártya hátoldalán szereplő úgynevezett CVC-kódot ezután is meg kell adni, de emellett további két jóváhagyásra is szükség van. A hitelintézetek beszámolói szerint erre a legegyszerűbb mód, ha letöltjük a kártyakibocsátó bank mobilbanki applikációját, mert ilyen esetben az első jóváhagyás maga a mobilbanki belépés, a második pedig egy kóddal, ujjlenyomattal vagy arcképpel megvalósított tranz­akciós jóváhagyás.

A kártyakibocsátóknak gyakorlatilag tavaly szeptember közepére készen kellett állniuk arra, hogy minden online vásárlásos tranzakciót már erős ügyfél-hitelesítéssel azonosítsanak, de kötelezővé csak idén vált. Most már, amennyiben nem használunk mobilbanki applikációt, a vásárláshoz kell vagy az internetbanki belépő, a telebankkódunk vagy egy kifejezetten az erős ügyfél-hitelesítésre beállított kód, valamint második azonosításként a megadott mobilszámunkra minden esetben érkezik egy egyszer használatos jóváhagyó kód, amit a vásárlási felületen kell beírnunk a tranzakció lezárásához.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.