Júniusban ismét többet szántunk benzinre és élelmiszerre

Berobbantotta a nyár a belföldi utazási kedvet, nyolc százalékot bőven meghaladó mértékben nőtt az üzemanyagok eladása. Ezt már nem az alacsony bázis okozza.

Magyar Nemzet
2021. 08. 04. 9:01
Nem kell attól félni, hogy üzemanyag nélkül maradunk az úton
Nem kell attól félni, hogy üzemanyag nélkül maradunk az úton Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Júniusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a Központi Statisztikai Hivatal nyers adatai szerint 6,2,

naptárhatástól megtisztítva 5,8 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakihoz képest.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 7,2, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben három, az üzemanyag-kiskereskedelemben 8,6 százalékkal nőtt az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakihoz viszonyítva.

Elindult a nyári belföldi turizmus, többet tankolunk
Fotó: Mirkó István

Az év első hat hónapja alatt a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – két százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál.

– A bővülés mértéke lényegében megegyezik a tavaly tavasz előtt tapasztalt ütemmel. A gazdaság és a turizmus újraindulása ismét tartósan emelkedő pályára állíthatja a kiskereskedelmet – értékelt Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye szerint.

Felidézték: 2013 nyarától a koronavírus-járvány hazai megjelenéséig több mint nyolcvan hónapon át folyamatosan javult a szektor teljesítménye. A tavaly áprilisi drasztikus visszaesést követően

az idén júniusi az első havi adat, amely úgy mutat a korábbi évekre jellemző ütemű emelkedést, hogy annak mértékét veszélyhelyzeti intézkedések nem torzítják.

Az üzlettípusok közül hosszú idő után fordult ismét növekedőre a ruházati és az iparcikkboltok forgalma. A megélénkülő utazásokkal immár hónapok óta, egyre nagyobb arányban bővül a benzinkutaké. Az e-kereskedelem változatlanul őrzi az elmúlt esztendőben kivívott erős pozícióját. Az online és csomagküldő értékesítés havi teljesítménye a legutóbbi nyolc hónapból hatban haladta meg a korábban soha el nem ért százmilliárd forintot.

– A hazai foglalkoztatás rekordszinten van, közel 4,7 millióan dolgoznak hazánkban, a reálkeresetek több mint száz hónapja emelkednek. Ha az emberek bepótolják tudatosan visszafogott, elhalasztott vásárlásaikat, a kiskereskedelem 2021 második felében felülmúlhatja a válság előtti volumenét. A gazdaság és turizmus újraindítása komoly lökést adhat az ágazat újbóli fellendüléséhez. A háztartások fogyasztásának bővülése hasonlóképpen hajthatja Magyarország megerősödését – tette hozzá Cseresnyés Péter.

– A növekedés nem magyarázható bázisidőszaki adattal, hiszen az előző év azonos időszakát nem jellemezte már visszaesés – hangsúlyozta lapunknak küldött elemzésében Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. makrogazdasági üzletágának vezetője. – A kiskereskedelmi forgalom emelkedését segíti a harmadik hullám alatt elhalasztott fogyasztás bepótlása, illetve a korlátozások enyhítéséhez kapcsolódóan az átmenetileg bezárásra ítélt munkahelyek megnyitása. A kiskereskedelmi adatok alapján a fogyasztás a második negyedévben jelentős pozitív hatást gyakorolhatott a gazdasági növekedésre. A hatás a következő időszakban is megmaradhat, különösen ha nem lesz szükség a korábbiakhoz hasonló szigorú korlátozások elrendelésére. Ezt támogathatja az, hogy a foglalkoztatás magas szintre tért vissza, így ismét jellemző lesz a munkaerőhiány, amely felfelé hajtja a béreket – vélte a szakértő.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.