Legalább 1,3 milliárd forint megtakarítást eredményeztek a tavaly év elején bevezetett pótdíjfizetési könnyítések a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint, ennek legnagyobb része a közlekedők zsebében maradt, de a szolgáltató is tudott spórolni – közölte lapunkkal a szervezet. A NÚSZ számára az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) rendelete tette lehetővé, hogy
jogosulatlan úthasználat esetén az érintett jármű üzembentartója egyéves országos e-matrica megvásárlásával rendezze a jogosulatlan úthasználat időpontja és a matrica megvétele között keletkezett, akár az összes tárgyéven belüli pótdíjas esetét.
Ennek kérelmezésére a pótdíjfizetési felszólítás kézbesítésétől számítva 75 nap áll rendelkezésre. A másik lehetőség a pótdíjamnesztia: a jogosulatlan úthasználatok halmozódása esetén az üzembentartó a kérelme benyújtásától számítva 180 napra visszamenőleg kérheti, hogy kedvezményes pótdíjat fizethessen. Ennek összege hat darab alappótdíj összegének felel meg. Szintén a tavalyi év elejétől változtak a pótdíj-maximalizálás szabályai is, ezt a könnyítést 2021-től a korábbi három helyett már két pótdíjas esethez kapcsolódóan is lehet kérni.
A pótdíjfizetési könnyítési lehetőségek valamelyikével 2021-ben csaknem 26 ezer ügyfél élt – közölte a szervezet.
A legnépszerűbb megoldás az utólagos éves országos autópályamatrica-vásárlás volt. Az esetek legnagyobb részében ezt választották az érvényes e-matrica nélkül utazók, akik mintegy 56 ezer pótdíjas esetet rendeztek ezzel a megoldással, és így mintegy 866 millió forint összegű pótdíj fizetése alól mentesültek. Pótdíj-maximalizálást több mint 42 ezer pótdíjas esethez kapcsolódóan kértek az ügyfelek, akiknek így minimum 352 millió forintnyi összegű pótdíjat nem kellett befizetniük.
A pótdíjfizetési könnyítések eredményeképpen a NÚSZ Zrt. is megtakarított mintegy 50 millió forintot, ami a pótdíjfizetési felszólítások postázásának költsége lett volna.
Borítókép: Útdíjköteles autópálya-szakasz (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)