Egyrészt két szolgáltató, a Vodafone és a Yettel a vizsgált időszakban új díjcsomagokat vezetett be a piacra, másrészt e két cég, valamint a Magyar Telekom díjkorrekciót hajtott végre – írják a közleményben.
Emlékeztettek, hogy tavaly a három nagy mobilszolgáltató olyan passzussal egészítette ki az üzletszabályzatát leíró általános szerződési feltételeit (ÁSZF), amely lehetővé teszi, hogy évente egyszer a fogyasztóiár-index mértékével változtassák a szolgáltatások havi díját.
A negyedév során az első lakossági mobil számlás díjcsomagokat érintő változást a Vodafone 2023. január 2-i díjkorrekciója jelentette. A Vodafone esetében ez 9,39 százalék volt, így január 2-től legfeljebb ezzel a mértékkel megemelte valamennyi lakossági mobil díjcsomagja havi díját, majd március 15-től újabb díjcsomagstruktúra-változást vezetett be.
Míg a 2022-ben történt díjcsomagváltások esetében jellemzően az új díjcsomagok valamivel több szolgáltatást (például magasabb adatkeretet) nyújtottak mérsékelten magasabb áron, mint a korábbiak, a Vodafone idei díjcsomagváltása esetében vegyes a kép: a váltással egyes, a korábbi hasonló nevű díjcsomag havi díjában még szereplő szolgáltatásokat kivezették, míg más szolgáltatáselemek megjelentek az új díjcsomagoknál – írták.
A Vodafone-hoz hasonlóan a Yettel is az első negyedévben vezetett be új díjcsomagstruktúrát, és ekkor történt a társaság díjkorrekciója is.
Az új lakossági számlás díjcsomagok március 2-től váltak elérhetővé a fogyasztók számára. Érdekességnek nevezték, hogy a Vodafone Go díjcsomagjaihoz hasonlóan a Yettel is a díjcsomagnév végére tett + jellel (plusz) különbözteti meg az újonnan bevezetett díjcsomagokat a korábbiaktól.
Szembeszökő különbségnek nevezték a két szolgáltató díjcsomagváltása között, hogy míg a Vodafone esetében az új díjcsomagok díja csak 0–7,7 százalék között változott, addig a Yettel esetében az új díjcsomagok havi díja 11 hónap hűségvállalás és e-komfort esetén húsz százalék körüli mértékben haladta meg a korábbi díjakat.
Ha a Vodafone esetében a január 1-jén érvényes havi díjakkal vetjük össze az új díjcsomagok díjait, az árnövekedés akkor is jóval húsz százalék alatt maradt: 9,1 és 17,7 százalék között változott – tették hozzá.
Újabb változást a Yettel díjcsomagjaiban a március 14-én történt díjkorrekció jelentett: a társaság a Központi Statisztikai Hivatal február 24-i közleményében megjelent
2022-es éves átlagos árszínvonal-változás mértékével, azaz 14,5 százalékkal emelte meg a havi díjakat.
A díjkorrekció azonban a március 2-án bevezetett (pluszos) díjcsomagokra nem vonatkozott, csak a korábban bevezetett tarifacsomagokra, amelyek esetében azonban március 2-ától megszűnt az az akciós lehetőség, hogy 11 hónap hűségvállalással és az ezzel járó havidíj-kedvezménnyel legyenek előfizethetők.
Ellentétben a Vodafone-nal és a Yettellel, a Magyar Telekom nem vezetett be az első negyedévben új díjcsomagot a piacra, azonban díjkorrekcióra nála is sor került. A társaság március 1-től emelte meg előfizetéses díjcsomagjai havi díját az előző évi éves átlagos árszínvonal-változás mértékével (14,5 százalék) – írták.
A Digi esetében sem új díjcsomag bevezetése, sem pedig díjkorrekció nem történt az első negyedévben, a társaság üzletszabályzata szerint ez utóbbira májusban kerül sor.
A mobilszolgáltatók kártyás (pre-paid) kínálatát tekintve érdemi változás nem történt a vizsgált időszakban – áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság közleményében.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)