A karácsonyi vásárokban is éber a fogyasztóvédelem

A leggyakoribb hiba az, hogy a kereskedők nem megfelelően tüntetik fel az árakat.

2024. 12. 17. 13:43
Az Advent Bazilika karácsonyi vásár ünnepélyes megnyitója a Szent István-bazilikánál Fotó: Lakatos Péter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányhivatalok munkatársai a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói jogok érvényesülését – mondta Eitmann Norbert, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) fogyasztóvédelmi szóvivője kedden a fővárosi Vörösmarty téri karácsonyi vásáron újságíróknak. Emlékeztetett: a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok egész évben vizsgálják a kereskedelmi egységeket, hogy a fogyasztói jogokat érvényesítsék, és a karácsonyi vásárokban is ott vannak. 

A szakemberek vizsgálják többek között az árak feltüntetését, a számlaadási kötelezettség teljesítését, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, a mérőeszközök hitelességét és magát a mérést is. A leggyakoribb hiba az, hogy nem megfelelően tüntetik fel a kereskedők az árakat. 

A szóvivő felhívta a figyelmet: az eladási és az egységárat is megfelelően fel kell tüntetni, mert a fogyasztónak pontosan tudnia kell, milyen összeget kell fizetnie adott termékért. Hozzátette: még mindig előfordul, hogy nem adnak számlát a fogyasztónak, ilyenkor a kormányhivatalok munkatársai átteszik az ügyet a hatáskörrel rendelkező Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. 

Jelezte: az is előfordul, hogy tiszteségtelen kereskedelmi gyakorlatokkal próbálják megtéveszteni a fogyasztókat, ezekben az esetekben is eljár a fogyasztóvédelmi hatóság. 

Eitmann Norbert felhívta a figyelmet a fogyasztói tudatosság fontosságára. Azt javasolta, a vásárlók alaposan gondolják át, mire van szükségük és azt honnan szerzik be, karácsonyi vásárban, aluljáróban, vagy online rendelik meg, mert ez hatással lehet a fogyasztói jogok érvényesítésére, amennyiben például jótállási vagy elállási joggal kapcsolatos probléma merül fel a termékkel kapcsolatban. 

Fontos, hogy a vásárlók tisztában legyenek hibás termék esetén a jótállási, szavatossági jogaikkal, és azzal, hogy az online rendelések esetén indoklás nélkül elállhatnak a szerződéstől 14 napon belül. Az online vásárlással kapcsolatban azt javasolta, lehetőség szerint ne kétes eredetű távol-keleti, hanem magyar webáruházból vásároljanak az emberek, mert a fogyasztói jogaikat így később egyszerűbben tudják érvényesíteni. 

Eitmann Norbert elmondta azt is, vizsgálják a termékek – így a fényfüzérek, karácsonyi díszkivilágítások – biztonságát is a vásárokban, kereskedelmi egységekben; ezzel kapcsolatban azt javasolta, azokat ne aluljárókban, távol-keleti áruházakban, hanem szaküzletekben szerezzék be a vásárlók.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.