A legfrissebb adatok szerint közel kilencszáz, az árfigyelőben vizsgált termék ára csökkent kisebb-nagyobb mértékben március 13-hoz képest április hetedikével összevetve. Az árrésstop hatása gyakorlatilag azonnal érződött, ha az átlagot nézzük, összességében az árrésstoppal érintett termékek ára 18 százalékkal csökkent, ám ezek között igen nagy a szórás – írja a Világgazdaság.
Vannak termékek, amelyek ára több mint ötven százalékkal csökkent, ez összesen huszonhárom darab. Százhárom termék esetében az árcsökkenés több mint negyvenszázalékos volt. A leginkább árcsökkentett termékek körébe a tejtermékek tartoznak.
Nagyjából harmadával esett az ára 144 terméknek, nagyjából negyedével pedig 169 típus ára mérséklődött. Kétszáz árucikk esetében a csökkenés mértéke legfeljebb húszszázalékos volt. A tojás például 15-25 százalékkal olcsóbb. A darabszámok és az arányok úgy tevődnek össze, hogy üzletlánconként megbontva nagyobb árcsökkenés azoknál az üzletláncoknál látható, amelyek alapvetően több gyártói márkás terméket forgalmaznak. Az ilyen termékek esetében pedig eleve nagyobb az árrés, mint az olcsóbb, sokszor közel azonos vagy azonos minőségű saját márkásak esetében.
Az árrésstop hatása máris megjelenhetett az inflációs adatokban, igaz, még nem teljességében. Ugyanis már a márciusi adatfelvételbe is beleesnek olyan napok, amikor az árrésstopot már alkalmazták. A Világgazdaságnak nyilatkozó elemzők szerint márciusban 5 százalékra lassulhatott a fogyasztói árak emelkedésének üteme.