A levegőben szakadt darabokra a maláj gép

Semmi sem utal arra, hogy a szerencsétlenséget műszaki meghibásodás vagy a személyzet hibája okozta volna.

TK
2014. 09. 09. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi sem utal arra, hogy a szerencsétlenséget műszaki meghibásodás vagy a személyzet hibája okozta volna - vonták le az adatokból a következtetést a holland szakértők.

A pilótafülke hangrögzítője szerint július 17-én 13:20:03-ig minden megfelelően alakult a fedélzeten, semmilyen vészhelyzetre vagy hibára utaló nyom nincs a hangfelvételen, és meghibásodást jelző figyelmeztető hangot sem lehet hallani. A repülési adatrögzítő pedig arról tanúskodik, hogy a rendszer semmilyen hibát nem jelzett, a hajtóművekről a fekete doboz a normális repülésnek megfelelő adatokat rögzített. Az ukrán légi irányítással folytatott párbeszédek tanúsága szerint a pilóták semmilyen vészhelyzetet nem jelentettek.

A felvétel 13:20:03-kor hirtelen megszakad – áll a jelentésben, amely arra is kitér, hogy az ukrán légi irányítás a felvétel megszakadása előtti másodpercekben kétszer is megpróbált kapcsolatba lépni a pilótákkal, de akkor már semmilyen válasz nem érkezett a gépről.

A roncsoknak a földön való elhelyezkedéséből a holland szakemberek arra következtetnek, hogy a repülőgép a levegőben darabjaira szakadt. Hozzáteszik továbbá, hogy a karbantartási naplók alapján a Boeing 777-200-as repülő az amszterdami felszálláskor maradéktalanul alkalmas volt a repülésre, semmilyen műszaki hibára utaló jel nem volt, a személyzet pedig képzett és tapasztalt volt.

A dokumentum arra is kitér, hogy bár a roncsot a szakértők még nem tudták tüzetesen elemezni, a rendelkezésre álló fényképek tanúsága szerint a darabokat több helyen lyukak tarkítják, a károsodás pedig egybevág azzal, amilyet több, kívülről érkező nagy energiájú tárgy okoz. „Ez a károsodás vélhetően meggyengítette a repülőgép törzsének szerkezetét, amely így a levegőben darabokra szakadt” – írja a Holland Biztonsági Testület, amely szerint mindez megmagyarázza, miért szakadt meg egy időben a repülési adatok rögzítése, a kommunikáció a légi irányítás és a gép között, és miért tűnt el a gép ugyanakkor a radarernyőről.

A testület előzetes jelentésében világossá teszi, hogy a vizsgálat még tart, a katasztrófa pontos okainak feltárása további kutatómunkát igényel. A testület célja, hogy a katasztrófát követő egy éven belül elkészítse végleges jelentését a történtekről.

Malajzia kormányfője korlátlan hozzáférést követelt a maláj utasszállító katasztrófájának kelet-ukrajnai helyszínéhez, hogy meg tudják válaszolni a repülőgép lezuhanásával kapcsolatban kedden megjelent előzetes jelentés nyitott kérdéseit. Najib Razak honlapján megjelent közleményében rendkívül fontosnak nevezte, hogy minden emberi maradványt előkerítsenek, lezárják a vizsgálatot és kiderítsék az igazságot. A Holland Biztonsági Testület kedden közzétett előzetes jelentéséből kiderült, hogy a maláj légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járata július 17-én több, kívülről érkező, nagy energiájú tárgy okozta szerkezeti károsodás miatt még a levegőben darabokra szakadt Kelet-Ukrajna fölött.

Arról egyelőre nem tesz említést a dokumentum, hogy a gépet rakétatalálat érte volna. A maláj kormányfő közleményében hangsúlyozta, hogy a jelentés szerint az utasszállító repülésre alkalmas volt és követte a hivatalosan kijelölt útvonalat. Razak közölte azt is, hogy hétfőn Ukrajnába küldtek egy maláj kutatócsoportot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.