Százötven éve indult a Budavári Sikló

A megnyitásra 1870. március 2-án került sor, 40 évre kaptak engedélyt a „Hegypálya” üzemeltetésére. Európában – a párizsi felvonó után – ez volt a második ilyen szerkezet.

Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár2020. 03. 02. 9:49
"Kt, vagy ha tetszik ngy sin a meredeken emelked hegyoldalon a hegy lbtl fel az oromig e ketts vonal fels vgnl egy ris vas kerk, rzst mint egy csigakerk, melynek rovatkjban egy vassodrony ktl jr elre, htra,  e ktl kt vgn aztn kt vaggon, melynek mig egyike emelkedik, msika szll a rzsutos sineken, mint a kt vedr kutnl  ennyi az egsz. Ugy-e br vghetlen egyszer gondolat? Ha ama nagy  kereket mozgsba hozzuk, mint a kerekes kutnl, rajta a vaggonok fel, majd leszllanak, mg pedig annl knnyebben, mivel itt. a lemenben is lsz teher.Azonban a kivitelnl mg sem oly knny volt a vllalat, mint ltszik;  mert elszr is a kereket"  Forrs: (Vasrnapi Ujsg 1869. 16. vf. 51. sz. deczember 19.)
Gõzsikló a budai hegyoldalon Fotó: Digitlis Kparchvum - http://dka.oszk.hu - DKA-049631
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Széchenyi család öröksége, története évszázadokra nyúlik vissza, tagjai mindig is hazájuk és hivatásuk gyarapításának szentelték életüket. Gróf Széchenyi Ödön, Széchenyi István fiatalabb fia korát megelőző éleslátással figyelt fel a gazdasági, társadalmi és technikai hiányosságokra és igényekre. Az ő nevéhez kötődik a Budavári Sikló kialakítása, amelyet 150 éve, 1870. március 2-án avattak fel. A nemzeti könyvtár őrzi a Budavári Sikló (hegypálya) alapítását (1868) és a gróf Széchenyi Ödön érdemeinek elismerését tartalmazó iratot (1894).

A gróf az 1867-es párizsi világkiállításon találkozott először a hegyre menő felvonó ötletével, amelyet hazatérve rögtön át is szeretett volna ültetni az itthoni környezetbe. Buda székesfőváros tanácsánál kérvényezte egy személy- és áruszállításra alkalmas emelőgép megépítését a budai várhegy Lánchídhoz közeli oldalában, mely „megkímél nemcsak fáradságot és időt, hanem a budai vár lakóinak és háztulajdonosainak csekély ár fizetése mellett a legnagyobb kényelmére válna.” Amikor híre ment a beadványának, sokan kinevették, mások azt mondták: ha az „emelőgép” fel is épül, nem ülnének bele, mert akik így tesznek, azok biztosan ki fogják törni a nyakukat.

Erre reagálva „A Hon” című lap 1867. november 8-ai száma beszámolt arról, hogy a párizsi világkiállításon is működött egy ilyen gép, amely a közönséget gőzerővel a „roppant magas palota” tetejére emelte. Széchenyi 1868. május 25-ére szerezte meg az összes szükséges támogatást a budai gőzsikló megépítéséhez, de a korabeli lapok beszámolóiból tudható, hogy a munkálatok nem mentek mindig zökkenőmentesen. A sínek megépítése nehézkesen tudott haladni a talajban, és az emelőszerkezet újragondolására is szükség volt, mivel a siklót működtető gőzgépet csak a várhegy alján tudták elhelyezni.

A megnyitásra végül 1870. március 2-án került sor, Buda városától 40 évre kaptak engedélyt a „Hegypálya” üzemeltetésére. Európában – a párizsi felvonó után – ez volt a második ilyen szerkezet. Az utasszállítás még a hatósági forgalomba helyezés engedélye előtt megkezdődött, a hivatalos megnyitásig ingyenesen használhatták az emberek a gépet, ezzel is megalapozva a bizalmat az új szerkezetnek. A Pesti Napló így méltatta: A rajta való járás igen kellemes, éppen semmit sem ráz, a le vagy felmenetel egy perc műve.A budai gőzsikló olyan nagy sikert aratott, hogy több helyen terveztek hasonlót építeni a budai hegyek oldalában, de ezek megépítésére pénzhiány miatt nem került sor.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.