A Broadwayről indult, meghódította a világot

Mióta a hatvanas években megérkezett Magyarországra, a musical folyamatosan ott van a legnépszerűbb színházi műfajok között, ami operett-nagyhatalomnak számító hazánkban talán nem is csoda. Január 12-én ünnepeljük a magyar musical napját.

Forrás: MTI2024. 01. 12. 13:01
Puskás, a musical
Színpadkép a Puskás-musicalből Fotó: Nemzeti Sport/Tumbász Hédi
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar musical napját 2012 óta január 12-én ünneplik a Bajor Gizi Színészmúzeum kezdeményezésére. A választás azért esett erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, Hubay Miklós, Vas István és Ránki György alkotását, az Egy szerelem három éjszakáját. 

musical
A műfajilag musicalnek számító István, a király rockopera filmfelvétele a városligeti Királydombon 1983-ban. Fotó: Fortepan/Urbán Tamás 

 

Az elsők a dzsesszben gyökereztek 

A musical a zenés színház jellegzetes amerikai műfaja, amely szakít az operett, a zenés vígjáték és a revü dramaturgiai elveivel, rendszerint kész irodalmi művek felhasználásával alkalmazza a párbeszédet, az éneket, a táncot. A műfaj ősének a daljáték és az operett tekinthető, de szerkezete más. Az operához hasonlóan nincs vagy csak nagyon kevés a prózai rész, a zene operaszerűen szerkesztett, tehát témák, ciklusok követik egymást, ismétlődnek, így a zenének önmagán túl szerkezetileg is üzenete van.

Az első musicaleket a múlt század első felében a New York-i Broadwayen játszották, ezek zeneileg a dzsessz különféle ágaiban gyökereztek.

Európában az 1950-es évek óta hódít teret ez a zenés műfaj. Sokan az Alan Jay Lerner és Frederick Loewe által jegyzett My Fair Ladyt tartják a legtökéletesebb musicalnek. A G. B. Shaw Pygmalion című műve alapján készített darab ősbemutatója 1955-ben volt a Broadwayen, majd 1964-ben George Cukor rendezésében elkészült többszörös Oscar-díjas filmváltozata is Audrey Hepburn és Rex Harrison főszereplésével.

Amerikában egymást követték a világsikert arató musicalek: 1957-ben a West Side Story, 1966-ban a Kabaré, 1969-ben a Hair, az első kizárólag beat- és rockzenére épülő musical, 1975-ben az A Chorus Line (Tánckar). Az elmúlt évtizedek legnépszerűbb musicalszerzője a brit Andrew Lloyd Webber, aki olyan művek szerzője, mint a Jézus Krisztus Szupersztár, az Evita, a Macskák és Az operaház fantomja. Utóbbi a valaha leghosszabb ideig játszott darab volt a Broadwayen, 1988. január 26-án mutatták be először és 2023. április 16-án játszották utoljára. A sor folytatható A nyomorultakkal, a Miss Saigonnal, a Rómeó és Júliával vagy az Amélie-vel, amely a 2001-ben Audrey Tautou főszereplésével készült filmen alapul.

 

A magyar musical születése

E musicalek zömét Magyarországon is bemutatták, miközben megszülettek az első hazai zenés darabok is. 1960-ban alakult a Nagymező utcában működő Petőfi Színház, melynek repertoárját Szinetár Miklós művészeti és Petrovics Emil zenei vezető a zenés színpad klasszikusaiból, nagy sikerű külföldi musicalekből és új magyar zenés játékokból kívánta kialakítani.

Harmadik bemutatójuk 1961. január 12-én az Egy szerelem három éjszakája című „musical tragedy” volt, amely egy csapásra polgárjogot vívott ki hazánkban is a műfajnak. A második világháború alatt játszódó, Radnóti Miklós sorsát idéző színművet Hubay Miklós, a dalszövegeket a költő, műfordító Vas István írta, a zeneszerző Ránki György volt, a zenekart Petrovics Emil vezényelte. A darabot Szinetár Miklós parádés szereposztással, Agárdi Gábor, Bodrogi Gyula, Horváth Tivadar, Margitai Ági, Miklósy György és Sennyei Vera részvételével állította színpadra. A darabból 1967-ben Révész György filmet forgatott, a főszerepekben Bodrogi Gyulával,  Darvas Ivánnal, Kállai Ferenccel, Latinovits Zoltánnal, Major Tamással, Sinkovits Imrével, Tóth Benedekkel, Venczel Verával. A musicalt azóta számos felújításban játszották, tévéváltozatát 1986-ban mutatták be. 

 

Az István, a királytól a Pál utcai fiúkig 

A Bajor Gizi Színészmúzeum kezdeményezésére 2012 óta a színpadi bemutató napján, január 12-én tartják a magyar musical napját a műfaj népszerűsítésére.

Az operett-nagyhatalomnak tartott Magyarországon rendkívül népszerűvé vált a musical műfaja. Az 1970-es évektől egymást követték a sikerdarabok, csak néhányat említve: Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról, István, a király (e rockopera műfajilag musicalnek minősül), A padlás, Doktor Herz, Légy jó mindhalálig, Valahol Európában, A dzsungel könyve, Hotel Menthol, Made in Hungária, Abigél, Isten pénze, Szép nyári nap, Én, József Attila, A fejedelem, A Pál utcai fiúk, Puskás.

A műfaj magyarországi népszerűségét és rangját is jelzi, hogy 2011-ben Budapest és Szabadka rendezte meg az első Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekversenyt. (A délvidéki város a világhírű, magyar származású zeneszerző, többek közt az Elisabeth, a Mozart!, a Rebecca, a Marie Antoinette című musicalek komponistájának szülővárosa.) 2013 áprilisában a budapesti Operettszínházban rendezték meg az I. Budapesti Nemzetközi Operett–Musical Fesztivált, 2014 novemberében a Papp László Sportarénában volt a Musical Fesztivál. A Musical-re Hangolva Egyesület 2006 óta országos musical- operettkurzust és versenyt szervez a fiatal tehetségek felkutatására.

 

Borítókép: Színpadkép a Puskás című musicalből (Fotó: Nemzeti Sport/Tumbász Hédi)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.