Együtt játszott Yehudi Menuhinnal, most a Zeneakadémián hallhatjuk

Generációjuk legkarizmatikusabb művészeiként, hangszereik legkiválóbb képviselőiként említik őket: Alexander Sitkovetsky hegedűművész és Maxim Rysanov brácsaművész-karmester hosszú évek óta barátok és kamarapartnerek, február 13-án pedig az Anima Musicae Kamarazenekarral Mozart egyik legkedveltebb művét, az Esz-dúr sinfonia concertantét adják elő a Zeneakadémia nagytermében.

2025. 02. 12. 9:20
Fotó: Vincy Ng, Emmer László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 15. évadát ünneplő kamarazenekar idei Grandioso bérletének különlegessége, hogy nem egy vendégművészt, hanem szólista párosokat hívnak meg. 

Forrás: Anime Musicae

Novemberben óriási sikerrel adtak koncertet Kirill Trousovval és testvérével, Alexandra Trousovával, hamarosan pedig a Sitkovetsky–Rysanov kettőssel örvendeztetik meg a Zeneakadémia közönségét. Mindkét művésszel volt már szerencséje dolgozni az együttesnek. Alexander Sitkovetsky több alkalommal koncertmesterként is vezette a kamarazenekart, míg Maxim Rysanov szólistaként és karmesterként is állt már az Anima Musicae élén. 

A zenészcsaládból származó Sitkovetsky nyolcévesen került Moszkvából az Egyesült Királyságba, ahol Yehudi Menuhin iskolájában tanulhatott, sőt több alkalommal játszott is a legendás hegedűművésszel. 

Londontól kezdve Münchenen, Szentpéterváron, Tokión át a világ legkiválóbb zenekaraival lépett fel szólistaként, lemezfelvételeit számos díjjal ismerték el, zongorás triójával rangos versenyeket nyertek meg, olyan világhírű művészekkel zenélt együtt, mint Julia Fischer, Janine Jansen, Julian Rachlin, Alexander Chaushian vagy Misha Maisky.

A ma már Magyarországon élő, Ukrajnában született Maxim Rysanov is fiatalon Londonba költözött, ahol a Guildhall School of Music and Drama növendékeként diplomázott 2000-ben, és már harmincévesen a brit zenei szaklap, a Gramophone az év fiatal művészének választotta. 

Lemezeiért rangos díjakat kapott, zseniális átirataival – például Csajkovszkij Rokokó-variációival vagy Bach hegedűre írt szólószonátáival –, valamint számos kortárs mű bemutatásával frissítette fel a mélyhegedű hagyományos repertoárját. Az 1780-ban készült Giuseppe Guadagnini hangszeren játszó Maxim Rysanov jelenleg a Royal College of Music rezidens művésze, és ahogy egy kritika fogalmazott: azon előadóművészek közé tartozik, akik akár telefonkönyvet felolvasva is izgalmakat tudnak kelteni.

Nemcsak a két vendégszólista személyében, hanem a műsor-összeállításban is megjelennek a zseniális párosok: a koncert első felében a már említett Mozart-mű mellett a rá oly nagy hatást gyakorló Joseph Haydn I. D-dúr szimfóniája csendül fel, majd a szünet után Bartók: Allegro barbaro (Dénes István átiratában) és a Kolindák I. kötete (Nógrádi Péter vonószenekari változatában) hangzik el, a koncert zárószáma pedig Bartókhoz kapcsolódóan Benjamin Britten: Variációk egy Frank Bridge-témára lesz.

Két átütő erejű tehetség, akiket egy időben, egy színpadon nem hallhat sűrűn a közönség, mindehhez csatlakozik fiatalos lendületével és magával ragadó energiájával az Anima Musicae Kamarazenekar. Röviden: február 13-án egy újabb emlékezetes koncertre számíthat a Zeneakadémia közönsége.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.