Februártól digitalizálják a halottvizsgálati bizonyítványt

Az anyakönyvvezetők elektronikusan is megkapják majd az elhunytak eljáráshoz szükséges adatait.

Magyar Nemzet
Forrás: Országos Kórházi Főigazgatóság2021. 01. 11. 15:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszerűbbé és hatékonyabbá válik a halálozás anyakönyvezéséhez szükséges adatok továbbítása 2021 februárjától. Az elektronikus halottvizsgálati bizonyítványt (eHVB) kiállító rendszernek köszönhetően az anyakönyvvezetők elektronikusan is megkapják majd az elhunytak eljáráshoz szükséges adatait. Az eHVB és az Elektronikus anyakönyvi rendszer (EAK) között az Elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér (EESZT) biztosítja az adatintegrációt.

Az eHVB-rendszer európai uniós forrásból valósul meg, és az Országos Kórházi Főigazgatóság működteti majd – áll a főigazgatóság hétfői közleményében.

Mint írják, az egyes eljárások egyszerűsítéséről és elektronizálásáról szóló jogszabály szerint a halottvizsgálati bizonyítványokat a jelenleg érvényes szabályok szerint februártól is papíralapon állítják ki az orvosok, ugyanakkor a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladata lesz, hogy a halál tényének és idejének megállapítását követően, a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb az azt követő első munkanapon, az anyakönyvezéshez szükséges adatokat rögzítse az eHVB-rendszerben.

A fejlesztés egyik célja kétirányú kapcsolat létrehozása az elektronikus anyakönyvi rendszer és az eHVB-rendszer között, hogy – az adatvédelmi szabályok szigorú megtartása mellett – az illetékes anyakönyvvezetők már saját elektronikus rendszerükön keresztül is elérhessék az elhunytak személyes adatait, valamint az elhalálozást igazoló dátumot.

Jelenleg a halottvizsgálati bizonyítványokat papíralapon állítják ki és továbbítják az orvosok. Ez azonban jóval időigényesebb, a dokumentáció egyes hatóságok közötti továbbítása költségesebb, az adatok kézzel való kitöltése pedig kevésbé megbízható, mint az elektronikus rendszer. Az európai uniós forrásból megvalósuló eHVB-rendszernek köszönhetően a halálozás anyakönyvezéséhez szükséges adatok elektronikusan továbbíthatók majd, az eljárás hatósági szereplői pedig egységes, zárt rendszerben érik el az adatokat és a szükséges űrlapokat az ügyintézés gyorsítása és hatékonyabbá tétele érdekében.

A rendszer teljes bevezetése és használatbavétele az év végére valósul meg. A projekt megvalósításához szükséges forrásokat a Széchenyi 2020 program biztosítja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.