„A Fővárosi Közgyűlés két évvel ezelőtt fogadta el a Budapest Fenntartható Energia és Klíma Akciótervét, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökken Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása. Azóta még kevés előrelépés történt, ezért a Levegő Munkacsoport sürgeti, hogy a Közgyűlés fogadjon el éves kibocsátási célértékeket és ezek elérését lehetővé tevő intézkedéseket” – írta honlapján a Levegő Munkacsoport azt követően, hogy a civil szervezetnek lehetősége volt a főváros 2023-as munkatervéhez javaslatokat tenni.
A Levegő Munkacsoport szerint gyorsan megvalósítható lenne az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása. Az M3-as metró felújítását követően ezeken a főutakon a buszsávot nem kellene visszaadni az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöldsávot lehetne létrehozni. Ez az ötlet hamarosan valósággá válhat, Karácsony Gergely főpolgármester ugyanis a közösségi oldalán már bejelentette, hogy a fővárosi főútvonalak jelentős változások előtt állnak a metrófelújítás márciusi befejeztével.
„Ehhez hasonló átalakításról már korábban is volt szó, azonban a megvalósítás idáig mindig elmaradt” – vetette az egyesület a főváros szemére még január elején. Amint írtuk: az elmúlt hetekben a főpolgármester újra találkozott a Levegő Munkacsoport képviselőivel, hogy egyeztesse velük a főváros felszíni közlekedésre vonatkozó átalakításait.
A Levegő Munkacsoport a parkolás átalakítására is javaslatokat tett, javasolták a díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését is.
„Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a Józsefvárosi Önkormányzat intézkedése, amely nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18 000 és 30 000 forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat” – érvelt Lukács András. A Levegő Munkacsoport elnöke által leírtak nem feltétlenül fedik a valóságot, ugyanis Józsefvárosban a lakosság hangos nemtetszését váltotta ki, hogy az addigi ingyenes parkolási engedélyükért mélyen a zsebükbe kellett nyúlni.
A civilek azt is kezdeményezték, hogy a parkolási díjfizetést Budapest egész területére ki kell terjeszteni.
Szerintük a parkolási gondok az egész fővárost jellemzik, így többek között számos külvárosi lakótelepet, amelyeket sokan P+R parkolóként használnak. Itt jegyzendő meg az is, hogy az egyesület lapunkhoz eljuttatott programjában álmegoldásként tekint a P+R parkolók kialakítására, mert szerintük erre se idő, se pénz, se hely nem áll rendelkezésre. Érdekes, hogy ugyanezzel az indoklással az elővárosi közeledés fejlesztését sem tartják célravezető megoldásnak.
Javaslatként szerepel a céges és a hibrid autók parkolási kedvezményeinek felszámolása is. Az elektromos járművek kapcsán pedig arra jutott az egyesület, hogy szerintük nemcsak rövid távon, de hosszabb távon sem elképzelhető, hogy megoldódnak a közlekedési és környezeti problémák azzal, hogy a jelenleg futó, belső égésű motorral hajtott járműveket villanyhajtásúra cserélik, hiszen az utóbbiak előállítása és használata szintén jelentős környezeti károkkal, valamint egyre több nyersanyag-használattal jár.
Borítókép: fővárosi dugó (Fotó: Bach Máté/Magyar Nemzet)