A múlt századokban nem csupán adventkor volt központi szerepük a vásároknak, az emberek ugyanis mindent ezen alkalmakkor vásároltak meg. Napjainkban a vásárlói érdeklődés viszont a bevásárlóközpontok felé fordult, így a karácsonyi vásárok szerepe, haszna is változott, de még így is rendelkezik gazdaságélénkítő hatással az elemző szerint – olvasható az oldalon.
„ Ez a gazdaságélénkítő hatás egyre fokozottabb, mert míg régen a helyi közösségeknek, helyben élő családoknak szólt, manapság egyre inkább turisztikai látványossággá válik egy-egy adventi vásár”
– mondta.
Nagy-Britanniában fel is mérték ezek helyzetét: 2007-ben csupán harminc karácsonyi vásár volt, de 2017-re ez a szám százra duzzadt, ami azt mutatja, hogy ezek az események – függetlenül a plázák lététől – népszerűek.
A gazdasági hatások pedig szerteágazók: Nemcsak arról van szó, hogy kisvállalkozók, kézművesek jól járnak, köréjük már komoly szervezőmunka kapcsolódik, a biztonsági szervezetektől a takarításig, a promócióig nagyon sokrétű az a gazdasági szektor, amelynek mind bevételt, mind foglalkoztatást jelentenek ezek az események – magyarázta Németh Viktória.
Budapest egymás után a negyedik évben lett legjobb a karácsonyi vásárokat tekintve egy európai felmérés szerint, a budapesti karácsonyi vásár pedig a legnagyobb ilyen rendezvények listáján is szerepel.
„Olyan népes országok, mint Franciaország vagy Németország szoktak az élen végezni, de lakosságarányosan Magyarország mindenképpen jó helyen áll” – húzta alá az elemző.