November végétől kezdődően Európa számos helyszínén a városokat ünnepi kivilágítással díszítik, az utcákon standok sorakoznak, a hangulatos tereken a látogatók megkóstolhatják a helyi ételeket, a hagyományos szezonális finomságokat, és vásárolhatnak a kézműves termékekből. A nagyobb európai vásárokon más látnivalók is elérhetők a karácsonyi vásárok kínálata mellett, például a városnéző túrák, az óriáskerekek és a jégpályák is fokozzák a látogatói élményt. A karácsonyi vásárok hatással lehetnek a rendezvényeket körülvevő gazdaságra is – ismertette elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
Amennyiben az ünnepi vásárok tovagyűrűző hatását vizsgáljuk, azt látjuk, hogy azok vonzzák a járókelőket. A gyalogos forgalom növekedése előnyös a közeli kereskedelmi egységeknek, különösen az üzleteknek, az éttermeknek és a kávézóknak – éppen egy olyan időszakban, amikor sok város főutcáin a kereskedelem visszaesése tapasztalható az Európa-szerte jellemző fokozott inflációs nyomás miatt. A megnövekedett látogatószám gyakran magasabb értékesítéshez és az ismertség növekedéséhez vezet, ami pozitív dominóhatást eredményez a közeli vállalkozásoknak. A karácsonyi vásárok gyakran előnyben részesítik a helyi és a kisvállalkozásokat, platformot biztosítanak termékeik és szolgáltatásaik bemutatásához. Az ünnepi vásárok segítik a helyi vállalkozásokat ügyfélkörük bővítésében és a márka ismertségének növelésében. E tényezők összessége élénkítő hatással lehet a kereskedelmi ingatlanszektorra is a karácsonyi vásárok közvetlen szomszédságában.