Az utaspanaszok alapján megállapítható, hogy a nem rendelés alapján szolgáltató taxisok a beülős utasokat, jellemzően a külföldieket, még mindig jelentős mértékben, rendszeresen és számos esetben a jogosan felszámolható viteldíj sokszorosát elkérve, különböző módszerekkel megkárosítják – válaszolt a Világgazdaság megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Mint írták, a szolgáltatásellenőrök folyamatosan ellenőriztek a fesztivál ideje alatt, az ellenőrzések eredményeként, jogsértés miatt 30 jegyzőkönyvet vettek fel.
A leggyakoribb jogszabálysértések:
- a személytaxi-szolgáltatáshoz szükséges megfelelő engedélyek,
- dokumentumok hiánya,
- az ellenőrzés megtagadása,
- a viteldíjjal kapcsolatos visszaélések,
- a nyugtaadás elmulasztása.
Kérdésünkre elmondták, hogy jellemző a POS-terminállal elkövetett csalás:
egy nullával többet ír a POS-terminálba a taxis úgy, hogy a kijelzőt eltakarja,
szintén POS-terminállal elkövetett csalás volt az is, amikor a taxis a fizetendő valuta nemét váltotta át forintról svájci frankra. Felhívták a figyelmet arra, hogy sajnos a POS-terminállal elkövetett visszaélések az elmúlt évben egyre gyakoribbá váltak.
Azt is elárulták, hogy ellenőrzés megtagadása viszonylag gyakran fordul elő. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy azt követően, hogy az ellenőr kollégák igazolják magukat és tájékoztatják a taxist, hogy ellenőrzés alá kívánják vonni, a taxis úgy nyilatkozik, hogy nem adja át az engedélyeit, dokumentumait és el is hajt a helyszínről.
A bírságtétel emelkedett, ez 1 040 000 forintos bírságot von maga után a közlekedési hatóságnál.
Ilyenkor az ellenőrök felveszik a helyszínen a jegyzőkönyvet, és bizonyítékul videó- és fényképfelvételt készítenek.
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren a helyzet az utóbbi években normalizálódott a BKK szerint, de azért, hogy a jelenség ne térhessen vissza, a reptéri ellenőrzések továbbra is rendszeresek, együttműködve a Repülőtéri Rendőr Igazgatósággal (RRI) és a reptér biztonsági szolgáltatást végző cégével.