Jelentősen nőtt az igény az árstopos termékek iránt a Spar üzleteiben, de nem csak a civil vásárlók tekintetében – közölte egy tegnapi, a cég éves eredményeit bemutató sajtótájékoztatón Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország ügyvezető igazgatója. Elmondás szerint ma már az a helyzet, hogy olcsóbb egy étteremnek a Sparban beszereznie a burgonyát, a cukrot vagy a tejet, mint a saját beszállítóitól.
A többletkeresletet tehát nem a háztartások felhalmozása, hanem a kis éttermi vállalkozások igénye generálja, innen nézve nem véletlen az árstoppal érintett termékek esetében a Spar-üzletekben érvényben lévő mennyiségi korlátozás.
A vállalkozások részéről érzékelhető keresletnövekedés heti több száz milliós kiesést jelent a vállalat számára, ami nagyobb veszteség, mint az extraprofit adó – jelezte az ügyvezető igazgató. Heiszler Gabriella ugyanakkor nem lepődött meg az árstopok megmaradásán, a cég készült rá.
Az inflációval kapcsolatban az ügyvezető igazgató megjegyezte, hogy van egy belső mérőszámuk, amely a Spar üzleteiben levő inflációt mutatja. A céljuk, hogy minden hónapban 2-3 százalékponttal alacsonyabb maradjon a Spar boltokban az árnövekedés, mint az országos átlag. Ezt akciókkal és állandó vagy eseti árcsökkentéssel igyekeznek elérni – közölte az ügyvezető.
Jó évet zárt a vállalat: a 2021-es 7,2 százalékos növekedés után 2022-ben 15,6 százalékos forgalombővülést produkált a Spar kereskedelmi hálózata, így a forgalom tavaly elérte a 915,7 milliárd forintot – derült ki a társaság tájékoztatóján. A növekedés infláció alatti, de jóval nagyobb, mint a Központi Statisztikai Hivatal által mért tavalyi kiskereskedelmi forgalom bővülése.
A cég az éves fordulónapon, vagyis tavaly december 31-én 623 (úgynevezett márka-, vagyis franchise partnerekkel együtt számolt) üzletet működtetett országszerte, ezzel az egyik legnagyobb kereskedelmi láncnak számít itthon. Tavaly két új áruházzal bővítette a hálózatát, 11-et pedig megújított. A fejlesztésre fordított összeg 18,6 milliárd forint volt. Éves szinten a társaságnak harmincmilliárd forint körüli fejlesztési keret áll a rendelkezésére, a maradék a logisztikai és egyéb beruházásokra ment el.
A tájékoztatóból kiderült, hogy a cég online kereskedelmi hálózata eddigi legnagyobb bővülését hozta, 150 ezer megrendelést bonyolított le és nagyjából húsz új helyszínt kapcsolt be a kiszállítási rendszerbe. Ugyanakkor ténykérdés, hogy nem az online értékesítés növekedése hozza a profitot a társaságnak.
A Spar nemcsak ebben emelkedik ki a magyar kiskereskedelmi piacból, hanem abban is, hogy az elmúlt öt év alatt megduplázta árbevételét. Ez teljesen egyedi ebben a szegmensben. Sokat segített a franchise rendszer elindulása és persze az is, hogy mára a második legnagyobb húsfeldolgozóvá vált. A Spar bicskei húsüzeme a hazai piacon a Bonafarm után a második legnagyobb. Tavaly 46 ezer tonna húst dolgozott fel.
Borítókép: Jó évet zárt a vállalat (Fotó: Spar.hu)