Csodaakku gyártását ígéri a Toyota

Öt év múlva kerülhet gyártásba a Toyota új generációs akkumulátora, amely 15 perc alatt feltölthető, és 700-800 kilométeres hatótávot is teljesíthet. Az úgynevezett szilárdtest-akkumulátorok teljesen elfeledtethetik majd a hatótáv miatti aggodalmakat, feltéve, ha egyszer valóban gyártásba és kereskedelmi forgalomba kerülnek.

Magyar Nemzet
2020. 08. 18. 7:36
An employee works on an assembly line of the Toyota Motor Corp's Prius hybrid car at the Tsutsumi plant in Toyota
Hatalmas átalakuláson megy keresztül a járműipar Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mélyreható szerkezeti átalakuláson megy keresztül a személyautó-ipar Euró­pában és globálisan is. A személygépkocsik 130 éves történetének vélhetően eddigi legnagyobb jelentőségű modernizációja zajlik, amely megváltoztatja a járművek meghajtását, irányítását, felhasználási módját is. Az autóból, amely eredetileg mechanikus szerkezet volt, a jelenlegi folyamatok végén egy IT-periféria válik, amelynek vannak ugyan mechanikus alkatrészei is, de legfontosabb tulajdonsága, hogy egy online hálózat része.

Sűrűbb töltőhálózat és a töltési idő csökkentése

Az átalakulás jelenlegi szakaszában a legnagyobb problémát a kibocsátásmentes meghajtásra való átállás jelenti. Az elektromos meghajtás ugyan régóta jól ismert, fejlesztett területe a mérnöki tudományoknak, a mozgásban lévő eszközök elektromosenergia-ellátása azonban csak kötött pályán, felsővezetékkel megoldott. A jelenleg használt lítium-ion akkumulátorok teljesítménye gyakran nem teszi lehetővé, hogy a járművek az elméleti hatótávjukat kihasználják. A megoldás: a mostaninál nagyságrenddel sűrűbb töltőhálózat, valamint az akkumulátorok energiasűrűségének a növelése, a töltés időigényének a csökkentése. A töltőhálózat bővítése Európa-szerte zajlik. Németországban a májusban bejelentett gazdaságélénkítő csomag része, hogy minden német benzinkúton kötelező lesz elektromos töltőállomásokat fenntartani. Szakértők szerint az elhatározás szép dolog, de a megvalósításhoz hatalmas hálózatbővítésre kényszerülnek az áramszolgáltatók, és ennek a költségéről később kell dönteni.

A másik sarkalatos pont az akkumulátorok képességének a növelése. Mint a mobiltelefonok példája mutatja, lehetséges csökkenő méretű és tömegű energiatárolót gyártani, amely az évről évre nagyobb energiaigényű készülékeket ellátja árammal. Ugyanakkor azt is tapasztaljuk, hogy a mai okostelefonok sem bírják sokkal tovább egy napnál egy töltéssel, ahogy tíz évvel ezelőtt is ez volt a helyzet. Vagyis az akkumulátorok területén nem történt meg a várt áttörés. Bár a technológiai iparban és manapság az autóiparban is sok szó esik az úgynevezett következő generációs energiatárolókról, a valóságban erről nem lehet közelebbit tudni.

Folyékony helyett szilárd elektrolit

Vagy mégis? Kaita Keidzsi, a Toyota hajtásláncokkal és akkumulátorokkal foglalkozó ügyvezetője az Automotive News hírportálnak arról nyilatkozott, hogy öt év múlva rendelkezésre fog állni a szakmai körökben szilárdtest-akkunak nevezett eszköz. A folyékony helyett szilárd halmazállapotú elektrolitot használó akkumulátortechnológia már régóta közbeszéd tárgya az elektromobilitás világában, hiszen az elektromos autókban való alkalmazásuk óriási áttörést hozna.

Energiasűrűségük kétszeresen vagy akár háromszorosan is meghaladhatja a jelenleg elterjedt lítium-ionos megoldásét,

ráadásul kevésbé érzékenyek az extrém hőmérsékletre, könnyebbek, tartósabbak, biztonságosabbak, valamint olcsóbbak is – ismertette a cikket a Villanyautósok.hu.

A Toyota akkumulátor-prototípusai 15 perc alatt teljesen feltölthetők, de ennél fontosabb célja is van a fejlesztésnek: a vállalat olyan aksit szeretne, amely akár harmincéves használat alatt is megőrzi kapacitásának 90 százalékát. A fentebb említett előnyöket azonban még nem sikerült maximálisan kiaknázni a Toyota fejlesztői­nek, különösképpen

a tartósság és a biztonság terén akad még csiszolnivaló.

Valószínűleg még hosszú évekbe telik, mire meghozza a tőle várt teljesítményt ez a technológia.

A Toyota kénalapú elektrolittal dolgozik, ami a mérnökök szerint a leghatékonyabb módja a lítium-ionok szállításának az elektródok között. Jelenlegi állapotukban a spirál jegyzetfüzet vastagságú kemény cellák termelése azonban kínosan lassú és bonyolult, hiszen ultraszáraz környezetet igényel, emiatt alkalmatlan a sorozatgyártásra. Kaita 2025-re is csupán limitált volumenű gyártásra számít, ami ebből adódóan

még évekig drágább lesz, mint a most elérhető technológia.

Megoldást jelenthet az önvezetés

A fentiekből sejthető, hogy a jövő akkumulátora ugyan számos kérdésünkre választ ad majd, de a megvalósulástól sajnos mindig éppen öt év választ el. Pedig a jelenlegi helyzetet ismerve nem is kellene olyan sok ahhoz, hogy az e-autók igazán széles körben felhasználhatók legyenek. Jelenleg a villanyos hajtással

a legfőbb gond az, hogy a töltés hosszú ideig tart, és gyakran szükséges.

Hatalmas átalakuláson megy keresztül a járműipar
Fotó: Reuters

Ha elfogadjuk azt a tételt, hogy a kibocsátásmentes közlekedés a sűrűn lakott nagyvárosokban, illetve azoknak is a belső övezeteiben a legüdvösebb, akkor sürgős feladat most a sokemeletes házakban lakóknak elérhetővé tenni a töltést – szinte bárhol és bármikor. Erre megoldást jelenthet az önvezetés, hiszen amíg a tulajdonos vagy használó alszik, a jármű felkeresi a megfelelő töltőpontot, és

reggelre visszatérve energiával telt aksikkal várja a vezetőt.

De ugyanígy megoldást jelent a 10-15 perces gyorstöltés is. Ha ugyanis a folyékony üzemanyag vételezéséhez hasonló időigényű a töltés, és minden benzinkúton hozzá lehet férni, akkor egyszer és mindenkorra megszűnik a hatótávpara. Azután ugyanis nem kell feltétlenül és mindig 90 százalékosra tölteni a telepeket – mint ahogy a benzintankot sem tölti csurig a tulajdonos, hacsak nem készül hosszabb utazásra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.