Három helyszínen, a Művészetek Házában, a zsinagógában és a Bagolyvárban zajlik a nyár utolsó hetében Magyarország határon túli színházi seregszemléje a Magyar Színházak XXXII. Kisvárdai Fesztiválja, augusztus 21. és 29. között. Amint a fesztiválstop augusztus 15-i határideje nyilvánossá vált, a fesztivál szervezői kitűzték a programokat, hogy az évad indítása előtt minden társulat hazaérkezzen.
Érdeklődésünkre, miszerint a határainkon túl jelenleg tapasztalható újabb koronavírus-hullám megakadályozza-e a mustra megszervezését, Balogh Tibor elmondta: reméli, nincs szó erről, szerinte ez még az első hullám „visszatekintése”, a hirtelen jött szabadsággal való túlzott lazulásunk eredményeként kapjuk.
– Bízom abban, hogy a nyár végére teljesen megszűnik a vírus mostani utóterjedése, hiszen senkinek sem érdeke, hogy gúzsba kötve éljenek az országok népei – jelentette ki Balogh Tibor.
A 13 versenyelőadás mellett hét versenyen kívüli színházi darab, három workshop és a már hagyományos hallgatói minifesztivál is szerepel az idei programban.

Fotó: Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja
Ötödik éve művészeti tanácsadója a mustrának Balogh Tibor, aki úgy értékeli, hogy a legkiegyenlítettebb és talán átlagban a legszínvonalasabb fesztivál előtt áll idén Kisvárda.
– Különleges előadások sorakoznak, mindegyikben talál valami olyan érdekességet a néző, ami meglepetésként éri majd. A fiatal felnőtt generációk számára nem ismeretlen a Gusztáv tévésorozat, amit a Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház, Gusztáv a hibás mindenért címmel vitt színre. Az előadást Kokan Mladenovics nemzetközi hírű szerb rendező értelmezésében láthatjuk a mustrán. A másik olyan darab a versenyzők között, amelyhez a közönség erősen kötődhet, Anna Karenina az újvidéki társulat előadásában. Izgalmas, hogy szlovén rendező mellett, az oroszétól eltérő értékrend alapján, hogyan lehet megközelíteni Tolsztoj klasszikusát – fogalmazott a művészeti vezető.
Mint mondta, jó látni, hogy a határon túli színházak közül az erdélyiek számára mostanra művészileg is fontossá vált Ceaușescu diktatúrájának és a szekus besúgóhálózatnak a feldolgozása. Mára esztétikai síkon ragadják meg az árulás természetrajzát. A Marosvásárhelyi Spectrum Színház Függöny és a Kolozsvári Állami Magyar Színház Pornó – Feleségem története is ehhez a témakörhöz köthető. Az idei évad jellegzetessége az Ibsen-dömping, mindenütt Ibsen-szerzemény feldolgozásába botlott a válogató. A kisvárdai versenyprogramba kettő került: a Peer Gynt, amely Pataki András rendezésében a csallóközi Csavar Színház és a Soproni Petőfi Színház közös produkciójaként látható majd és a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadása, A nép ellensége Keresztes Attila rendezésében. A versenyszekcióba idén is kiemelkedő darabbal jönnek a tavaly nyertes vajdaságiak: Lénárd Róbert munkáját, az Y elágazást hozza el a tanyaszínház.