Milyen eddig soha nem látott kihívásokkal kell szembenéznie a kulturális szférának a pandémia idején? – erre a kérdésre keresték a választ, illetve tettek fel további, ehhez kapcsolódó kérdéseket szakemberek a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete (MMA–MMKI) által szervezett szimpóziumon. Kocsis Miklós, az intézmény igazgatója előadásában hangsúlyozta, hogy felmérhetetlen a kulturális szektort ért anyagi veszteség. Majd hozzátette, hogy a pandémia minden kulturális ágazatot érint a színházaktól a múzeumokig, a látogatói létszám visszaesése világszinten jelentős.

Fotók: MMA MMKI: Sándor Emese
Váradi Judit zongoraművész, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának egyetemi docense Zeneoktatás távhangolásban című prezentációjában kiemelte, hogy az online tér márciusban berobbant az életünkbe. A zeneoktatás hagyományos modellje a digitális kultúrával egészült ki, amely a módszertan alapos átgondolását tette szükségessé.

Mint kifejtette, az eddigi tapasztalatok, felmérések, kutatások azt mutatják, hogy a hatékony művészeti oktatás a személyes jelenléten alakul, hiszen érzetet, mozdulatot nem lehet csupán verbális keretek között tanítani. Továbbá az online koncertek nem helyettesítik az élő hangversenyek élményét – tette hozzá. Készman József művészettörténész, kurátor különböző kulturális modelleket mutatott be előadásában: Clifford Geertz amerikai antropológus például a kultúrát pókhálónak tekinti, szerinte a feladatunk a háló újra- és újraszövése, míg Pablo Helguera mexikói művész sakkjátszmához hasonlítja a kulturális színteret.

Barabási Albert László fizikus, hálózatkutató kutatásai adhatnak választ például arra a kérdésre, milyen folyamatok játszódtak le az elmúlt mintegy húsz évben a kortárs művészeti színtéren. A kortárs magyar építészet utóbbi tíz évét mutatta be Wesselényi-Garay Andor építész, építésztörténész, az MMA–MMKI tudományos főmunkatársa. Mint kiemelte, az építészet területén a 2010-es kormányváltás fordulópontot jelentett, korábban nem látott minőséget és mennyiséget hozott. Ám az építész szerint hiányoznak az igazán korszakos építmények. Kettő adódik csupán: az egyik a 4-es metró, a másik a MOME új kampusza.