A bizottság keddi közleménye szerint a Lakner László fotórealista korszakának kulcsművei közé tartozó festmény, amelynek első verziója az esseni Folkwang Museum tulajdonában van, a forradalom emlékműveként értelmezhető. A kép az 1968-as párizsi diáklázadásokra utal, ugyanakkor rejtetten az 1956-os budapesti forradalmat is megidézi.
– Az utcakő a minimal art kockamotívumának újbaloldali szellemiségű, politikailag elkötelezett változata, amely a szocialista realizmus toposzára, „a proletariátus fegyverére” is utal – írták a közleményben, hozzátéve, hogy
Lakner László az első művészek között volt, akik újragondolták és újraértelmezték ezt a motívumot, amely több neves magyar művész konceptuális alkotásaiban is visszatér.
A Barikád az absztrakt struktúraábrázolások és a társadalmi érzékenységű realizmus szintézise.
Az 1936-ban született Lakner László 1968-ban és 1969-ben szerepelt az Iparterv-kiállításokon; 1972-ben, 1976-ban és 1990-ben a velencei biennálén volt tárlata; 1977-ben a kasseli Documentán; 1979-ben a sydney-i biennálén. 1974-ben az aacheni Neue Galerie – Sammlung Ludwigban, 1975-ben a Neuer Berliner Kunstvereinban nyílt önálló kiállítása. 1974-ben elnyerte a DAAD Berliner Künstlerprogramm ösztöndíját; 1976-ban a Német Műkritikusok Díját; 1981-ben a New York-i PS1 ösztöndíját; 1998-ban Kossuth-díjjal ismerték el; 2022-től a nemzet művésze. 2004–2005-ben a budapesti Ludwig Múzeumban, 2022-ben a debreceni Modemben, idén a Muzeum umení Olomouc-ban nyílt retrospektív kiállítása.
Lakner művei a legjelentősebb magyarországi közgyűjteményeken (Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Janus Pannonius Múzeum, Szent István király Múzeum) túl számos külföldi közgyűjteményben megtalálhatók,
többek között a berlini Neue Nationalgalerie-ben; a berlini Hamburger Bahnhofban; a Berlinische Galerie-ben; az esseni Folkwang Museumban; a rotterdami Museum Boijmans Van Beuningenben; a kölni Museum Ludwigban; az aacheni Ludwig Forum für Internationale Kunstban; a firenzei Galleria degli Uffiziben és a tokiói Hara Museumban – olvasható a közleményben.