Egy biztonsági őr gondolatai a művészetről
Lehetnek-e gondolatai egy nagydarab kidobóembernek a modern művészetről? Lehet-e érzékenyebb műértő, mint maga művész? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ a világhírű angol regényíró, Nick Hornby CiciKrisztus című novellája alapján készült darab, amelynek szeptemberben a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) Vármúzeumában volt a bemutatója. Akkor az egyszemélyes darabot előadó Ficzere Béla színművésszel egyebek mellett arról beszélgettünk, lehet-e a mű egyfajta bevezetés a kortárs képzőművészet megértéséhez, és hogy felmerülhet-e a CiciKrisztus kapcsán a blaszfémia kérdése.
A történet főszereplője, Dave, egy középkorú kidobó, aki megelégeli az éjszakázást, és egy számára teljesen ismeretlen közegbe kerül, ugyanis egy múzeumban kap állást, ahol egy igen kényes képzőművészeti alkotás őrzését bízzák rá. Egy hétköznapi figura, és ez nemcsak a megjelenésében, de a beszédstílusában is kell hogy tükröződjön. Erre törekedtünk az előadás megalkotásakor
– mutatott rá Ficzere Béla.
Blaszfémia?
A téma, de már a cím kapcsán is felmerülhet a blaszfémia kérdése. Ezzel kapcsolatban a színész így vélekedett:
– Szó sincs blaszfémiáról, sem ilyen rendezői szándékról, ez a novella s egyben a műben szereplő ellentmondásos műalkotás címe (NippleJesus), ehhez maradtunk hűek. Az tény, hogy a novellában szereplő különleges technikával készült kép sokakban megrökönyödést kelt, a darab viszont épp arra mutat rá, hogy egy műalkotásról sokféleképp lehet gondolkodni.
Összművészeti kaland
A művet Bodor Géza alkalmazta színpadra M. Nagy Miklós fordítása alapján.
Nagyon jó látni, hogy mit élnek át a nézők, ahogyan a tárlatvezetésen közelebb kerülnek a kortárs műalkotásokhoz, keletkezik egy személyes benyomásuk, azután az előadás alatt Dave, a teremőr révén lényegében újraélik ezt az élményt
– fogalmazott a rendező.
A darab a művészet befogadásáról, megértéséről is szól, ugyanakkor arról is, milyen változáson megy át egy férfi – aki önmagára csak mint egy 190 centis, 100 kilós, bamba képű kidobóra gondol – odáig, hogy egy alkotás hatására a művészet védelmezőjévé váljon.
Bodor Géza szerint fontos, hogy egy produkció ne csak szórakoztasson, hanem a néző vigyen magával akár egy fontos felismerést, akár csak egy érzést, gondolatot, amiről az előadás után egy pohár bor mellett beszélgetni tud a partnerével, a többi nézővel és akár velük, az alkotókkal is.
Új helyszínen a nagy sikerű előadás
Az előadás iránti nagy érdeklődés arra ösztönözte az alkotókat, hogy a korábbihoz hasonlóan izgalmas befogadó közeget találjon ennek az egyszemélyes darabnak. Különleges és komplex élményt kínál a Kiscelliben is a CiciKrisztus. A komédiát minden alkalommal egy tárlatvezetés előzi meg a Több szálon című időszaki kiállításban, amely során műhelytitkok, történeti talányok és évtizedekre elfeledett műtárgyak kerülnek reflektorfénybe. Az előadás maga is a kiállítótérben zajlik, utána pedig a látogatók megkóstolhatják a Magyarország legjobb vörösbora címet elnyert borászat borait.