Európa legkorszerűbb alacsony padlós villamosa februártól nagyjából egy metró színvonalán fogja szállítani napi csaknem félmillió utasát, hiszen az eddigi 2,5-3 perces követés csúcsidőben 2 percesre csökken, de ami még ennél is fontosabb, 32 percről 29-re csökken a menetideje azzal, hogy a megállóból az utascsere után azonnal továbbindulhat, a többi lámpát pedig alapvetően a Combinók közlekedésére állítják rá.
– A BKK létrejöttét követően bejelentettük, hogy több helyszínen előnyben részesítési programot valósítunk meg, hogy kiemeljük a forgalomból a tömegközlekedési eszközöket. A nagykörúti projektet most fejeztük be, de a nyáron átadott zuglói Szentmihályi úti buszsávnak köszönhetően a trolik menetideje is 4 perccel csökkent – így eggyel kevesebb trolibuszra van szükség –, ezzel pedig egy-két metróval korábbit is el lehet érni – büszkélkedett az újítás kezdeti eredményeivel csütörtökön a nagykörúti Stexben Vitézy Dávid. Szerinte az indokolja a városi közlekedés egységes átalakítását, mert évtizedekkel ezelőtt, amikor autókra optimalizálták a forgalmat, még nem számoltak azzal, hogy gyakorlatilag mindenkinek autója lesz. – Nyugaton már régen elkezdték felismerni, ami Budapesten mára tarthatatlan. Nem jut mindenkire 4-5 négyzetméter!
Kétpercenként, leállás nélkül
A Budapesti Közlekedési Központ vezetője az MNO kérdéseire is válaszolt.
– Nem csak a Nagykörút létezik. A 7-es buszcsalád közlekedését nem lassítja a villamos zöldhulláma?
- Nem csökken a Rákóczi út keresztezőideje, csak jobban lesz összerakva a két „fogaskerék”, a buszoknál tulajdonképpen semmilyen változás nem lesz érzékelhető.
– Mennyi ideig zajlott a projekt, és mennyibe került?
– A kivitelezés szeptembertől novemberig lezajlott, a 44 milliós költségből 40 millió forintnyi volt uniós támogatás.
– Egész nap üzemelni fog a rendszer?
– Nonstop. És amihez még hozzányúltunk, az az, hogy a hatos villamos éjszakai üzeme óta nem voltak az éjszakai lámpák felülvizsgálva, és az a furcsa helyzet állt elő, hogy éjszaka lassabban ment a villamos, mint nappal. Az éjszakai forgalom full az autókra volt hangolva, így a 6-os éjszakai buszra, de az ugye már nincs. Most ki fogjuk sárgavillogózni az egész Nagykörutat éjszakánként.
– Az 1-es villamos vonalán alapvetőbb megoldanivalók is vannak…
– Az ottani előnyben részesítési projekt esetében első lépésben nyárra lesz kivitelezőnk, de a nagyobb munkák csak 2013-ban indulhatnak; előbb az 1-es vonalán lévő sürgős gondokat kell orvosoljuk.