Arcfelismerés a Facebookon: áldás vagy átok?

A Facebook cégfelvásárlási terve megbolygatta a biometria állóvizét.

Szilágyi Szabolcs
2012. 06. 01. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem újkeletű a Face.com és a Facebook közötti viszony; igaz, eddig viszonylag egyoldalúan működött. Előbbi Photo Finder alkalmazása lehetővé teszi a közösségi hálót használók számára, hogy saját magukat ábrázoló képeket keressenek az ismerőseik által feltett fotók között. A Photo Tagger pedig adott képen látható személyeket próbál meg név szerint azonosítani – az alkalmazás még 2009 novemberében indult el. Három évvel később a FB licencelte a Face.com technológiáját, hogy címke alapján javasoljon ismerősöket a regisztrált felhasználóknak.

Pletykák szerint a Mark Zuckerberg vezette cég még szorosabbra fűzné a viszonyt a két vállalat között; nem kizárt, hogy hamarosan felvásárolja a Face.com-ot. Ez a lépés alapvető változásokat hozhatna a biometriában, konkrétabban az arcfelismerésben. Brian Blau, a Gartner elemzője szerint a technológiát amúgy is egyre nagyobb érdeklődés övezi; hiszen a legfontosabb kellék, a (web)kamera gyakorlatilag minden laptopban, tabletben és okostelefonban megtalálható már (így akár munka közben is használható az arc biometriai jegyeire alapuló azonosítás). A szakértő szerint hamarosan összejöhet a technika használóinak kritikus tömege, ami gyorsan általánossá teheti alkalmazását.

Az úgynevezett „komputer látás” technológia, melynek révén a számítógépek képesek arcok felismerésére, csak nemrég vált elég jó minőségűvé ahhoz, hogy az olyan konzumer cégek, mint a Facebook, az Apple és a Google, ráharapjanak, állítja Apu Kapadia, az amerikai Indianai Egyetem informatika professzora. Kapadia csapatával a digitális magántér problémáját kutatja.

A Google birtokában levő Picasa még 2008-ban integrálta az arcfelismerési funkciót, a Google+ pedig szintén rendelkezik e képességgel. Az Apple birtokában 2009-ben, az akkori iPhoto révén jelent meg az emberi arc egyedi azonosításának tudása. Ha a Facebook is belép a sorba, akkor ez végleg eldöntheti a dominót, és gyorsan mindennapi életünk részévé teszi a technológiát. „A modell egyre jobbá és jobbá válik, ahogy egyre több adatra eresztik rá” – mondta Kapadia. Márpedig a közösségi hálózat saját, IPO-t megelőző állítása szerint a felhasználók eddig több mint 300 milliárd fényképet töltöttek fel, ami nem kevés mintának számít. És habár arról dönthetnek a közösségi térben regisztráltak, hogy nevük ne kerüljön feltüntetésre címkeként, de magát az arcfelismerési technológiát nem kapcsolhatják ki.

Nagy kérdés persze, hogy ez valóban jó-e az átlagember számára... cikkünk nem ért véget, a folytatáért kattintson!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.