A több millió dollárt érő képeket a szerb szervezett bűnözés elleni szolgálat (SBPOK) emberei a svájci rendőrséggel együttműködve találták meg.
Picasso szóban forgó két alkotása, a Lófej és a Pohár korsóval című festmény 1962-ben, illetve 1944-ben készült. A két képet 2008-ban lopták el mindmáig ismeretlen elkövetők egy Zürich melletti kisvárosban, Pfäffikonban rendezett kiállításról. A két művet a hannoveri Sprengel múzeum kölcsönözte akkor Svájcnak a kiállítás alkalmából.
Október elején már felröppentek olyan hírek, hogy Belgrádban megtalálták a két keresett Picasso-képet, amelyek – egy svájci ügyész akkori közlése szerint – „biztonságos helyen vannak”. Néhány nappal később azonban a szerb belügyminisztérium képviselője cáfolta a svájci SF televízió értesülését, amelyek szerint a képek Szerbiában vannak.
Charles Fässler svájci ügyész mindenesetre már akkor hivatalosan kérte a szerb hatóságokat, hogy a festményeket szolgáltassák vissza Svájcnak.
A szerb rendőrség a mostani esetet megelőzően az elmúlt években már több alkalommal is megtalált eltűnt festményeket, amelyek külföldi és szerbiai mesterek igen értékes munkái voltak, és amelyeket visszajuttattak tulajdonosaiknak.
A legismertebb eset 1996 márciusában történt, amikor a belgrádi Nemzeti Múzeumból ellopták Pierre-Auguste Renoir Nagy fürdőzők című képét, amelyet négy nappal később megtaláltak. A mű becsült értéke másfél millió dollár volt. A tolvajokat sikerült nagyon gyorsan kézre keríteni, amikor 40 ezer akkori német márkáért sietve túl akartak adni a festményen.
2002 októberében a belgrádi rendőrség bűnüldözői megtalálták Paje Jovanovics Keresztre feszítés című alkotását, amelyet Ljubica hercegnő villájából loptak el.
Idén augusztusban a szerb bűnüldözőknek újabb fogása volt, amikor elfogtak egy zimonyi (Zemun) férfit, akinek a lakásában nyolc műalkotásra bukkantak, ezek közül négyet az Interpol is körözött. Csupán az egyik festmény értékét több mint kétmillió euróra becsülik.
Cáfolja az államtitkár Magyar Péter vádjait