Nem szűnt meg Magyarországon a rendszerváltással a „nyugati holmikkal” való csencselés. Sokan, akik Németországban élnek, hétvégenként hazahordják és a helyi piacon értékesítik a kinti mosóport, öblítőt, csokoládét, de van olyan is, aki adót is fizetve épít erre az üzletágra.
Lázár Gergely évek óta mobil bolttal járja az ország délnyugati részét.
– Aki egyszer nálam vásárolt törlőpapírt, többet máshol nem vesz – mondja az üzletember. – Már van olyan nagykereskedés is Budapesten, amelyik kifejezetten a nyugati boltok polcaira szánt termékeket kínál. Mindenki tudja, hogy azok sokkal jobb minőségűek, mint amit nekünk gyártanak – vallja.
A fenti kijelentéstől is felbuzdulva szúrópróbaszerűen kiválasztott termékek tesztje nem győzött meg minket arról, hogy mindenből érdemes a „nyugatit” választanunk, de az tény, hogy van mit irigyelnünk. Az itthoni Interspar és a bécsi Shopping City Intersparjának már a kínálata közt is szembetűnő a különbség. Ott csak sóból egész falnyi a felhozatal, a babaételekről, a zöldség- és gyümölcsválasztékról nem is szólva. Ezzel szembesülünk, amikor ellátogatunk az osztrák főváros szélén felépített bevásárló városrészbe, ahol sok magyar háztartást tankolnak fel két-három havonta.
Nem kell olyan messzire menni, mondják sokan: elég csak a sarki kínaihoz betérni, ott is megtalálhatjuk a német feliratú mosószert, öblítőt, csokoládét. Igen ám, de a kínálat itt feltűnően olcsó. Lázár Gergely szerint aki törvényesen hoz be az EU nyugati feléről ilyen termékeket, bizonyos árhatár alatt nem kínálhatja úgy, hogy haszna is legyen rajta.
– Az ilyen vegyeskereskedésben sokszor hamisított nyugati címkével ellátott, valójában a keleti piacra szánt termékek kerülnek a polcokra. Ha nagyon kedvező áron kínálják őket, biztosak lehetünk abban, hogy nem a nyugati határon túlról hozták be az árut – mondja a kereskedő.
Vannak, akik esküsznek a Németországból vagy Ausztriából behozott mosóporra. Az érv általában az, hogy jobban tisztítanak, és hogy egy csomag tovább kitart belőlük. A tízfős vakteszt alapján, amelyet végeztünk, előbbit nem látjuk bizonyítottnak, utóbbit azonban igen. Az Ausztriában vásárolt 115 gramm Ariel mosószer ugyanis éppen megtöltötte a zacskót, amelyet a magyar verzió 115 grammja csak háromnegyedig lepett el. Aki tehát mérőpohárral adagol – márpedig általában így tesznek a háziasszonyok –, annak jó néhány adaggal biztos több jön ki a tőlünk nyugatra vásárolt mosóporból. A sárga Lenor öblítő tesztjén viszont egyértelműen megbukott a magyar termék. A kint vásárolt minta kellemesebb és hosszabban tartó illatot kölcsönöz a ruhának.