„Hát hozzátok meg visszatért Kádár János?”

Magyarországra járnak vásárolni az északi szomszédaink. A szlovákok szemében hazánk az elsődleges célpont, leginkább azért, mert átlagosan harminc százalékkal olcsóbb minden.

MNO
2012. 01. 13. 13:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

In medias res: Szlovákia és Magyarország kapcsolata kis túlzással sem mondható barátinak, a két ország mégis kicsit közelebb érezheti magát egymáshoz, amióta van EU meg a zöld Mária Valéria. A szlovákok, ha nem is kártyázni, de vásárolni előszeretettel szelik át Európa leghosszabb folyóját.

„Hát hozzátok meg visszatért Kádár János?”

„Szlovák szemmel nézve az itteni árakat, a közelmúlt népköztársasági hagyományaira visszautalva, mindenki csak ennyit kérdez: – Hát hozzátok meg visszatért Kádár János? Akkor voltatok utoljára ilyen olcsók” – írja bejegyzésében a Csehszlovák Kém nevet viselő blogger.

Egy átlagos szlovák család, amikor összeveti a hazai boltokat a környező országok boltjainak kínálatával, rádöbben, sokkal olcsóbban juthat hozzá minden termékhez, mint Szlovákiában. Az alapvető élelmiszer-ipari termékek, húsok, illatszerek, ruha, cipő, vetőmag, kertészeti áru, vagy éppen tejtermékek – mind olcsóbbak – Magyarországon. Fontos megjegyezni: elsősorban és többek között.

Weblap mondja, hová menj

A blog írója kitér rá, hogy Szlovákiában már létrehoztak egy weblapot, amely a határon túli vásárlásban nyújt részletes segítséget.


Bizalmatlanok a befektetők

A folyamatos bevásárlási hullám kezdete 2011 nyarára datálható, ennek oka, hogy a forint – bizonyos okokból – akkor kezdett folyamatos gyengülésbe. További problémát jelent, hogy a nagy nyugati befektetők szemében csak az euró lebeg és bizalmatlanná váltak a Visegrádi négyek fizetőeszközeivel szemben – így a forint is kiesett a pikszisből.

Jelzésértékű, hogy csak 2011 októberében a magyarországi bankautomatákból a szlovák állampolgárok több mint félmillió eurót vettek fel. Ez 60 százalékos ugrást jelent 2010-hez képest.

Hogy miként vélekedik egy szlovák bevásárlóturista a magyar állapotokról, íme egy kis ízelítő: „teljesen más atmoszféra uralkodik a magyarországi boltokban, az eladók szinte kinyalják a seggeteket”. Ezt egy Pozsony környéki szlovák bevásárlóturista osztotta meg társaival a kibertérben. Itt egy másik is, Szlovákia legelmaradottabb részéről, keletről: „A Tescóban voltunk, minden kassza üzemelt, sehol egy nagy sor. Az egyik termékről hiányzott a kód, nem engem küldött el a kasszás, hanem hívott valakit és megoldotta. Alapjáraton mindenki mosolyog.” Az, hogy a magyar előzékeny, mosolyog és illedelmes, köztudott, csak ugye a fránya előítéletek ( – a szerk.).

Fújhatják a „deo-t”

Ha mindezekhez hozzáadjuk, hogy a szlovák nők 3 euró helyett már 1,5-ért befújhatják magukat dezodorral és hogy a szlovák csecsemő 17 euróból pelenkázható a kassai 19 eurós árral szemben, érthető a szomszédaink választása.

A blogger kiemeli a Pista-sk nevű kommentelő élménybeszámolóját, miszerint egy karton Marlborón 11 eurót, két üveg Jack Danielsen 26 eurót, tíz kiló kolbászon 35 eurót spórol, de gyakorlatilag az energiaitaloktól kezdve az alapélelmiszereken át a benzinen keresztül minden olcsóbb Magyarországon. „Ez a bevásárlóturizmus már a kommunizmus alatt is létezett: Magyarországon akkor is megérte vásárolni – igaz, akkor a déli szomszéd a csehszlovákoknak a Nyugatot jelentette és nemcsak a határ közvetlen közeléből, de távolabbi városokból – Eperjes (Presov), Ólubló (Stará Lubovna), Poprád (Poprad) – is érkeztek. Budapestet az olcsó árakon kívül azért szeretik a szlovákok, mert sokkal nagyobb a ruhakínálat méretben, márkában és modellben” – bújik meg ez az érdekes információ a blog sorai között.

Az 500 eurót karcolja

Árnyoldala mindennek van, így ennek a jelenségnek is amiről idáig szó esett. A Magyarországon dolgozó szlovákiai magyarok egyre kevesebbet tesznek zsebre. A blog írója kitér rá: „egy 175 ezer forintos fizetés esetén 2011 tavaszán még nagyjából 644 eurót vitt haza, mostanában az 500 eurót karcolja a fizetése – átváltva”. Már csak Magyarországon éri meg bevásárolni nekik – teszi hozzá.


„Nem örül a fejleménynek a szlovákiai boltosok és a lakosság egy része sem. Beszámolók szerint a karácsonyi szezonban 20 százalékkal esett a Csallóközben a vásárlók forgalma” – tér ki rá a blog. Nem mellékes, Szlovákia nacionalista, populizmusra kapható rétegeiben Magyarországot, a magyar embereket hibáztatják azért, mert a szlovák állampolgárok hozzánk jönnek vásárolni – karvalytőke, mondják.

„Szarok a szlovák termékekre és a termelőkre!”

„Jellemző a fórumok hangulatára, hogy amikor egy szlovák Usztics Mátyás felhívja a külhonban vásárlók figyelmét a szlovák áruk fontosságára, hogy lehetőleg azt vásárolják, a többiek indulatosan – »szarok a szlovák termékekre és a termelőkre!« – csitítják le.”

Zárásként a blogbejegyzés összegzi a leírtakat, moralizál, s megjegyzi, nem az a hazafiatlanság, hogy Magyarországon vásárol a szlovák, hanem „az ország eladósodása, a korrupció és az állam csecsén lógó élősködők támogatása”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.