„Németországban mindent tilos, amit nem szabad, Angliában mindent szabad, ami nem tilos, Ausztriában pedig mindent szabad, ami tilos” – próbálta meg bécsies humorral elviccelni a még hivatalban lévő szocdem államfő, Heinz Fischer az alkotmánybírósági döntést, amely szerint már a korábbi választásokon is slamposság jellemezte a szavazatszámlálást. A nagykoalíciós Ausztria politikai nyugalmában azonban senki se gondolt volna a választási eredmények megtámadására. Most először fordult elő, hogy egy választáson a már csak névleg „nagykoalíció” pártjai az első rostán kihullottak, és két ellenzéki jelölt versengett az államfői posztért. Ennek megfelelően újrapolitizálódott az osztrák közélet.
Norbert Hofer, a jobboldali populista Szabadságpárt (FPÖ) jelöltje már az első fordulóban harmincöt százalékot szerzett, így a második fordulóra gyakorlatilag az egész politikai, gazdasági és kulturális elit felsorakozott a zöldpárti (tehát amúgy szintén ellenzéki) jelölt, Alexander Van der Bellen professzor mögé. Hofer azonban a maga javára fordította azt a tényt is, hogy ismert emberek nem álltak ki mellette, és az egyetemet végzettek kilencven százaléka ellene szavazott. Hofer szerint ez csak azt bizonyítja, hogy ő a „nép” jelöltje. Az FPÖ habonyárpádja, Herbert Kickl ennek megfelelően diszkontáruházak stílusában és egyszerűségével építette fel a párt kampányát: a „lent” harca a „fent” ellen.
Hofer persze éppen azzal osztotta meg az alpesi országot, hogy maga számára sajátította ki a „népet”. Az ország valójában sohasem volt annyira megosztott, mint most: az egyetemet végzettek elsöprő többsége, a nők jelentős része, a katolikus nyugati tartományok lakossága, Bécs belvárosi kerületeinek jómódú polgársága mind Van der Bellenre szavazott, Hofer elsősorban a kisvárosok népét, a szegénységtől félő kispolgárságot, a kelet-európai munkaerő jelentette bérversenynek kitett munkásságot tudta megszólítani. Azt az Ausztriát, amelyről a nemrég elhunyt Manfred Deix karikatúrái és Ulrich Seidl filmjei szólnak.