Oroszország legalább három olyan területtel rendelkezik, amely versenyképes a nyugati világ egészével: a nukleáris stratégiai ütőerővel, a moszkvai és a szentpétervári balettel, valamint a Russia Today (RT), az orosz állami propagandagépezetet koordináló szervezet köré épült nemzetközi információszolgáltató birodalommal – írja legfrissebb számában a Figyelő.
Hozzáteszik: a hírszolgáltatás képi és technikai háttere felveszi a versenyt a hasonló nyugati hírközlő megavállalatokéval.
Az RT emellett megengedheti magának, hogy olyan világsztárokat vásároljon meg, mint Larry King, a CNN-nél befutott talkshow-király, vagy Thom Hartmann, a róla elnevezett rádiós program vezetője, aki a Sputnik rádió hullámhosszain is aktív. Julian Assange, a WikiLeaks-kiszivárogtatások mögött álló személyiség műsort kapott World Tomorrow (A holnap világa) címmel az RT-n. A Russia Today személyzeti politikájában is széles merítéssel dolgozik. Egyik legfontosabbnak tartott adását, a CrossTalkot Peter Lavelle, egy több mint negyedszázada a térségben, Oroszországban élő amerikai vezeti, aki egyszer úgy fogalmazott a Christian Science Monitornak: „Nagyon kedveltük a WikiLeaks leleplezéseit. Szinkronban voltak azzal, amit az RT sugárzott az arab tavaszról és az Egyesült Államok, valamint szövetségesei kétarcú politikájáról” – olvasható a lapban.
A Russia Today hatékonyságának ugyancsak fontos eleme a jól adagolt lazaság: propagandaműsorait vagy adásainak propagandaelemeit népszerű és nívós programok közé rejti. Ráadásul valószínűleg a világ legnagyobb hírtovábbító rendszerével rendelkezik: 22 műholdról több mint 200 partnerszolgáltató terjeszti az adásokat. Az orosz propaganda az Egyesült Államokban a felmérések szerint a CNN-ével nagyjából azonos számú, mintegy 85 millió nézőhöz juthat el – teszik hozzá.
Az amerikai kormány által finanszírozott média felügyeletét ellátó szervezetet, a BBG-t vezető Walter Isaacson egyébként 2010-ben arra figyelmeztetett, hogy több pénzt kell fordítani a kabinet által finanszírozott sajtóra. „Nem engedhetjük meg magunknak, hogy ellenségeink túlkommunikáljanak bennünket” – mondta. Egy évvel később Hillary Clinton külügyminiszter úgy fogalmazott, az Egyesült Államok „vesztésre áll az információs háborúban”.
Az RT igyekszik kihasználni a legújabb technikai, közösségimédia-lehetőségeket is. A YouTube fontosságát például ügyesen aknázta ki: a magát függetlenként jellemző washingtoni székhelyű Pew Research közvélemény-kutató intézet felmérése szerint 2011–12-ben az RT világelsőséget ért el a népszerű videók feltöltésében, és 2013-ban a Russia Today volt az első televíziócsatorna, amely elérte az egymilliárd kattintást a YouTube-on.
Azonban a Pew felmérését megkérdőjelező The Daily Beast (TDB) úgy véli, az RT „önmagát leleplező, konfrontatív és a botrányokat, szenzációkat kiszemezgető” médium. Szerintük az orosz sajtóbirodalom Putyin propagandacéljait szolgálja, és túlzó adatokat terjeszt saját népszerűségéről.
Margarita Szimonjan, a Russia Today és a Rosszija Szegodnya vezetője csodálkozott azon, hogy a brit parlament nemrégiben zajlott vitanapján a képviselők a médiakonglomerátum éves költségvetését 600 millió és 1 milliárd dollár közé becsülték. „Barbadosi vagy suriname-i dollárban számolnak ezek?” – tette fel a kérdést. Moszkvában egyébként hivatalosan ennek az összegnek körülbelül a harmadáról beszélnek, ám ennek a költségvetési tételnek is lehetnek láthatatlan leágazásai – írja a Figyelő.