Propaganda: íme a moszkvai irányítású sajtóbirodalom

Az orosz információszolgáltató hálózat a nyugati világ egészével képes felvenni a küzdelmet.

MNO
2016. 07. 28. 13:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oroszország legalább három olyan területtel rendelkezik, amely versenyképes a nyugati világ egészével: a nukleáris stratégiai ütőerővel, a moszkvai és a szentpétervári balettel, valamint a Russia Today (RT), az orosz állami propagandagépezetet koordináló szervezet köré épült nemzetközi információszolgáltató birodalommal – írja legfrissebb számában a Figyelő.

Hozzáteszik: a hírszolgáltatás képi és technikai háttere felveszi a versenyt a hasonló nyugati hírközlő megavállalatokéval.

Az RT emellett megengedheti magának, hogy olyan világsztárokat vásároljon meg, mint Larry King, a CNN-nél befutott talkshow-király, vagy Thom Hartmann, a róla elnevezett rádiós program vezetője, aki a Sputnik rádió hullámhosszain is aktív. Julian Assange, a WikiLeaks-kiszivárogtatások mögött álló személyiség műsort kapott World Tomorrow (A holnap világa) címmel az RT-n. A Russia Today személyzeti politikájában is széles merítéssel dolgozik. Egyik legfontosabbnak tartott adását, a CrossTalkot Peter Lavelle, egy több mint negyedszázada a térségben, Oroszországban élő amerikai vezeti, aki egyszer úgy fogalmazott a Christian Science Monitornak: „Nagyon kedveltük a WikiLeaks leleplezéseit. Szinkronban voltak azzal, amit az RT sugárzott az arab tavaszról és az Egyesült Államok, valamint szövetségesei kétarcú politikájáról” – olvasható a lapban.

A Russia Today hatékonyságának ugyancsak fontos eleme a jól adagolt lazaság: propagandaműsorait vagy adásainak propagandaelemeit népszerű és nívós programok közé rejti. Ráadásul valószínűleg a világ legnagyobb hírtovábbító rendszerével rendelkezik: 22 műholdról több mint 200 partnerszolgáltató terjeszti az adásokat. Az orosz propaganda az Egyesült Államokban a felmérések szerint a CNN-ével nagyjából azonos számú, mintegy 85 millió nézőhöz juthat el – teszik hozzá.

Az amerikai kormány által finanszírozott média felügyeletét ellátó szervezetet, a BBG-t vezető Walter Isaacson egyébként 2010-ben arra figyelmeztetett, hogy több pénzt kell fordítani a kabinet által finanszírozott sajtóra. „Nem engedhetjük meg magunknak, hogy ellenségeink túlkommunikáljanak bennünket” – mondta. Egy évvel később Hillary Clinton külügyminiszter úgy fogalmazott, az Egyesült Államok „vesztésre áll az információs háborúban”.

Az RT igyekszik kihasználni a legújabb technikai, közösségimédia-lehetőségeket is. A YouTube fontosságát például ügyesen aknázta ki: a magát függetlenként jellemző washingtoni székhelyű Pew Research közvélemény-kutató intézet felmérése szerint 2011–12-ben az RT világelsőséget ért el a népszerű videók feltöltésében, és 2013-ban a Russia Today volt az első televíziócsatorna, amely elérte az egymilliárd kattintást a YouTube-on.

Azonban a Pew felmérését megkérdőjelező The Daily Beast (TDB) úgy véli, az RT „önmagát leleplező, konfrontatív és a botrányokat, szenzációkat kiszemezgető” médium. Szerintük az orosz sajtóbirodalom Putyin propagandacéljait szolgálja, és túlzó adatokat terjeszt saját népszerűségéről.

Margarita Szimonjan, a Russia Today és a Rosszija Szegodnya vezetője csodálkozott azon, hogy a brit parlament nemrégiben zajlott vitanapján a képviselők a médiakonglomerátum éves költségvetését 600 millió és 1 milliárd dollár közé becsülték. „Barbadosi vagy suriname-i dollárban számolnak ezek?” – tette fel a kérdést. Moszkvában egyébként hivatalosan ennek az összegnek körülbelül a harmadáról beszélnek, ám ennek a költségvetési tételnek is lehetnek láthatatlan leágazásai – írja a Figyelő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.