Gyerekként vagy szülőként mindenki látott már ilyet: elő a slag, csap kinyit, spricc – és már nyomja is a szorgalmas és lelkes lurkó a dézsányi vizet a bringájára. Pedig de rosszul teszi! A kerékpárnak lelke van, olyan részekkel, amelyek a vízbe tunkolástól csak közelebb kerülnek a halálhoz. Ilyenkor, télidőben persze egyébként sincs is annyi esély a slagolásra (a szó szoros értelmében, persze...), és bár mondanám, hogy vigyük el a szervizbe generálpucerájra, mindig, de mindig a költséghatékony megoldások híve vagyok, már ahol lehet. És most lehet.
A gravitációs hatásoknak megfelelően föntről lefelé érdemes elkezdeni, és nagyon sok minden nem is kell hozzá a kis vízen és egy-két rongyon kívül. Ja, igen: amúgy „talpon” pucoljuk, ne fejre állítva, mert egyrészt úgyis elfelejtjük leszedni a kilométerórát, ami szét fog törni egy rossz mozdulattól, másrészt pedig beázik alulról az első lámpával/villogóval együtt.
Na, kérem, az alábbi dolgokat készítsük elő:
vödör
mosószeres víz (pár liter)
néhány rongy súrolókefe (és/vagy régi fogkefe!)
cipőfűző
olaj
(láncnyúlásmérő kaliber)
Lássunk hozzá – a kormánynál és a nyeregnél. Nem baj, ha először jó habosra nyomjuk a dolgot. A nyerget érdemes kivenni, mert saját tapasztalat, hogy az ülepem alatt barna pöttyös marad a nyereg alja, mert nem gondolok arra, hogy az is mocskos, hisz soha nem látszik – ideális esetben. Utána jöhet a teljes váz, a kerekek, a fékek, majd a hajtómű és a lánc a pedálokkal. (A kerekeket érdemes kivenni, ha nagyon alaposak akarunk lenni.) Lehet amúgy az egészet slagozással kezdeni, de nehéz bemérni azt, hogy mennyi víz jó a bicónak, és mennyi az, ami már sok. Ha nem ótvarosan mocskos a kerékpár, tényleg elég egy vödör víz. Ha penetránsan koszos, akkor három vödörnyi kell, és tíz rongy.