Vastaps a magyar virtusnak

Hungarian Heartbeats: állva tapsolták meg a 2011-es Womex nyitó gálájának magyar válogatottját szerdán Koppenhágában.

Muray Gábor – Klementisz Réka
2011. 10. 27. 12:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Both Miklós, a Napra frontembere, egyben a nemzet Stenk Kapitánya elereszt egy adrenalingazdag poént a terminálon: „ha most berobbantanák ezt a gyülekezetet, bizony komoly veszteség érné a magyar világzenei életet”. Persze visszakoz, „csak vicceltem”, mégis megy a hajnali hümmögés: igaza van. Fél óra múlva startol a gép, a hazai nép- és világzenei élet krémje (pontosabban annak egy része) Koppenhágába, az idei World Music Expóra (Womex) repül, hogy piacosítsa a magyar virtust.

A világ legnagyobb zenei vásárán nyitó gálaműsort adni tényleg truváj. A berlini székhelyű Womexet 1994-ben alapította Ben Mandelson, mára pedig a helyzet az, hogy ami/aki nincs jelen a minden évben más európai városban megrendezett világzenei vásáron, az a szakmában gyakorlatilag nem létezik.

Szemdörzsölés, landolás, Koppenhága, cúgös-ködös, nyirkos ősz. Lehetnénk bárhol: Torontóban, Rotterdamban, Dublinban vagy Hamburgban: az építészet, az utcakép univerzális unalma itt is nyomasztó, Budapest a dán októberből szemlélve igazán paradicsomi.

A magyar virtus először tulajdonképpen nem is a kilúgozott, falanszterszerű gálahelyszínen, hanem a zenészek szálláshelyén, a japán rémálomra hasonlító kabinhotel neonfényes aulájában csúcsosodik ki. Dresch Mihály a déli spleenben a furulyáját fújja, miközben néhány afrikai vendég épp becsekkol a recepción. Transglobal underground, így megy ez.

Nyitott nemzet, csupa kedvesség és előzékenység, mégis Something is rotten, a klasszikus liberalizmusnak, a kor értékvesztésének és a kényszeres rendezettségnek valami olyan keserű elegye érhető tetten itt is, amiből kirí az ősi pentaton hangsor, a szenvedélyes kárpát-medencei világzene pláne. Nem éppen Bubamara, de lehet sejteni, a Hungarian Heartbeats című show-val eleve nyerő pozícióban vagyunk.


Lemegyünk a föld alá, feldereng a Rekonstrukció lírai snittje, s már süvít is velünk a vezető nélküli, automatizált metró az alagútban. A magunkfajta káeurópai kispolgár ilyenkor előre tolul, okostelefonját mereszti, dokumentálja-videózza az alagutat, a business casualban utazó dánok meg birkatürelemmel nézik az első szélvédőhöz tapadó turistát. Megérkezünk. Zenészeink már hangolnak, nagy az izgalom. A bejáratnál diplomáciai sürgés-forgás, államtitkárok, a dán kulturális miniszter és fesztiváligazgatók mondják egymásnak a globális jelrendszer szerinti howdoyoudo-t. Mert a világzene nemcsak piac, hanem diplomácia is: gazdasági és külpolitikai – egyszersmind – nemzetstratégia, aminek szívből örülünk.

És tűzzünk is mindjárt ide egyet a magyar gálaműsor előtt ellőtt hangzatosságok közül, mert Csizmadia Norbert helyettes államtitkár köszöntőjében akad magvas igazság is: a világzene nem misztikum, hanem színtiszta kereskedelmi fogalom, és ami a világzenében trend, azt némi fáziskéséssel leköveti a gazdaság is. Ha ez így van, a magyar gála több mint presztizs. Jó gazdasági üzenet lehet, ráadásul nem titkolt cél, hogy néhány év múlva Budapest rendezze a Womexet.

Magyar borok és magyarnak szánt falatkák mellett a királyi VIP-fogadóban van lehetősége a legfontosabb hölgyeknek és uraknak az elevator pitch-ekre, a gála előtt a színpadon pedig három perces felkonfokra, amelyekből – kellemes meglepetésre – egyértelműen kirajzolódik, hogy a pesti politika képviselői nem hogy nem beszélnek mellé, de ismerik, falják is a világzenét. Míg Csizmadia Norbert Togo-ról és Beninről is tényszerű információkkal szolgál, sőt, úgy véli, Etiópiában született meg a disco alapja, az igazi world music-kal kevert funky, addig Kovács Zoltán államtitkár egykori erdélyi útjairól mesél, amikor feleségével közösen gyűjtött folkot, és látogatta a legendás gyimesi prímást, Zerkula Jánost.






A kötelező köhögéskűr után elcsendesedik a nézőtér, és felsétál a színpadra a magyar csapat. „Szó bennszakad, hang fennakad, / Lehellet megszegik”, kis túlzással szemvillanás alatt hipnózisba kerülnek a dánok és egyéb nemzetek. A Tükrös autentikus folkkal, verbunkkal és táncbemutatóval nyit, aztán már pásztázik is tovább a reflektor, Szalóki Ági reszketeg, gyönyörű cigány hallgatója után a Söndörgő és a mediterrán nővé érett Tompos Kátya kever balkáni ízt az elegybe, aztán tényleg úgy, mintha az egész valami izzó áramba rendeződne, veszi át a főszerepet Balogh Kálmán, Lukács Miklós és a cimbalom.

Mindeközben pedig, igen, itt, a jóléti társadalom egyik mintaállamában, a sápadt Északon minden érzelgés nélkül muszáj rögzíteni: magyarnak lenni jó, kincs, semmire sem cserélhető büszkeség. A homogén hömpölygés dramaturgiai csúcspontján Both Miklós és a Szokolay Dongó Balázs, aztán a sorban mögéjük sorakozó többiek csavarnak egyet a world music-áhítaton: kapnak a dánok a magyar stenkből rendesen. Pedig az őszülő bárd, Dresch Mihály még csak most emelkedik, jön az újabb Tükrös-blokk, Szalóki Ági újra és aztán, tuttiban a finálé.








A vége, persze, állva ünneplő közönség és vastaps. Fogadás sonkával, házias kalbásszal, alsó-középkategóriás borral és a dj-pultról urbánus-népi keverttel az üvegpalota kékes hidegében. Hungarian heartbeats. Jó cím, találó, sikerült. A kabinhotel másnapi csendjéből is gratula a mieinknek, vi er stolte af musikerne, vagy ilyesmi.


U.i.: Mintegy update érkezett Both Miklós sms-e: „Tegnap azért szereztünk egy kis jó hírnevet hazánknak”. Miklósnak ehelyt köszönjük a rovatnevet, hiszen a stenk az ő szavajárása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.