Az örök Pina Bausch

EDIT 2011 táncfilmfesztivál, Budapest: katarzis Pina Bausch-sal, a táncszínház német úttörőjével. Wim Wenders filmje.

Tölgyesi Gábor
2011. 11. 17. 22:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Követők, utánzók, kinek ahogy teszik: az elmúlt évtizedekben Pina Bausch igen mély nyomokat hagyott egy-két magyar táncalkotóban, ami önmagában nem baj, csak néha az volt az ember érzése, hogy itthon olykor épp a lényeget nem értették meg. Mert lehet kopizni egy jobbtól a mozdulatokat, poénokat, ám ha nincs egy darab mögött erős, érvényes gondolat, ami olykor szavakban nem, hanem „csak” gesztusokban – vagy képekben, hangokban − megfogalmazható, akkor fabatkát sem ér az egész.

A táncszínház német úttörője, Pina Bausch nagyon trendi dolgokat művelt több évtizeden keresztül, ám ahogy Wim Wenders előtte tisztelgő filmje a Corvin moziban megmutatta, mindezt úgy érte el, hogy nem törekedett a trendiségre – egy idő után biztosan nem. Egy szófukar, törékeny koreográfusnő, aki nem szállt el magától, örökké kutatott, önmagában is, figyelt, megfigyelt, inspirálta a táncosait, egy tiszta tekintettel is választ, helyes megoldást keresett és talált, avagy mi van, volt a tehetségen túl: Wim Wenders filmje – bár Bausch alig tűnik fel a filmvásznon − ilyennek mutatta meg őt. Érzékenynek, gyengédnek, de nem gyengének, hanem nagyon is erősnek.

Kis wuppertali tánctörténet a mozivásznon: nyitány egy korai művel, a Tavaszi áldozattal 1975-ből – még mindig friss −, majd három év ugrás, a Café Müller és a Kontakthof. Két legendás darab, már teljesen más világ, inkább színház, mint tánc, ám szórakoztató. És teljesen más az elektronikus zenével fűszerezett Full Moon című opusz 2006-ból. Vizes pörgés, teli energiával, gyors táncokkal, egyszerű, mégis hatásos színpadkép. És itt is, mint mindegyik darabban, felfedezhető a finom humor. Bónuszként egy apró jelenet a Magyarországon született 2000-es Zöld földből − székekből épülnek tornyok a táncosoknak, akik leküzdik az akadályokat, ezúttal a próbateremben −, a felismerés mosolyt fakaszt.

Kint és bent: tánc a szabadban, a városban, a próbateremben, színpadon, a beszéd, az ének is megengedett. Wenders nem spórolt az idővel, a hosszú, mozgalmas jeleneteket rövid bejátszások szakítják meg, vallomások, kinek mit jelentett a társulatban a 2009-ben váratlanul elhunyt Pina Bausch. Egy tükröződő portré. A táncosok belenéznek a kamerába, időnként feltűnik a színen Dominique Mercy, a társulat legidősebb táncosa is, ahogy nyuszifüllel a fején utazik a wuppertali függővasúton. Lehet egy bányászváros szép. „Keressetek” – szinte evangéliumi Pina Bausch útmutatása a táncosainak. Mivel szószátyár ideologikusnak nem mondható, nem írt kötetnyi tanulmányt önmagáról sem – egyik táncosa egyfajta festőművésznek nevezte −, gesztusai még inkább hangsúlyosakká váltak. Az életben is. Az pedig, hogy hogyan bánt a tizenhét országból verbuvált művészekkel, tökéletesen kiderült a Goethe Intézetben, ahová a Wuppertali Táncszínház két karakteres művészét, Barbara Kaufmannt és Andrey Berezint meghívták. A művészete egyéb összetevői egy életen át kutathatók.

Mit értett azalatt, hogy szebbek, jobbak voltunk általa – faggatódzott az est moderátora. Tolmácsgép duruzsol a fülbe, a kérdés megérkezik, mire Barbara Kaufmann táncművész váratlanul elsírja magát. Majd körülírja, milyen a tevékeny, türelmes szeretet: Pina Bausch a legtöbbet hozta ki a táncosaiból, akiknek megengedett volt, hogy hibázzanak is akár, csak keressék meg improvizációikban a helyes megoldást, és ne ragaszkodjanak minden ötlethez. Bátorságot hozott, adott az alkotáshoz – ez az igazán felszabadító. Barbara Kaufmann kétgyerekes anyuka – meséli, sok a gyerekes szülő a társulatban −, a wuppertali valóság pedig napi nyolc óra tánc. Nem rózsaszín mennyország. Már abból is adódhatnak konfliktusok, hogy tizenhét országból érkeztünk – vallja be Andrey Berezin. Félreérthetik olykor egymást, de olyan nincs is sehol, hogy ne lenne konfliktus. Csak törekedni kell annak feloldására. Ők megteszik.

Szabadság. Ahogy mesélnek Wuppertalról, eszembe jut a hetvenes évek Amerikája, hol egy épp menő társulat intravénásan lőtte szét a jövőt. Bauschnál nem ez folyt, hanem munka, alázattal. Maradandót alkottak. Mikor Barbara és Andrey a tánc boldogságáról beszél, valóban arra gondol.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.