Portfolio Points: kocsmadísz vagy műalkotás?

A Portfolio Points már majdnem negyven helyszínen várta-várja a kortárs művészet elfogultabb rajongóit a hét végééig a pesti belvárosban.

Szilágyi Bundi András
2011. 11. 18. 11:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Épp ezért szinte lehetetlen is egy nap alatt bejárni az egész rendezvényt. Én is csak egy bő délutánt tudtam szakítani a dologra, hét-nyolc kiállítást azért be tudtam szorítani a keretbe. Így is az a benyomásom, hogy az idei mezőny fele nem is volt kiállításnak nevezhető: a legtöbb helyen a falra akasztott pár rajzocskára bökött a csapos, mondvan: „Az ott az…”

A hatodik-hetedik kerület lassacskán megújul, és immár ez a városrész lesz a budapesti SoHo, TriBeca, vagy ahogy tetszik. Egy ilyen negyedhez illeszkedve szükségszerűen jelennek meg a kis kávézók, boltocskák, ahol a kreatív generáció fiatal tagjai első kiállításaikat tudják megrendezni – legtöbbször haveri alapon. A Portfolio Points valójában erről a negyedről szól. Hisz ezeken a helyeken mindig van valami kiállítás, a falon mindig lóg valami, és azok az emberek, akik ezen a héten ott vannak, máskor is ott nyüzsögnek. Valójában tehát csak rá kell szervezni egy picit, és a dolog működik. Mondjuk ki: ez jól is van így.

Ilyen formán a Portfolio Pointsnál sokkal inkább a szervezést, az esemény marketingjét kell értékelni, mint a tényleges művészi színvonalat. Örömmel jelenthetjük: a programok az idén is jól sikerültek. A Merlinben megvolt a szokásos jó kis parti a szokásos arcokkal. A szokásos helyeken a szokásos áron megihattuk a szokásos sörünket, ezúttal egy ízlésesen nyomtatott Portfolio Points katalógust tuszkolva a zsebünkbe, majd meghallgattunk egy jó kis DJ-szettet. Valójában ugyanolyan nap volt ez is, mint a többi hasonló a Szimpla és a Fogas között, csak most írni kell róla egy cikket, mert a Portfolio Points kulturális esemény, amelynek időpontja, katalógusa, meg honlapja van.

A fiatal képzőművészek, akiknek a munkáit már ismerhettük a romkocsmák körüli galériák kínálatából, heterogén, valójában meglehetősen hullámzó minőségű anyaggal jelentkeztek idén. A nagy átlag egyfajta „street-artos–pop artos” ízlést tükrözött, így katarzis helyett a művészeti séta után egy néhány hete látott film jutott eszembe. Az Exit Through The Giftshop egy 2010-ben, Banksy által rendezett dokumentumfilm, ami tavaly több fesztiváldíjat is bezsebelt, és komoly vitákat kavart. A filmben szereplő Thierry Guetta (Mr Brainwash MBW) egy használtruha-boltos. Egy makkant ürge, aki miután ráharap a fílingre ami a kétezres évek elején belengte a street art világát, elkezdi maga is művelni a műfajt. A film utolsó képein a mozgalom nagyjai fejcsóválva beszélnek az egykori barátról, aki mindenféle képzettség és művészi elképzelés nélkül, valójában meghackelte a mozgalmat.

Egy szedett-vedett kiállításon, a barátok trükkjeit, nyelvezetét használva hatalmas kritikai és anyagi sikert aratott a barátai nyomában lihegő lerázhatatlan dagi francia. Az egyik nyilatkozó habogása sokatmondó, és a Portfolio Points katalógust forgatva, az 500 forintos sört szürcsölgetve bennem is az fogalmazódott meg, hogy „nem tudom mi a probléma, de valami nem stimmel, bár abban sem vagyok biztos, hogy van probléma egyáltalán”. Azaz: olyan „kiállításokat” láttam egész délután, ahol a látogatók és haverok által a falra rakott dekoráció és a tulajdonképpeni műalkotás között nincs semmi érdemleges különbség. A művészi teljesítmény sok esetben még csak nem is olyan jó, vagy vicces, mint az egyébként is a falra kitett, vagy csak épp buli közben felkarcolt spontán dekoráció.

És ez furcsa… Legalábbis olyan érzés, mint amit az említett film végén érzünk, amikor Mr Brainwash a Los Angeles-i sznob közönségnek magyarázza művészet mibenlétét, miszerint ő most korunk Andy Warholja, és kettejük közt a fő különbség, hogy „ő halott, én meg élek”. Pár éve még azt mondtuk volna, hogy a Portfolio Points-on kiállított művészet hatásvadász. Csak közben a hatás megszelídült, vadásznunk sem kell, mert ott tenyészik békésen a salétromos falak között. Vadászatból tenyészet lett, s a kortárs művészet már fel sem tűnik a budapesti romkocsma-negyedben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.