Csernus Tibor – feldolgozás alatt

Ha a művészet szekere azon a csapásirányon megy tovább, amerre az utóbbi években menni látszik, még az is lehet, hogy sokan Csernust fogják tekinteni a nagy előképnek.

Szilágyi Bundi András
2012. 01. 28. 13:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csernus Tibor a 20. század második felének egyik legnagyobb magyar festőművésze. Ha a művészet szekere azon a csapásirányon megy tovább, amerre az utóbbi években menni látszik, még az is lehet, hogy sokan Csernust fogják tekinteni a nagy előképnek, a vátesznek, a fáklyahordozónak, hiszen a mediatizált világba vetett festőművész – a művész szót a legidealistább értelmében használva – talán Csernus Tibor személyében összegződik leginkább. Csernus nem volt sztáralkat, sokkal inkább idézi a múlt század mestereinek figuráját. Egész habitusát áthatja a szellem és annak kisugárzása – hogy az ember elsősorban mesterként tekintsen rá.

Aki nem ismerné Csernus Tibort, annak érdemes tudnia, hogy négy éve halt meg, 2007-ben 80 évesen. Pályája sokáig megegyezett a Fényes szelek nemzedékének útjával, így még korán, az ötvenes években kapta meg Munkácsy-díjat. Az egyszerű, kereskedelmis proligyereket a diktatúra emelte ki a szegénységből korán megnyilvánuló tehetsége miatt, s így lett ő az új képzőművész prototípusa az ötvenes években. Szocreál képeket festett, és hazai hírnevét ekkor szerzi mint „udvari festő”. Mára sokan elfelejtették, hogy a szocreálban a „szoc” mellett bizony ott van a „reál” is, ami feltételezi a festészet mesterségének tudását, ráadásul a realizmusból ered, ami jóval régebb óta van jelen a művészetekben, mint Marx és az ő elképzelései.

Ha a művészet történetét végignézzük, Goya udvari festészete és fiatalkori sikerei sem jelentettek sem stiláris, sem politikai lefekvést a rokokónak. Csernus sem maradt meg a szocreálnál. Már a Három lektor című képen is megmutatkozik, hogy nála a reál kezdettől felülírja a szocot.


1964-ben aztán emigrál Párizsba, és ezzel kegyvesztetté válik idehaza. Az itthon maradt irigyek is sokat tesznek azért, hogy Csernus neve elfelejtődjön. A külföldi közvélemény hiperrealista festőként figyel fel rá a hetvenes években, és kapja fel nevét, pedig valójában már ekkor is hagyományos naturalizmust művelt, s csak kívülről hasonlít a kortárs hiperrealistákhoz. Talán épp emiatt is hagyta el hamar ezt a kifejezésmódot és fordult Caravaggio luminizmusa, mitológiai témák és klasszikus kompozíciók, festői parafrázisok felé. Gondolatiságát nem mutathatja meg semmilyen mainstream kifejezésmód, az okos művészettörténészek ugyanúgy használják rá a neobarokkot, mint a mágikus realistát.

Egy elhunyt alkotó hátrahagy olyan képeket is, amit amúgy még életében a kukának szánt volna. Más képet mutat és lát a művész magáról, s mást a hagyatékgondozó művészettörténész, kurátor – utóbbi „guberálhat” anélkül, hogy a művész elhessegetné, mondjuk, a füzetlapok firkáitól, vagy az elrontott vázlatoktól. Ezek után a művészettörténészen múlik, hogy mennyire etikus, mennyire enged belátást oda, ahova a művész valószínűleg nem engedte volna be, és mennyire tartja tiszteletben a halott ember integritását és feltételezhető szándékait. A Kogart tárlata néha hajszálnyira egyensúlyoz ezen a határvonalon. Láthatunk tehát „firkákat”, kiállított újságfecniket és még paszpartuzott üres papírt is. Néha talán kicsit hatásvadász dolog ez, és Csernus habitusát ismerve talán pimasz is. Ugyanakkor ez csupán a tárlat egy egészen elhanyagolható része, a derékhadat a tanulmányok és előtanulmányok adják, főleg a nyolcvanas évekből, ami az érett Csernus egyik legtermékenyebb s egyben legizgalmasabb művészi korszakát jelentette. Az anyag minden ízében lenyűgöző, s olyan virtuóz, biztos kézzel alkotott tanulmányok sorát láthatjuk, hogy igazából az összes művészeti iskolás számára kötelezővé kéne tenni.


Csernus bár hivatalosan sosem tanított, minden vonása tanulságos. A fiatal alkotó szinte minden gesztusából, vonalából, tónusából csak tanulhat. Tanulhatja az alak és a forma képzésének mesterségét, a színek és fények művészetét, a mozdulat és kompozíció szépségét, tehát mindazt, amiről a festészet szól. Csernus még akkor is mester, ha félrenyúl, ha képei talán néhol nem is annyira egyértelműen tükrözik zsenialitását, és nem minden műve egyformán remekmű. A mostani kiállítás azonban minden kételyt eloszlat: azon a szinten láthatjuk az alkotó folyamatot, amit valóban csak a művész halála után lehet. Tanulmányok, fecnik, szénrajzok, krokik, fotók, vázlatok, nagyobb kompozíciók előtanulmányai jelennek meg itt, s ezáltal fény derül arra, hogy amíg kortársai többsége számára a realizmus csak egy eszköz, a mesterségbeli rutinból adódó virtuozitás, addig Csernus Tibor számára elsődleges és mélyen átgondolt komplex kifejezésmód, ami minden szakaszon átível. És ha hihetünk a Művészeti Lexikonnak, ez az alapvetően romantikus elképzelés azon alapul, hogy „a realizmus a pillanatnyi jelenségekkel, a felszín tünékenységével szemben a valóság lényeges elemeit hangsúlyozza. A lényegi összefüggések sűrített kidomborítása céljából elkerüli a véletlenszerű elemeket, és mondanivalóját tömöríti”.


Lehet azt mondani nagyvonalúan, hogy nem számít a figura. Lehet pótolni a festészet mesterségét avantgárd gesztusokkal, és lehet mondani, hogy eljárt az idő a kép felett, csak ez épp nem igaz. Főleg, hogy a Csernus Tiborhoz hasonló művészek általában csendes, visszahúzódó emberek, akik egy kertben vagy műteremben festenek. Nem hivalkodnak az első sorokban, nem áhítják a hírnevet, az elismerést, és nem is panaszkodnak, ha az elmarad. Festenek. És aztán amikor eljön az idő, úgyis minden kétséget eloszlatnak, s miközben a harsánykodókat elsöpri az utókor, a csendesek haláluk után is diadalmaskodnak. Valahol emiatt van az, hogy a művészetet nem lehet deszakralizálni, nem lehet mondani, hogy nincs, vagy hogy nem tudjuk, mi az – néha, de azért szinte minden generációban jön egy csendes, többnyire bajszos, szigorú ember ecsettel a kezében, és elkezdi keresni a női testen a bőr puha fényét. Erről van szó immár 500 éve, amióta a reneszánszban először idézték Horatius Ars poeticáját: Ut pictura poesis erit!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.