Csernus Tibor a 20. század második felének egyik legnagyobb magyar festőművésze. Ha a művészet szekere azon a csapásirányon megy tovább, amerre az utóbbi években menni látszik, még az is lehet, hogy sokan Csernust fogják tekinteni a nagy előképnek, a vátesznek, a fáklyahordozónak, hiszen a mediatizált világba vetett festőművész – a művész szót a legidealistább értelmében használva – talán Csernus Tibor személyében összegződik leginkább. Csernus nem volt sztáralkat, sokkal inkább idézi a múlt század mestereinek figuráját. Egész habitusát áthatja a szellem és annak kisugárzása – hogy az ember elsősorban mesterként tekintsen rá.
Aki nem ismerné Csernus Tibort, annak érdemes tudnia, hogy négy éve halt meg, 2007-ben 80 évesen. Pályája sokáig megegyezett a Fényes szelek nemzedékének útjával, így még korán, az ötvenes években kapta meg Munkácsy-díjat. Az egyszerű, kereskedelmis proligyereket a diktatúra emelte ki a szegénységből korán megnyilvánuló tehetsége miatt, s így lett ő az új képzőművész prototípusa az ötvenes években. Szocreál képeket festett, és hazai hírnevét ekkor szerzi mint „udvari festő”. Mára sokan elfelejtették, hogy a szocreálban a „szoc” mellett bizony ott van a „reál” is, ami feltételezi a festészet mesterségének tudását, ráadásul a realizmusból ered, ami jóval régebb óta van jelen a művészetekben, mint Marx és az ő elképzelései.
Ha a művészet történetét végignézzük, Goya udvari festészete és fiatalkori sikerei sem jelentettek sem stiláris, sem politikai lefekvést a rokokónak. Csernus sem maradt meg a szocreálnál. Már a Három lektor című képen is megmutatkozik, hogy nála a reál kezdettől felülírja a szocot.
1964-ben aztán emigrál Párizsba, és ezzel kegyvesztetté válik idehaza. Az itthon maradt irigyek is sokat tesznek azért, hogy Csernus neve elfelejtődjön. A külföldi közvélemény hiperrealista festőként figyel fel rá a hetvenes években, és kapja fel nevét, pedig valójában már ekkor is hagyományos naturalizmust művelt, s csak kívülről hasonlít a kortárs hiperrealistákhoz. Talán épp emiatt is hagyta el hamar ezt a kifejezésmódot és fordult Caravaggio luminizmusa, mitológiai témák és klasszikus kompozíciók, festői parafrázisok felé. Gondolatiságát nem mutathatja meg semmilyen mainstream kifejezésmód, az okos művészettörténészek ugyanúgy használják rá a neobarokkot, mint a mágikus realistát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!