Itt van minden, ami Cseh Tamás után maradt

Júniusban bárki számára hozzáférhető lesz az interneten az énekes hagyatéka. Előkerülnek értékes felvételek, kéziratok, kották, és mögöttük kirajzolódik a kádári világ háttere is.

rKissNelli
2012. 01. 22. 15:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először tavaly hallottunk arról, hogy az Országos Széchényi Könyvtárban Cseh Tamás Archívum épül. A gyűjtést szervező Hanák Gábor, a Történeti Interjútár vezetője akkor azt mondta, hogy negyven videófelvételt és hatezer fényképet már digitalizáltak. Azóta felhagytak a számolással, mert elképesztő mennyiségű anyag érkezett be az elmúlt egy évben. Köztük rengeteg olyan felvétel is, amelyet még soha nem látott a közönség.

Nagyon tehetséges fiú volt

A Magyar Televízió Archívuma és a Filmarchívum sok tévéfelvételt és filmes szereplést megőrzött, de Cseh Tamás rajongói gyakran készítettek amatőr felvételeket is a koncerteken. Hanák Gábor szerint ezek legalább annyira érdekesek, mint a profi felvételek. – Az ő dalaik olyanok voltak, mint a népdalok: előadásról előadásra mindig alakultak, változtak. Tamás utálta volna, ha folyton ugyanazt kell ismételgetnie, nem is lett volna képes állandóan reprízt csinálni – emlékszik vissza a történész, akinek több filmjében is felbukkan Cseh Tamás, és az általa szerkesztett történelmi ismeretterjesztő sorozatban, a Századunkban moderátor is volt az énekes.


A Cseh Tamás kézírásával készült kották és dalszövegek nagyrészt az elmúlt évben kerültek elő, és időközben feldolgozták képzőművész-korszakának rajzait is. – A szakemberek szerint is egy ígéretes induló művész képei – mondja Hanák Gábor, hozzátéve, hogy akármi lett volna Cseh Tamásból, „biztos, hogy nagyon tehetséges fiú volt”.

És valóban, az éneklés előtt és közben kikacsintgatott más művészeti ágak felé is. A festészet csak az egyik volt, de sokszor szerepelt filmekben is – a legismertebb ezek közül talán a Jancsó-filmek, de már előbb is felbukkan, például Bacsó Péter Nyár a hegyen című filmjében 1967-ben: a főcímdalt énekli, ekkor még angolul. Sok más filmmel együtt ezt is megkapta digitalizálásra a Cseh Tamás Archívum, a Magyar Televízió archívuma minden olyan felvételt összegyűjtött nekik, amelyen az énekes szerepel.

Találkozások és elválások

Az OSZK-ban nem csak a meglévő emlékeket digitalizálják, hanem megpróbálják megőrizni azt is, ahogyan Cseh Tamás a munkatársak és a barátok emlékezetében él. Az elmúlt évben rengeteg interjút készítettek azokkal, akik az életének részesei, szemtanúi voltak. – Persze ezek az interjúk mindig önálló emberekről szólnak – teszi hozzá Hanák Gábor –, arról, hogy az ő saját életükben hogyan volt jelen Cseh Tamás, mit csináltak együtt. Az ő útjaik, a találkozások és az elválások elég pontosan kirajzolják a kádárizmust is, amelyben Cseh Tamás és Bereményi Géza működött. Csak Bereményi Gézával, a dalszövegek írójával több mint tízórányi beszélgetést vettünk fel apránként – árulja el a történész.

A múzeum még várat magára

Annak, hogy még mindig nem teszik közkinccsé a gyűjteményt, egyszerű oka van: Hanák Gábor szerint nem illene Cseh Tamás művészi szigorához, ha ebből nem a legjobbat hoznák ki, amit csak lehet: minél több anyagot összegyűjtő, profi honlapot és a megjelenése köré egy olyan eseményt, ami már eleve természetessé teszi az odakattintást. Nyáron, a Múzeumok Éjszakáján szeretnének az Oroszlános Udvarban a gyűjtemény anyagaiból egy nagy, jó minőségű válogatást levetíteni. Azért is, mert Cseh Tamásnak itt volt az utolsó nagykoncertje a Széchényi Könyvtárban, a 2006-os Múzeumok éjszakáján, és mert a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján sokszor fellépett a Karmelita Udvarban és a Várszínházban. Ezzel a nyári vetítéssel elindítanák a honlapot is.

Ami még várat magára, az egy múzeum, a helyszíne egyelőre még nincs meg. Hanák Gábor csak annyit tud: „príma helynek” kell lennie: nem csak múzeumnak, profi kutatóhelynek, hanem egy olyan saroknak, amely visszaadja a Cseh Tamást körüllengő hangulatot, és nem utolsó sorban magát a kort is. Hanák Gábor szerint ez azért fontos, mert Bereményi Géza és Cseh Tamás komolyan gondolták, hogy ezt a kádári világot meg lehet érteni, meg lehet magyarázni, ha csak a sorok között üzenve is. A Cseh-Bereményi dalok sok más mellett ennek a kornak is krónikái.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.