Egy ágyban Marilynnel

Minden idők leghíresebb szőkéje továbbra is makacsul izgatja a szélesebb közvélemény fantáziáját. Játékfilm a színésznő egyik legkülönlegesebb szerelmi kalandjáról.

thy
2012. 02. 16. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A film Colin Clark – maga is dokumentumfilmes – visszaemlékezései alapján készült. Clark 23 évesen találkozott az akkor már világhírűnek számító szexszimbólummal, és valószínűleg még a legszertelenebb képzelgésein is túltett, ami ezt követően történt vele: rövid időre közel kerülhetett a csodált nőhöz, elsősorban lelki társként, de némi erotikus töltet is fűszerezte a különös egymásra találást.


Azért nem egy amolyan „kamaszkorom legszebb nyara” típusú filmről van szó, a remek színészgárdát – többek között Kenneth Branagh és Judi Dench fémjelzik a mozit – felvonultató alkotás Marilyn Monroe művészi küzdelmeit és érzelmi öngyötrését állítja középpontba egy konfliktusokkal teli filmforgatás kulisszái mögé pillantva. A film, amiről szó van, A herceg és a színésznő címet viseli, és a kor színészidolja, az angol Laurence Olivier rendezte. A bugyuta kosztümös komédiát ugródeszkának szánta a színpadokat (és az üzleti életet is) meghódító brit aktor, ezzel akart filmes karrierjének lökést adni.

A konfliktusok forrása mindenekelőtt két világ ütközéséből fakadt: Olivier séróból hozta és minden különösebb mélység nélkül próbálta letudni a magára osztott filmbéli szerepet, amíg az amerikai csillag bizonytalanul gyötrődött és végig kételkedett saját színészi tehetségében. Családjától távol – akkori férje, a drámaíró Arthur Miller is magára hagyta Angliában rövid idő után – Monroe legszívesebben menekülne az egyre kényelmetlenebb helyzetből. Végül az oltalmat és a megnyugvást – a gyógyszerek mellett – a fiatal rendezőasszisztens (inkább mindenes) Clark karjaiban találja meg, de csak átmenetileg – Marilyn örökre egyetlen szerep foglya marad.


Bár a film nem mindig emelkedik felül a közhelyeken, mégis sikerül megmutatnia valamit abból az érzelmi-pszichikai drámából, ami Monroe tragikus életét beárnyékolta: a tehetséges és korántsem buta színésznő és az éhes férfitekinteteknek kiszolgáltatott popkulturális ikon között feszülő ellentét lélekmérgező hatását.


Párhuzamok és ellentétek


Kellemes meglepetés a filmben a színésznőt játszó Michelle Williams. A jó ideig inkább sorozatokból ismert színésznő az utóbbi években komoly szakmai elismeréseket szerzett – Oscar-jelölést kapott a Brokeback Mountain mellékszerepéért, valamint szintén jelölést ért számára a Blue Valentine címszerepe. Williams most is hozta a formáját és nem rogyott össze a kihívás súlya alatt, figurája hiteles, de legalábbis hihető: a belső démonaival viaskodó Monroe-t látjuk a vásznon. Külsőségeiben is hasonult a szerephez – rengeteget gyakorolta, koreográfus segítségével, a sztár mozgását, gesztusait. A járás mellett a jellegzetes fejtartást is elsajátította, de még annak módját is, ahogy Marilyn a cigarettát tartotta. Arról nem is beszélve, hogy a szerep kedvéért némi hízásra is kellett vállalkoznia, és itt-ott szivaccsal kellett kitömni a ruhát a tökéletesebb illúzió kedvéért.

Ha egy hétig együtt vagyunk Marilynnel, akkor elkerülhetetlen, hogy a fürdőszobában is
szembefussunk vele

Williams saját bevallása szerint nemcsak a testfelépítését illetően különbözik Marilyntől, hanem a saját testéhez és a szexualitáshoz való viszonyában is – ezen a téren Monroe kétségkívül nagyon tudatos volt, tudta, milyen hatást képes kiváltani egy-egy kacér gesztusával. Némi hasonlóság azért mutatkozik a két színésznő sorsában. Mindketten korán önállóságra kényszerültek például: az anyakönyvben még Norma Jane Bakerként szereplő Monroe egyik nevelőszülőtől a másikig vándorolt, és számos nehéz vagy kellemetlen munkát volt kénytelen elvállalni – dolgozott autógyárban és modellkedett is –, mielőtt színészként felfigyeltek volna rá. Williams kamaszként érkezett Los Angelesbe, hogy ott próbáljon szerencsét, és maga is kipróbálhatta, milyen egyik bérlakásból a másikba vándorolni munkára várva. A kritikai sikerek végül nem kerülték el, ám a személyes tragédiák őt sem kímélték: gyermeke apját, Heath Ledgert 2008-ban veszítette el. Ám ellentétben az általa megformált egykori idollal, neki sikerült kikapaszkodnia a gödörből.


A szőke szexszimbólum titkairól már a kutyája is nyilatkozott


A halott hírességek PR-versenyében sem áll rosszul Marilyn: a kutyája szemszögéből megírt életrajztól kezdve – már magyarul is olvasható a könyv – a dokumentumfilmeken át a több száz darabos rajongói tárgygyűjteményig számos jele van annak, Monroe élete és személyisége ma is titokfejtésre csábít. Olyan ikonná vált, amivel bármit el lehet adni – nemcsak életrajzi könyveket, hanem pezsgőmárkát is.

A „buta szőke” álarcát magára öltő (és azt levenni képtelen), amúgy olvasott és érzékeny színésznő augusztusban lesz, hogy ötven éve halott. A két legnagyobb amerikai rajongói klub már arra készül, hogy többnapos fesztivállal áldozzon a tragikus sorsú színésznő emlékének.

(Egy hét Mariliynnel, 2011. Rendezte: Simon Curtis. The Weinstein Company. )

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.