Hódít a közösségi szponzoráció

Ha van pár ezer forintunk, a közösségi finanszírozásba beszállva remek művészi tervek, szellemi termékek és technikai fejlesztések felett bábáskodhatunk.

Szathmáry István Pál
2012. 02. 01. 16:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Facebookot már évek óta temetik, úgy tűnik, a világ legnagyobb közösségi oldala nem a gyors sikereket elérő mongol birodalomra hasonlít, hanem a rómaira, vagyis ha egyszer meg is bukik, az egyik napról a másikra történik majd, és a birodalom nyomai még jó ideig láthatók lesznek. Ugyanakkor a Facebook nyújtotta tömegélmény kedvez az ellenpéldák születésének is: egyre népszerűbbek a meghatározott érdeklődési területek vagy a közös érdekek mentén szerveződő virtuális közösségek.

Ilyen az elmúlt évek egyik legkomolyabb sikertörténetét író, a közösségi nagybevásárlás élményét nyújtó Groupon, aminek számos „nemzeti mutációja” létezik, így magyar is. A következő nagy dobás sokak szerint a közösségi finanszírozásra épülő internetes oldalak előretörése lehet. A sikeres tengerentúli példákat követve, mint amilyen a Kickstarter vagy az IndieGoGo, nálunk is felélénkült az online közösségi szponzoráció.

Minden új divathullámnak szüksége van jól hangzó fogalmakra, ennek a mostaninak is akad egy, úgy hívják: crowdfunding. Ennek lényege, hogy a kezdő vállalkozások és a nyilvánosság elé kilépni szándékozó művészek közvetlenül a közösséghez, azt is mondhatnánk, a reménybeli célközönséghez fordulnak ötleteikkel, projektjeikkel, akik kedvező esetben támogatják a tervet, és pénzösszegeket ajánlhatnak fel. A megadott célösszeg elérésére adott idő áll rendelkezésre, a sikertelen projektek támogatói pedig visszakapják a felajánlást.

Szathmári István Pál grafikája


Az ötlet persze nem egészen új, az egyik magyar kereskedelmi csatornán rövid ideig látható volt egy elég fapados kivitelezésű műsor, amiben a vállalkozó kedvű honpolgárok lehetőséget kaptak arra, hogy a pénzeszsákokon ücsörgőket – egy adott szakma képviselőit és üzletembereket – meggyőzzék arról, van fantázia (és persze pénz) az ötletükben. A különbség azonban nyilvánvaló, a most felfutóban lévő crowdfunding oldalakon nem a szakma mond ítéletet az ötletek felett. Vagyis ha mást nem, azt az érzést megkaphatja a vállalkozó szellemű művész, kézműves, zenész stb., hogy egyfajta barátságos népítélet születik, vagyis mindenféle marketing-voodoo nélkül kideríthető, mire gerjed „az utca embere”. A támogatók jutalma egyfelől a jó érzés, vagyis az, hogy adományaiknak köszönhetően valami új és érdekes születik, másfelől a különböző összeghatárokat átlépve mindenféle, az adott projektre szabott juttatást kap az összeg felajánlója is: ez lehet speciális ajándék éppúgy, mint részvétel a bemutatón vagy egy tanfolyamon.

De lássuk, milyen magyar példákkal találkozhatunk. A Creativeselector oldalán jelenleg 10 kategóriában 5 projektet lehet támogatni. Ezek közül a legérdekesebbnek egy meglehetősen összetett, mégis frappáns ötlet tűnik, és egyelőre a támogatásokat is ez vezeti: a „Design, divat” kategóriában induló Charrie szék választ keres az olyan, a nőket – ezek szerint – bosszantó gyakorisággal sújtó gondokra, mint a táska és a kabát elhelyezése a széken. A Charrie, ha megvalósul, egy olyan kecses ülőalkalmatosság lesz, ami praktikusan segít megoldani a fent jelzett problémákat, tehát a dizájnos szék terjedésével párhuzamosan számítani lehet majd az ültükben elégedetlenül feszengő lányok, asszonyok számának csökkenésével is. A Charrie sikerét – az oldalon legalábbis – biztosan segíti, hogy bemutatkozó filmjük is profi, ami a többi projektről már kevésbé mondható el.

Az oldal működtetői nyilván találkoztak a sokat emlegetett elmélettel, miszerint ha nem tudja valaki a főnökét vagy a befektetőt két perc alatt meggyőzni, mondjuk a liftben együtt utazva, akkor az a terv annyit is ért. Az oldalon megtekinthető filmek sem lépik át nagyon a kétperces időkeretet, de sajnos hiába tömörek, ha a tálalás kevésbé frappáns. Például a Mester és Tanítványa bűvészshow a legkevésbé sem varázsolja el nézőjét, mert bár valóban van annak bája, hogy egy apa és a fia együtt mutat be bűvésztrükköket, filmjükre nehéz lenne azt mondani, hogy hipnotikus hatása miatt rögtön utalnánk egy tízest azért, hogy hőseink – megszerezve a hiányzó 800 ezer forintot – színpadra állíthassák majd a „különleges bűvészelőadást, ami népszerűsítené a bűvészet művészetét”. Figyelemre méltó projekt viszont az Orditronic – Feszültséglevezető készülék, ami abban nyújt segítséget, hogy bárhol, bármikor, a tömött metrón, vagy akár egy lakógyűlésen is úgy tudjunk diszkréten ordítani teli tüdővel, hogy azt senki ne hallja – mondhatnánk, az előzékeny szociopaták kötelező kiegészítője lesz, de félünk, hogy a népesség többsége beszerezhetne otthonra egyet. A termék beharangozó filmje egészen vicces, és persze nem lehet eléggé méltatni az ötlet pozitív népegészségügyi vonatkozásait.

A Kezdheted oldalán jóval több, megvalósításra váró ötletet találni, támogatókat azonban egyelőre nem – igaz, ez még a béta verzió. Az ötletek általában a „végül is miért ne” és a „na persze” közötti nem túl inspiratív homályzónában mozognak, vagy éppen egy baráti kör lelkesedésének hirtelen felhabzásából születtek – az oldalt bejárva nem sikerült igazán bizsergető és eredeti projekttel találkozni.

Az Indulj be viszont sokkal szélesebb körből merít. Itt egy kicsit állásinterjú-szagú szöveges bemutatkozások segítenek abban, hogy valamiféle benyomást szerezhessünk az ötletgazdákról. Az oldalon a művészeti jellegű projektek (legyen szó divattermékről vagy több kiadót megjárt mesekönyvről) szépen megférnek az olyan technikai fejlesztésekkel, mint a fesztiválozók kapcsolattartását megkönnyítő applikáció, vagy az egészséges termékek okostelefonra fejlesztett keresője. A bemutatkozó szövegek visszatérő fordulata egyébként az, hogy az adott termékötlet csak a kezdet, és a távolabbi cél minden esetben a hasonló érdeklődésű emberek közösséggé szerveződése, vagyis elképzelhető, hogy a online közösségépítés az offline kapcsolatokra is jótékony hatással lesz majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.