Itt ül az idő a nyakukon: a közérzeti rock 30 éve

Németh Alajos 30 éve alapította a Bikinit, és bár egyszer abbahagyták, a közönség visszakövetelte őket magának. Ma este héttől a sportarénában monstre koncerttel ünnepel a közérzeti rock alapzenekara.

Klementisz Réka
2012. 02. 18. 12:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszer a kilencvenes évek elején már letette a gitárt, aztán a Bikini mégis újrakezdte. Miért?
– Akkor, 1992-ben tényleg úgy gondoltam, hogy vége. Még a gitáromat is odaajándékoztam egy fiatal együttes zenészének. Így utólag azt mondom, talán nem is az volt a feloszlás fő oka, hogy kifogyott belőlünk a lendület; az Antall-korszakban is bőven lett volna mit megfogalmazni. Kicsit talán meg is voltam sértődve. Rengetegen hamisították a kazettákat, visszaéltek a ránk szakadt szabadsággal, mindennél fontosabb lett hirtelen, hogy meglegyen a Bécsből Trabanton hazafusizott Gorenje hűtőszekrény. A zenében tarolt a playback, a hakni. Megszűntek a művházak is. Elment a kedvem az egésztől. Eltelt egy kis idő, és a rádiók csak játszották a dalainkat, a kiadók pedig újra keresni kezdtek, hogy folytassuk. Bennem egyre nőtt a csalódottság, mert azt láttam, hogy nem abba az irányba haladunk, amiben a rendszerváltáskor reménykedtem. Felgyülemlett a mondanivaló. És akkor már úgy voltam vele, hogy ha újrakezdjük, akkor csak komolyan. Leszerződtünk egy kiadóval, és belevetettük magunkat a munkába. Fontos, hogy ez a történet már akkor sem csak rólunk, a színpadon állókról szólt. Ott van persze D. Nagy Lajos a fronton, aki a hangjával meghatározza a Bikini egészét, ott vagyok én a dalokkal, de vannak még sokan Dévényi Ádámtól Trunkos Andrásig, akik szövegeket írtak nekünk. Ők is szemtanúk, a huszadik század szemtanúi, akárcsak mi magunk. Általuk (is) az a Bikini, ami.


– Közérzeti rockot játszó zenekar. Egyetért?

– Nagyon találó. Megéltük a múlt rendszert, a rendszerváltást, és belefutottunk a gazdasági világválságba. Mindeközben ugyanazt a tükröt tartjuk a valóság elé zenével, szöveggel. Inkább vagyunk dalnokok, mint rockerek. A huszadik század summáját írtuk a magunk módján. Bevallom, visszahallgatva néha megkönnyezek egy-egy régi Bikini-dalt. Néhány akkord, néhány sor azonnal előhív bennem mindent.

– A rendszerváltás előtt maga a rendszer szorította a Bikinit az undergroundba, most a kereskedelmi rádiók műsorpolitikája. Nem játsszák agyon a dalaikat. Zavarja?
– Nem, dehogy. Nem akarunk fiatalnak látszani – bár a gondolataink fiatalok. A törzsközönségünk szerencsére a rádiók műsorpolitikájától függetlenül hűséges, és még csak azt sem mondanám, hogy a Bikini az undergroundba szorult, mert bár nem vagyunk előretolva, egyszerre három generációhoz szólunk. Nyitottak ránk a fiatalok is. Engem lep meg a legjobban, mennyire értik a régi szövegeket is. A harmincas jubileum pedig nem a diadalittas önünneplésről fog szólni. Jantyik Zsolt barátom A végtelen lába előtt című dalával ér majd véget a koncert, egy ötvenfős debreceni gyerekkórust állítunk a színpadra, mint a Pink Floyd The Walljában. Az ő hangjukon zúg majd Zsolt hexameteres szövege: „A végtelen égen a csillag a ránc, / csak elkopik egyszer a nyakban a lánc. / Csak úgy van az élet is, mint a mosoly, / elkopik emberek arcairól.” Nem akarok tortát vágni. Sokkal inkább ez az érzés motoszkál bennem.


„Egy eszement világban élek valahol Európában / Ahol a Nyugat a zsírjába fullad, a Kelet a nyomorúságába” – ezt meg már az új lemez, az Elmúlt illúziók címadó dalából idézem. Tényleg ennyire borúlátó?
– Nyilván árnyaltabb a valóság, de a Bikini kezdettől arra esküdött fel, hogy a küzdelmes sorsú többség hangját közvetíti a mindenkori rendszer haszonélvezőinek kisebbségével szemben. Atomkorba szakadt betyárok vagyunk valójában. Egyikünk sem szedte meg magát a rockbizniszből, teljesen átlagos életszínvonalon élünk, állandó bizonytalanságban. A mai napig pózolás nélkül, szívből tudom papírra vetni ezeket a gondolatokat.

– Van kedvenc Bikini-dala?
– A Közeli helyeken. Bárhová megyünk, mindig euforikus élmény, ahogy ezrek éneklik velünk. Csak magyarul él, egyszerűen lefordíthatatlan: „itt ül az idő a nyakamon” (…) „kifogy az út a lábam alól”. Hiszek abban, hogy a szövegcentrikus zenének van jövője. A Részegen ki visz majd haza című dalunkat például az utóbbi időben Petőfi Részegség a hazáért című versével vezetjük fel a koncerteken. Így kerül a helyére dal. Ettől még meglehet, hogy egy másik számunk lesz, amelyik – remélem – hosszú ideig túlél minket.

– Tortavágás, önünneplés tehát nem lesz ma este. Milyenre hangolták a jubileumi koncertet?
– Nagy lendülettel és örömmel próbálunk jó ideje, hívtunk zongoraművészeket, vonósnégyest, ír kocsmazenészeket, és lesz egy big bandre hangszerelt dalunk is. Nem maradhat ki persze a lírai blokk sem, olyan számokkal, mint az Itthon vagyok, a Ne ébressz fel, vagy a Bátyuska. Mind aktuális, ennyi év után is. Nem lesznek viszont megasztárok, és bár jóban vagyunk, Nagy Ferót sem hívtuk el – az egy másik koncert lenne. És nem ülünk meg a babérokon: hamarosan Londonba utazunk, ott játszunk majd a King’s Crosson nagyrészt magyar közönségnek. Lendületben a gépezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.