– A novelláid „befejezett” sorsokat rajzolnak meg: a megfeneklett vénkisasszonyét, a magába fordult özvegyét, a magányban megöregedett orvosét. A hőseid mintha egy eleve elrendelt utat járnának, ami csak elmesélhető, de nem változtatható meg. Ezt gondolod az emberi sorsról?
– Ma reggel éppen azon gondolkodtam, hogy amikor elkezdtem írni, valószínűtlennek látszott, hogy valaha ki fogják adni a könyvemet. Nem ismertem senkit az irodalmi életből, nem voltak kapcsolataim. Amikor eldöntöttem, hogy ezzel fogok foglalkozni, mindenki egy kis elnéző jóindulattal kezelte a dolgot: „persze, csináld, de nem valószínű, hogy valaha lesz ebből valami”. De mégis lett. Így éppen én magam vagyok a példa arra, hogy az ember megfordíthatja a sorsát.
– Mégis így ábrázolod a szereplőket: mintha nem irányítói, csak szemlélői lennének a saját sorsuknak, és általában abban a pillanatban találkozunk velük, amikor valamilyen határra érnek, ahol meg kellene válaszolniuk egy-egy alapvető kérdést. De sokszor még a kérdés feltevéséig sem jutnak el. Miért?
– Ezeknek a történeteknek egy része kisvárosban, vagy éppen falun játszódik, ahonnan én magam is származom. A Pecsét című novellában szereplő nagypapa például valóban az én saját nagyapám. Számomra nagyon furcsa közeg a falu: itt vannak a gyökereim, de mégsem tartozom ide, nem is tudnék itt élni. Nem férnék hozzá a kultúrához, nem tudnék mit kezdeni magammal. Másrészt viszont nagyon tisztelem a nagyapámat. Falusi értelmiségi volt, állatorvos, aki szenvedéllyel csinálta, amit csinált, például a méhészkedést, amit ebben az elbeszélésben is megörökítettem. Ahogy a novellában szereplő nagyapa, úgy az én szüleim is azt remélték, hogy a gyerekek majd ott maradnak, ahol ők éltek, lesz egy falusi házuk, és folytatják azt, amit az elődeik elkezdtek. De végül mindenki eljött onnan, és ez szomorú dolog. Törvényszerű volt, hogy nekem íróként más lesz az utam, és nagyon szép élet jutott nekem, mégis elszomorít időnként, hogy képtelen vagyok továbbvinni, megmenteni ezt az örökséget: gondozni a nagyapám méhesét, a virágoskertet, a falusi házat. Ez a kettősség állandó feszültséget jelent az életemben. Sehol nem vagyok otthon, mindig valahol két dolog között élek, és ez sok kérdést felvet. Talán emiatt van sok sodródó, határhelyzetben lévő hősöm. Én magam is határhelyzetben vagyok, ezért gondot jelent nekem, hogy biztosan, határozottan válasszak. Például, hogy teljesen higgyek Istenben, esetleg elköteleződjek egy politikai csoport vagy eszme mellett. Nem szeretem a kinyilatkoztatásokat.