Bár életében a festőművész több jelentős képét is bemutatták Bécsben, ez az első alkalom, hogy Munkácsy művészetének ilyen átfogó keresztmetszete látható Ausztriában – mutatott rá megnyitó beszédében a miniszter.
A Künstlerhausban berendezett, Munkácsy – Magic and Mystery (Munkácsy – Varázslat és misztikum) című tárlat mintegy hatvan festményt és negyven más műtárgyat vonultat fel. Látható többek között a monumentális Krisztus-trilógia, valamint a Rőzsehordó nő, a Siralomház és a Poros út című festmények is. A kiállítás kezdeményezője a Pákh Imre Egyesült Államokban élő magyar műgyűjtő által 2010-ben alapított Munkácsy Alapítvány volt. A kiállítás anyaga jelentős részben két kollekció, a Magyar Nemzeti Galéria állományából, illetve Pákh Imre gyűjteményéből került ki.
A kiállítás különlegessége a Magyar Nemzeti Galéria közlése szerint az is, hogy először látható külföldön együtt a három bibliai tárgyú nagyméretű festmény.
Visszatérés
Peter Bogner, a Künstlerhaus igazgatója kiemelte, hogy a trilógia egyik darabja, a Krisztus Pilátus előtt 130 év után „tért vissza” a galériába. A festményt 1882-ben ugyanitt mutatták be a közönségnek, nagy sikerrel. Akkor 45 nap alatt mintegy 50 ezren tekintették meg. Bogner felidézte azt is, hogy a Munkácsy a legelismertebbek közé tartozott a XIX. században. Kortársai „festőfejedelemként, szupersztárként ünnepelték” – fogalmazott az igazgató.
Fejedelem
Réthelyi Miklós a trilógia korabeli fogadtatásra kitérve felidézve többek között, hogy az 1881-ben elkészült első darabja, a Krisztus Pilátus előtt hatalmas sikert aratott egész Európában. „A XIX. század végi művelt, polgári közönség becsülte, szerette, csodálta az átélhető drámát, a hatalmas felületen, pontosan kimunkált érzelmeket, a letaglózó valódiságot”. A sorozat Ecce Homo című darabjáról a fiatal James Joyce is nagy elismeréssel írt. „Csak az tud ilyen képet festeni, aki ízig-vérig ismeri az embereket” – idézte a világhírű ír regényírót a miniszter. „Számunkra ma is festőfejedelem, egy a legjobbak közül” – hangoztatta Réthelyi Miklós.
Mint Pákh Imre a megnyitón elmondta, a kiállítást az osztrák főváros után Németországban, Franciaországban, Oroszországban, Kínában, Ukrajnában és az Egyesült Államokban is bemutatják.
A Krisztus-trilógia három darabja más-más tulajdonban van. Az Ecce Homo a debreceni Déri Múzeum, a Krisztus Pilátus előtt a kanadai Hamilton Művészeti Galéria, a Golgota Pákh Imre gyűjteményébe tartozik. A három képet az utóbbi években együtt állították ki a Déri Múzeumban. Az intézet jelenleg felújítás alatt áll, a trilógia megújult kiállítótérbe kerül majd vissza.