Munkácsy Bécsben hódít

Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszter megnyitotta a Munkácsy Mihály életművéből rendezett nagyszabású kiállítást pénteken este Bécsben.

LM
2012. 03. 30. 21:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár életében a festőművész több jelentős képét is bemutatták Bécsben, ez az első alkalom, hogy Munkácsy művészetének ilyen átfogó keresztmetszete látható Ausztriában – mutatott rá megnyitó beszédében a miniszter.

A Künstlerhausban berendezett, Munkácsy – Magic and Mystery (Munkácsy – Varázslat és misztikum) című tárlat mintegy hatvan festményt és negyven más műtárgyat vonultat fel. Látható többek között a monumentális Krisztus-trilógia, valamint a Rőzsehordó nő, a Siralomház és a Poros út című festmények is. A kiállítás kezdeményezője a Pákh Imre Egyesült Államokban élő magyar műgyűjtő által 2010-ben alapított Munkácsy Alapítvány volt. A kiállítás anyaga jelentős részben két kollekció, a Magyar Nemzeti Galéria állományából, illetve Pákh Imre gyűjteményéből került ki.

A kiállítás különlegessége a Magyar Nemzeti Galéria közlése szerint az is, hogy először látható külföldön együtt a három bibliai tárgyú nagyméretű festmény.

Visszatérés

Peter Bogner, a Künstlerhaus igazgatója kiemelte, hogy a trilógia egyik darabja, a Krisztus Pilátus előtt 130 év után „tért vissza” a galériába. A festményt 1882-ben ugyanitt mutatták be a közönségnek, nagy sikerrel. Akkor 45 nap alatt mintegy 50 ezren tekintették meg. Bogner felidézte azt is, hogy a Munkácsy a legelismertebbek közé tartozott a XIX. században. Kortársai „festőfejedelemként, szupersztárként ünnepelték” – fogalmazott az igazgató.

Fejedelem

Réthelyi Miklós a trilógia korabeli fogadtatásra kitérve felidézve többek között, hogy az 1881-ben elkészült első darabja, a Krisztus Pilátus előtt hatalmas sikert aratott egész Európában. „A XIX. század végi művelt, polgári közönség becsülte, szerette, csodálta az átélhető drámát, a hatalmas felületen, pontosan kimunkált érzelmeket, a letaglózó valódiságot”. A sorozat Ecce Homo című darabjáról a fiatal James Joyce is nagy elismeréssel írt. „Csak az tud ilyen képet festeni, aki ízig-vérig ismeri az embereket” – idézte a világhírű ír regényírót a miniszter. „Számunkra ma is festőfejedelem, egy a legjobbak közül” – hangoztatta Réthelyi Miklós.

Mint Pákh Imre a megnyitón elmondta, a kiállítást az osztrák főváros után Németországban, Franciaországban, Oroszországban, Kínában, Ukrajnában és az Egyesült Államokban is bemutatják.

A Krisztus-trilógia három darabja más-más tulajdonban van. Az Ecce Homo a debreceni Déri Múzeum, a Krisztus Pilátus előtt a kanadai Hamilton Művészeti Galéria, a Golgota Pákh Imre gyűjteményébe tartozik. A három képet az utóbbi években együtt állították ki a Déri Múzeumban. Az intézet jelenleg felújítás alatt áll, a trilógia megújult kiállítótérbe kerül majd vissza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.