Franzen az Egyesült Államokban igazi irodalmi rocksztárnak számít, az elmúlt két évtizedben gyakorlatilag mindent elért, amit író kívánhat ezen a földön. Már első két regénye, a The Twenty-Seventh City (A huszonhetedik város) és a Strong Motion (Erős mozgás) is remek kritikákat kapott, a figyelem középpontjába azonban a Harper’s irodalmi magazinban közölt egyik esszéje (Perchance to Dream – Talán álmodni) révén került, amelyben a komoly, társadalmi kérdéseket középpontba állító „nagy, amerikai regény” eltűnésén kesergett, és gyakorlatilag meg is ígérte, hogy ő lesz az, aki szállítja a következő ilyen alkotást.
Ígéretét be is tartotta: 2001. szeptember elsején megjelent The Corrections (A javítások) című harmadik nagyregénye óriási sikert aratott – kritikai és pénzügyi tekintetben egyaránt. Az elképzelhetetlen megtörtént: a posztmodern sallangokat teljességgel elvető Franzen egy csapásra visszahozta a 20. század elején népszerű társadalmi érzékenységű regény évtizedek óta halódó fogalmát a köztudatba. Témáját a lehető legegyszerűbben választotta: arról írt, hogyan próbál meg egy középosztálybeli értelmiségi család megbirkózni az apa egyre elhatalmasodó öregkori elmezavarával, és persze azzal az őrült hellyel, amely egykor a lehetőségek országa volt, de mára a nyugtatók, a végtelen bevásárlóközpontok és a csendes, ám annál kibírhatatlanabb magány hazájává vált. A The Corrections besöpörte a neves irodalmi díjakat és meghódította az eladási listákat, így Franzen még azt is megengedhette magának, hogy összevesszen az Egyesült Államok leghatalmasabb emberével, Oprah Winfrey talkshow-császárnővel, és olyan élesen kritizálja hazája közel-keleti hadjáratait, hogy a hevesebb mérsékletű patrióták egyenesen árulónak kiáltsák ki.
Ilyen várakozások közt érkezett meg 2010-ben a negyedik regény, a Freedom (Szabadság), amit most az Európa Könyvkiadó jóvoltából a magyar közönség is olvashat, valahol a közepén bekapcsolódva egy már-már legendás írói karrierbe. A magyar kiadó döntése persze érthető, hiszen a Szabadság még elődjénél is nagyobb példányszámban fogyott. Ráadásul egy olyan könyvvel, amelyet maga Barack Obama is kedvenc regényei között tart számon, bizonyára nehéz melléfogni – gondolhatták.
Nem is tévedtek nagyot, hiszen Jonathan Franzen az új évezred egyik legjelentősebb írója. Már bátorságáért is becsülendő: amíg a posztmodern szerzők absztrakciókba vagy rémálmokba menekültek a posztindusztriális világ őrülete elől, addig Franzen Sinclair Lewiséhoz hasonló fekete keretes szemüvegén át kristálytisztán, sebészi pontossággal tárja olvasói elé a szimptómákat. A régimódi tekintet mögött azonban a modern ember helyzetének tökéletes ismerete lakozik. Franzennél megvan az az adottság, ami csak a legnagyobbak sajátja: valamiféle, már-már természetfölötti ösztönnel rátapint azokra a gócpontokra, amelyek meghatározzák nem csak a jelent és a jövőt, de az ezen két pont között élő emberek örömeit és gondjait is. Ahogy William Gibson még a nyolcvanas évek közepén megjósolta az internet előretörését és megteremtette a „kibertér” szót, úgy beszélt Franzen már 2001-ben a közelgő válságról és az omladozó világhatalom megannyi más keserű velejárójáról.