Romagyilkosságok – a filmművészet nem mérlegel

Csütörtökön a magyar mozikban is bemutatják Fliegauf Bence Csak a szél című alkotását. A premier apropóján nyilatkozott lapunknak Mécs Mónika producer.

Kárpáti György
2012. 04. 05. 6:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az eddigi magyar visszhangok fényében mit gondol, helyes volt a témaválasztás?
– Ezt a történetet fel kellett dolgozni, úgy, ahogyan a rendező látni és láttatni akarja. Egyelőre a német reakciókat ismerem, nagyon kedvező visszajelzéseket kaptunk,ami megható. A Csak a szél egyik legfontosabb erénye számomra az, hogy párbeszédet kezdeményez, kérdéseket vet fel. A félelemről szól, amely beférkőzik ezeknek az embereknek a hétköznapi életébe. Olyanokat mutat be, akik akár mi is lehetnénk. Egy producer nem témát választ, hanem egy ötlet vagy a forgatókönyv alapján hoz döntést. Nagyfokú empátiára van szükség, hogy bele tudjak helyezkedni azoknak az embereknek a karakterébe, akik a filmben szerepelnek. A Csak a szél egy általános és univerzális téma körül fogant: ártatlan embereket kegyetlenül megöltek. Az ilyen rasszista indíttatású gyilkosság a világ bármely pontján előfordulhat, ilyen volt a mostanság Toulouse-ban történt megmagyarázhatatlan gyilkosságsorozat is. Bízom benne, hogy a nézők nyitottak és képesek szembenézni a kegyetlenséggel, azonosulni tudnak azokkal a karakterekkel, akiket a filmben láthatnak.



– Ha ilyen, a társadalom egészét érintő témát akartak feldolgozni, miért nem választottak egy kevésbé megosztó témát, mint a romagyilkosságok? Ebben a témakörben szinte az utcán hevernek a jó ötletek, ha lehet ilyet mondani.

– A kérdés jó, viszont úgy gondolom, hogy a művészet, a filmművészet ilyenkor nem mérlegel. Van egy téma, egy történet, amely megérinti az alkotót, és az ő szemével, kifejezési eszközeivel vászonra viszi. Nem mondom, hogy tabukat döntöget a Csak a szél, viszont óhatatlanul elindít folyamatokat. Ha amiatt aggódnánk, hogy mit szólnak egy-egy filmötlethez, akkor nem készítenénk filmet, mert mindig akad olyan érzékeny pont, amely valakinek fájdalmat okoz.

– Többen szóvá tették, hogy a teljesebb képhez meg kellett volna várni a nyomozati szakasz lezárását. Erről mi a véleménye?
– A film alkotói reflexió, amelynek gyújtópontja a romagyilkosságok. Ez nem a megtörtént események dokumentálása, hanem fikció. Ezért sem merült fel bennünk, hogy dokumentumfilmet készítsünk a történetből. Játékfilmötlettel keresett meg a rendező Fliegauf Bence, és az volt a feladatom, hogy producertársaimmal megteremtsem a film létrehozásához szükséges hátteret. Mivel játékfilmről beszélünk, a filmnek nincs köze a valós nyomozati anyaghoz. A mi történetünkben egy család négy tagjának egy napját követjük nyomon, kora reggeltől másnap hajnalig. A film a családról, az életük egy napjáról, a környezetükben élő emberekről, és nem a bűnelkövetőkről szól.

– Nem naiv hozzáállás ez annak fényében, hogy egy film eleji szövegben is igyekeztek elhatárolódni a konkrét eseményektől? Így már biztosan sejtheti a néző, hogy a film tragédiával fog zárulni.
– Nem kívántunk elhatárolódni a konkrét eseményektől, hiszen azok inspirálták a filmet. A rövid, tényeket közlő felirat a film elején minden néző számára egyértelművé teszi azt, hogy a Csak a szél nem dokumentumfilm, hanem egy rendező reflexiója a történtekre, fikció. A történet Magyarországon játszódik, bár játszódhatna bárhol a világon. Persze, hogy a feliratból rögtön kiderül, a néző tragédiát fog látni, de a film nem arról szól, hogy megmondjuk, kik voltak a gyilkosok. Kegyetlen, embertelen, rasszista gyilkosságok áldozatairól szól a film. Emberekről, akiknek egyetlen napját láthatjuk.

– Fliegauf Bence korábban úgy fogalmazott, hogy a filmje inkább tévébe való, mert főleg ott jelennek meg társadalomkritikai témák. A Berlinale zsűrije mindenesetre díjazta. Ön szerint a Csak a szél fesztiválfilm?
– Egyetértek Bencével, a televízió szerepe lenne társadalmi problémákra reflektáló filmeket vetíteni. Amikor elkezdtük a Csak a szélt, nem mérlegeltük, hogy a fesztiválok szeretni fogják-e az alkotást, csak meg akartuk csinálni. Egyébként nehezen készült el, mert eredetileg 2010-ben forgattunk volna a Magyar Mozgókép Közalapítvány támogatásával, de annak leállása után mi is félbehagytuk a munkát. 2011-ben indítottuk újra a projektet, a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. felállása előtt, ám valószínűleg a téma súlya miatt meglepően sokan a film mellé álltak. Az ő támogatásuk kellett ahhoz, hogy végül elkészülhessen a Csak a szél. Két minisztérium (a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium) is a film mellé állt, támogatta a gyártást. A berlini eredményt pedig meg kell becsülni. Már az is nagy szónak számít, ha a fesztivál bármely szekciójába meghívnak egy filmet, az Ezüst Medve pedig minden filmes alkotó karrierjének egyik csúcsát jelenti. Ez a díj természetesen komoly fesztiváléletet biztosít a Csak a szélnek, de kíváncsiak vagyunk arra is, hogy milyenek lesznek a további forgalmazási lehetőségei Bence mozijának. Mind a mozi-, mind a televíziós értékesítés szempontjából nagy az érdeklődés.

– A rendező említette, hogy esetleg folytatná a történetet, ha megszületik a jogerős ítélet…
– Beszéltünk már róla. Abban maradtunk Bencével, hogy a magyar mozibemutató után leülünk, és megnézzük, hogy mi lehetne a következő film témája.

– Az utolsó két magyar nemzetközi fesztiválsikert elért alkotást ön jegyzi producerként: a Csicska Cannes-ban szerepelt, a Csak a szél Berlinben nyert.
– Szerencsés vagyok, hogy Fliegauf Bence és Till Attila megkeresett a terveivel, hogy bíztak bennünk. A két film hasonlóan nehéz körülmények között fogant. A Csicskánál és a Csak a szélnél sem volt meg a gyártás anyagi háttere a kezdetekkor, de úgy éreztem, hogy menni kell előre. Sokszor elbizonytalanodtam menet közben, ám a nagy dolgok valószínűleg úgy születnek, hogy az ember folyamatosan felteszi magának a kérdést, jó úton jár-e. És az az érdekes, hogy ahogy araszoltunk előre, újabb és újabb ajtók nyíltak ki. Bátorság nélkül nem lehet filmet készíteni.

– Mit remél ettől a két sikertől?
– Tény, hogy a Csak a szél, valamint Till Attila Pánik című játékfilmje és Csicska című rövidfilmje most nemcsak a rendezőknek, hanem nekem is lendületet adott. Talán újra lehetőségem lesz nemzetközi koprodukciókban készülő filmek elkészítésére, hiszen egyre biztosabban érezhető, hogy egyedüli producerként nehéz létrehozni egy filmet, szükség van partnerekre.

– Végleg lándzsát tört a szerzői filmek mellett?
– Nem mondanám. A Konyec és a Pánik is közönségfilm volt, a Kaméleon kiugró magyar közönségsikert ért el. Nem választanám el a két filmtípust, bár igaz, hogy most egymás után több szerzői darabot készítettünk. Éppen az a szimpatikus nekem a Magyar Nemzeti Filmalap elképzelésében is, hogy a közönség érdekli. Legközelebb optimista témát keresek, olyan történetet, amelyben van remény.

„A berlini eredményt pedig meg kell becsülni. Már az is nagy szónak számít, ha a fesztivál bármely szekciójába
meghívnak egy filmet, az Ezüst Medve pedig minden filmes alkotó karrierjének az egyik csúcsát jelenti”



– A filmszakmában általában, de a produceri körökben feltétlenül alulreprezentáltak a nők. Ön szerint miért?
– Sokak szerint ez férfias szakma. De ne felejtsük el, hogy a filmkészítés csapatmunka, a stáb minden egyes tagjának része van abban, hogy létrehozunk valamit. Sok nővel is dolgozom, megszokott, hogy mondjuk a sminkes vagy a jelmeztervező nő. Én próbálok olyan női tulajdonságokkal érvényesülni, mint az empátia, a békességre való törekvés képessége, a hídképezés különböző típusú emberek között. Így gyakran a legnagyobb feszültségek közepette is sikerül konszenzust teremtenem, márpedig egy forgatás során sokszor alakulnak ki nézetkülönbségek. És ilyenkor egyszerre kell diplomatának és pszichológusnak lennem.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.