Bartók Béla Zongoraszonátájának bevezető ütemeivel és Tandori Dezső sokatmondó, Damaszkuszi út című kétsorosával aposztrofálja magát Kocsis Zoltán saját honlapján. Utóbbi így szól:
Most, mikor ugyanúgy
mint mindig,
legfőbb ideje, hogy.
Talán ezzel el is mond mindent magáról, arról a mentalitásról, munkamorálról, amellyel elérte, hogy hat évtizednyi élet alatt elnyert rangos díjait felsorolni is hosszú percekig tartana.
Persze, talán a díjak nem is fontosak, Kocsis Zoltán az oklevelek és elismerések fölött áll, erkölcsileg és tehetségben egyaránt. Ha valakinél, hát nála senki sem vitatja, hogy mindet megérdemelte, még azt is, amelyiket nem kapott meg. Ha valaki a nevét említi, nem feltétlenül biggyeszti mellé még a kétszeres Kossuth-díjas jelzőt sem, hiszen maga a Kocsis Zoltán név kifejezi azt a rangot, amelyet kevesen értek el hatvan év során. Ha pedig arra gondolunk, hogy mindezek ellenére itthon maradt, és nem választotta a még több ünnepléssel és komolyabb anyagi elismeréssel, ugyanakkor kevesebb napi küszködéssel járó nemzetközi zenei életet, valahol őszintén meg is hatódunk. Állandó a kérdés: vajon megbecsüli-e ez az ország a nagyjait, akik érte dolgoznak, küzdenek?
A válasz sajnos nem egyértelmű, különösen most, amikor a kultúra támogatása soha nem látott mélypontra jutott. Említhetnénk például a Bartók Új sorozatot, amelynek Kocsis Zoltán a motorja, s amely egy ideje anyagi okokból félbemaradt, pedig az eddig megjelent korongokról mást nem is lehet mondani, mint hogy világsiker.
Kocsis sokszor, sok ügyben állt ki a közvélemény elé, többek között éppen a hazai kulturális értékek védelmében, védte meg saját muzsikusait, az ország zenészeit vagy akár magát az országot olyan politikai színezetűvé vált hazai és nemzetközi ügyekben, amelyekben talán egyedül az ő hangja hallatszott el elég messzire. Ennek tudatában sosem hallgatott, ám szakmai kérdésekbe sosem engedte be a politikát, és ez a jó értelemben vett közéleti szerepvállalása biztos menedéket jelent a magyar zenei életnek.