Jó előre az év egyik nagy blockbuster-sikerének kiáltották ki a Bosszúállókat, de a jelek szerint még a várakozásokat is jócskán felül fogja múlni a szuperhősök koncentrált kalandsorozata. A marketingkampány részeként 39 országban, de az USA-ban csak egy hét múlva debütáló sorozat minden idők 9. legjobb világpremierjét produkálva 178 millió dollár bevételt ért el, s ez a várható nagy sikerű amerikai bemutatóval együtt biztosan egymilliárd dollár feletti mozibevételt sejtet. A Bosszúállókat a kritika is körberajongja, az olvasói kommentek pedig tényleg félelmetesek: aki pénteken látta, hétfőn ismét elment, aki kétszer látta, minden ismerősét el akarja rángatni rá. S ez így van a Fülöp-szigeteken, Brazíliában és Angliában is (de mindent kiüt a nyeregből a film Magyarországon is), vagyis globális jelenséggel van dolgunk. A Bosszúállók szinte minden piacon rekordot döntött vagy kiemelkedő eredményt ért el, a még kevésbé erős piacokon, mint Németország is 6,7 millió dolláros a csalódást keltő eredmény.
A film alapvetően semmi különöset nem tesz a hasonszőrű képregény-adaptációkhoz képest, látványos és humoros csomagolásban csap össze a jó és rossz a világvégéért-békéért, ám ezúttal az önálló brandek – Thor, Vasember, Hulk és Amerika kapitány – közös filmben szerepelnek, s vélhetően ez hatalmas hívó szó a rajongók számára. A Bosszúállókban emellett olyan lappangó szuperhősök is szerepet kapnak, akik alig várják, hogy önálló mozikban is világhódító útjukra induljanak. Scarlett Johansson a Fekete özvegyként például biztosan szerepelni fog saját moziban, de jók az esélyei Jeremy Rennernek is Sólyomszemként. A Marvel képregénykiadó jó érzékkel látta meg az extraprofit lehetőségét a számítógépes trükkök (CGI) és 3D aranykorában saját képregényei moziváltozataiban, ezért 2005-ben bejelentették, hogy saját maguk kezdenek filmgyártásba, s ehhez stratégiai partnerként tekintenek egy-egy hollywoodi stúdióra. A kaland 2008-ban kezdődött a Vasemberrel, valamint a Hihetetlen Hulkkal, a Vasember 2, Thor és Amerika kapitány után a Bosszúállók a hatodik darabja a sikerszériának. Minden adaptáció hatalmas kasszasiker lett már a mozikban, nem is beszélve a másodlagos és harmadlagos piacokról (DVD, blu-ray, illetve tévés értékesítések), s jelenleg úgy tűnik, a határ a csillagos ég lesz.
A Bosszúállók kapcsán máris minimum trilógiára számíthatunk, de Amerika kapitány és Thor kalandjai is szinte biztosan trilógiává fognak bővülni. A szuperhősöket összefogó szervezet, a Samuel L. Jackson által megformált Nick Fury vezette S.H.I.E.L.D is jó eséllyel kap önálló mozit, Jackson maga pedig olyan szerződést kötött, amelynek értelmében a szuperkémvezetőt kilenc mozifilmben játssza el. Az Amerika kapitányt játszó Chris Evans kontraktusa is hat filmre szól, ami az Amerika kapitány és Bosszúállók filmek három-három részének teóriáját erősíti. A Marvel ráérzett a szórakoztató mozifilmek gyártásának ízére, s eközben tudatos marketingstratégiával teszteli is a közönséget. Hulk például eddigi nekifutásaival nem ért el a többiekhez hasonló sikert, így újabb önálló mozifilmben nem is fog a tervek szerint a közeljövőben feltűnni. A Marvel számára jó piac és teszt a San Diego Comic Con International, ahol évente újabban már nem kevesebb, mint 130 ezer rajongó csápol a szuperhősöknek. A képregényhősök füzetben és moziban is sosem látott kultusznak örvendenek – a négynapos képregényfesztiválra a jegyek március 3-án 90 perc (!) alatt fogytak el az online értékesítés során. Nem véletlen, hogy ide már minden világsztár ellátogat, s ha itt jelentik be, hogy például visszatér a Pusztító a vászonra, akkor a reakciókból gyorsan le lehet mérni, hogy mennyire életképes az ötlet. Ilyen koncentrált reprezentatív mintát még egy jól szervezett fókuszcsoport-vizsgálattal sem lehet elérni!
A Marvel szuperhősfilmjei ráadásul jó húzóerőnek bizonyulnak a többi képregénykiadó újabb és újabb mozitörténeteihez. Az idén jön a következő Batman- és Pókember-film, jövőre pedig érkezik a Superman – s ahogy az elmúlt évekre visszatekintünk, látható, hogy minden újra és újra elkezdhető, bármilyen lezárás, ígéret ellenére. A szuperhősök olyanfajta szórakozást kínálnak, amelyhez kell egy sajátos filmfogyasztási ambíció: ezek a trükkökkel telepakolt látványfilmek a multimédiás szórakozás, s nem a hagyományos értelemben vett konzervatív filmkészítés sikerpéldái. Ám amíg a fiatal közönség dominál a világ multiplexeiben, ez a tendencia aligha fog lanyhulni. A szuperhősök kalandjai sosem voltak ennyire hitelesen ábrázoltak a vásznon, s a rajongók számára érezhetően egyelőre nem elég az újabb dózisokból. 2013-ban ennek megfelelően érkezik a Vasember 3, Thor 2, 2014-ben az Amerika kapitány 2, mindegyiknek napra bejelentett időpontja van, kellő erődemonstrációul a többi lehetséges mozipremier számára.
A Marvel ráadásul már 2010-ben pedzegetni kezdte, hogy a 150-200 milliós nagyfilmjei mellett kisebb, 20-40 milliós költségvetéssel elővenné a képregényben népszerű, de kevésbé ismert hőseit is. Doktor Strange/Csodadoktor; Ka-Zar; Luke Cage, a Bajnok; Káprázat (Dazzler); a Power testvérek (Tömegmester, Energizáló, Fénysebesség, Gép-erő), Fekete Párduc (Black Panther), Kábel (Cable); Vasököl (Iron Fist) és Vízió (Vision) mind olyan figurák, akiket már összefüggésbe hoztak a bennfentesek a moziváltozatokkal. És ez még csak a Marvel-univerzum világa, nem beszéltünk a másik nagy képregénykiadó, a DC Comics karaktereiről, meg a kisebbek legsikerültebb figuráiról, akik mind arra várnak, hogy leporolják őket. Közülük például az évek óta tervezgetett Jesse Custer (Preacher/Prédikátor) 2014-ben jelenhet meg mozivásznon. A kereslet-kínálat viszonyát és a bombasztikus bejelentéseket figyelembe véve, tetszik vagy nem tetszik, az elkövetkező minimum négy évben a szuperhősök fogják irányítani a hollywoodi filmgyártást. És miközben eldöntjük, hogy ezzel jól járunk-e, avagy rosszul, keressünk rá a következő képregényhősökre, akik a legjobbak között vannak számon tartva, de szinte biztosan nem hallottunk róluk a mozikban: Homokember, Spider Jerusalem, Vladek Spiegelman, Halo Jones, Wonder Woman. Ezidáig.