Minden a Gusztávval kezdődött

Felnőtt műfajnak tekintette a rajzfilmet a Vízipók-csodapók és a Frakk dalainak szerzője, Pethő Zsolt.

Lakner Dávid
2016. 07. 11. 14:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán nem túlzás kijelenteni: az elmúlt ötven év magyar animációja nem lenne ugyanaz Pethő Zsolt nélkül. A 79 éves korában, vasárnap elhunyt zeneszerző művein generáción nőttek fel, ő szolgált összekötő kapocsként a huszadik század második felének legendás rajzfilmjei között. Ahogy pedig a gyerekek az elmúlt évtizedekben hazai gyártású, komoly színvonalat képviselő mesefilmek nélkül maradtak, úgy lett egyszeriben egyre kevesebb feladata is Pethőnek.

A Balázs Béla-díjas zeneszerző pályája a Gusztáv sorozattal indult a hatvanas években: a Nepp–Dargay–Jankovics hármas klasszikus sorozatának a főcímzenéjét is Pethő készítette, majd 73 epizódhoz adta még a nevét. Szinte az utcáról estem be „a magyar rajzfilm atyjához”, Macskássy Gyulához, ő segített aztán – foglalta össze a kezdeteket Pethő a MusiciansWho-nak adott 2012-es interjújában, ahol a rajzfilmek felé való fordulást szigorúan saját választásnak nevezte. A megannyi gyerekfilmhez komponáló szerző itt tette azt is egyértelművé: valójában felnőtt műfajnak tekinti a rajzfilmet, aminek humora a gyerekek számára sokszor nem is lehet egyértelmű elsőre. „Amikor még számos zenésszel készítettük a felvételeket, szinte fetrengtek a nevetéstől, annyira tetszett nekik egy-egy epizód.”

Merthogy a számos hangszert, vonósokat, billentyűket aztán teljesen egyedül, szintetizátorok segítségével kellett megszólaltatnia: ő felelt olyan klasszikussá vált rajzfilmek zenéjéért, mint a Mirr-Murr, a kandúr, a Frakk, a macskák réme, a Vízipók-csodapók, A nagy ho-ho-ho-horgász vagy az 1989-es Vili, a veréb. A magyar rajzfilmet tehát már fénykorában sem vetette fel a pénz: Pethő szerint neki kellett írnia, feljátszania, hangszerelnie a zenéket, illetve elkészítenie a hangfelvételeket. Persze, így nem volt olyan jó, mint élő hangszerekkel lehetett volna, de „a maga módján megfelelt a követelményeknek” – mondta el az említett interjúban.

A zenéket már a kész mesékhez írta: elküldték neki a kópiákat, ő pedig szabad kezet kapott, hisz mint a ManóProgram.hu-nak néhány éve kifejtette: a rendezők, akikkel együtt dolgozhatott, megbíztak benne. „A »kötelező« vázlatos irányt természetesen mindig megkaptam, de onnan aztán előttem a küzdés, előttem a pálya!” – tette hozzá a zeneszerző. Nagy rendezők pedig bőven jutottak mellé: az említett Macskássy mellett ott volt Foky Ottó, Dargay Attila, Gémes József és Ternovszky Béla is. Fokyval és Nepp Józseffel közösen bábfilmet is készítettek 1983-ban, a La Desodorát: kivételesen itt előre írhatott hozzá operát, a jeleneteket pedig utólag illesztették rá. Pethő elmondása szerint fiatalkorában még operaénekesnek készült, a szívéhez legközelebb pedig aztán is a bécsi klasszicizmus állt, az olasz opera és a német népzene mellett. És építhetett is aztán legendás zeneszerzőkre: az 1984-es Szaffi zenei rendezőjeként ifj. Johann Strauss műveivel tudott dolgozni.

Teljesítményét közben el is ismerték: 1991-ben Pannónia-díjat, 2005-ben Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkeresztet, 2013-ban Balázs Béla-díjat kapott. Művein három-négy generáció nőhetett fel, a szívéhez pedig elmondása szerint minden műve közel állt: elsőre csak a Vízipók-csodapóknál volt bizalmatlan, félt, hogy a pedagógiai jelleg miatt nem lesz a műfajra jellemzően kellőképp szórakoztató a sorozat. Aztán a dr. Kertész György halbiológus által írt mese is meggyőzte, tehát tévedett, mikor tartott az ötlettől – vallotta később.

A rendszerváltás után a számítógép-grafikák terén is alkotó zenészre pedig ez a tépelődés, önkritika a humor, önirónia mellett láthatóan jellemző volt. Milyen követelményeknek kell megfelelni egy főcímdalnál? Egynek, hogy a zene legyen odaillő, „de hát ez mindenre vonatkozik” – jegyezte például meg a ManóProgramnak. Hetvenöt évesen pedig pályájára így emlékezett vissza:

Mivel a magyar rajzfilm mára gyakorlatilag eltűnt a pénzhiány miatt, nekem sincs igazán feladatom most. Sok mindent más körülmények között máshogy tettem volna, így vegyes érzelmekkel tekintek vissza eddigi pályámra. Ennek ellenére úgy foglalnám össze: így is jó volt...

A magyar kultúrát gazdagító művek kapcsán mi viszont elmondhatjuk: így volt a legjobb, és az igazán szomorú, hogy már nincs így. Köszönjük, Pethő Zsolt!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.