„Holnaptól magyar lesz a YouTube”

Magyarország harmadik legnépszerűbb weboldalának üzemeltetői hatalmas bejelentésre készültek szerdán egy budapesti kávézóban.

Gabay Balázs
2012. 02. 29. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A YouTube mindössze hétéves, hangzott el a Google sajtótájékoztatójának elején. A 2009 októberében jegyzett napi egymilliárdos letöltés 2012-re négymilliárdra nőtt. Magyarországon idén januárban elvégeztek egy kutatást, mely szerint a weboldal 93 százalékos spontán ismertséget élvez. A megkérdezettek több mint 70 százaléka hetente, majd negyede pedig naponta tölt le és fel videókat a megosztóra.

A szerdai bejelentés jelentősége, hogy a magyar felhasználók számára mostantól sokkal könnyebb lesz az oldal elérhetősége, kezelése. A feltöltött tartalmak tulajdonosai sokkal szélesebb körben tudnak majd hozzáférni a videókhoz. Az MNO a sajtótájékoztatón úgy értesült, a rendszer csütörtöktől „válik élessé”, és elvileg a Youtube.hu-ról is elérhető lesz.

Napi 4 milliárdos letöltés

Matthew Glotzbach, a YouTube EMEA igazgatója lenyűgöző kulturális jelenségként jellemezte a videómegosztót. A több mint 4 milliárdos napi letöltés, a 800 millió egyedi felhasználó legalábbis ezt támasztja alá. Percenként 60 órányi videót töltenek fel a YouTube-ra, tette hozzá a vezető. A weboldal több mint 59 nyelven van jelen a világhálón, Magyarországgal együtt pedig immár 40 országban. Hazánkban a YouTube a harmadik legnépszerűbb internetes oldal, havonta majdnem 6 órányi videót tekintenek meg a magyar felhasználók, hangzott el a bejelentésen.

Ha fellépünk a magyar YouTube-ra, mostantól annak lokalizált változatával találkozhatunk majd. Az oldal alján található listából kiválasztva a külföldön tartózkodó és a határon túli magyarok is elérhetik a lokalizált videómegosztót.

Hogy miért jó a lokalizált tartalom? A magyar felhasználók mostantól a legrelevánsabb tartalmakat találják majd meg a nyitólapra kattintva. Könnyebben, gyorsabban hozzáférnek majd azokhoz a tartalmakhoz, melyek otthonukhoz, környezetükhöz, szűkebben vett életterükhöz köthetők. A YouTube demokratizálja a feltöltéshez szükséges feltételeket: bárki készíthet kamerával, telefonnal videót, és az oldalon hazáját megjelölve töltheti fel azt. „A legfontosabb, hogy a helyi tehetségek is komolyabb hozzáférést kapnak a globális közösséghez” – jelentette ki Matthew Glotzbach.

Gazdasági oldalról közelítve az átalakítást, a hirdetők, kiadók kezébe is könnyebben használható felület kerül, hiszen a felhasználókhoz hasonlatosan ők is azonnali hozzáférést kapnak a globális közösséghez. Nekik mostantól csak akkor kell fizetniük a reklámért, ha azt valóban megtekintik a felhasználók, vagyis a konkrét letöltések után. Kiderült, minden partnerrel van egy bevételmegosztási megállapodás, mely alapján a letöltésekből befolyó összeg több mint 50 százaléka a tulajdonost illeti.

Jogvédelem

A jogvédelemmel kapcsolatban elhangzott, hogy a nemrégiben Zürichben kidolgozott Content ID rendszere felismeri a zenészek, zenekarok által feltöltött eredeti tartalmakat, és automatikusan megfelelteti az ehhez hasonlókat. A korábban olykor hiányos szerzői jogi védelem biztosítására innentől lehetőség nyílik a nem kívánatos videók letiltására.

A tűz mellől a számítógép elé ültek át

A YouTube partneri együttműködésekért felelős igazgatója, Patrick Walker örömét fejezte ki, hogy részese lehetett ennek a videóforradalomnak. „Néha úgy tűnik, mintha ez csak egy lassú evolúció volna, pedig egyáltalán nem az. A történeteket régen a tűz mellett mesélték egymásnak az emberek, majd jött a televízió, a rádió és a többi kommunikációs eszköz. A tévé a tömegkommunikáció legnagyobb platformjává vált, de később kiderült, az nem a legmegfelelőbb hirdetési felület. Most egy olyan átmenet zajlik, mely radikálisan megváltoztatja az emberek médiafogyasztási, hirdetési szokásait. Korábban a rádióról a tévére, most a tévéről az internetes tartalmakra állnak át az emberek. Ez hatalmas lehetőség a fogyasztók, a kiadók és a hirdetők számára is” – fogalmazott az igazgató.

Leszögezte, ha valaki egy üzenet közvetítésekor egyetlen csatornára koncentrál csupán, az hibásan cselekszik. „Minden csatornát ki kell használnunk” – emelte ki.

A YouTube első partnere a BBC volt 2007-ben. 2012-re immár 20 ezer partnerrel bír a weboldal, mostantól pedig Magyarországon is vannak együttműködőik. Az igazgató örömmel jelentette be a sajtótájékoztatón, hogy a YouTube együttműködésbe kezdett a TV2-vel. Patrick Walker pozitív példaként említette a Disney-vel kötött megállapodást. Korábban a „mesegyártó” komolyan támadta a YouTube-ot, hogy az felhasználókat vonz el a Disney-től, így egy együttműködési szerződés keretei között létrehoztak számukra egy YouTube-os csatornát. A műsorszórók egy része korábban szintén úgy vélte, csökkenni fog a nézettsége, ha feltölti adásait a YouTube-ra. Ennek éppen az ellenkezője valósult meg. A videómegosztó számításai szerint 2020-ra a tartalomfogyasztás 75 százaléka az internetre helyeződik át, a televíziós adások zömét is internetről töltik majd le a felhasználók.

Bolti eladóként kezdte a YouTube-sztár

„Amikor egy adott országban átadjuk a YouTube lokalizált változatát, mindig eltöprengek rajta, vajon ki lesz a következő videós világsztár, akit a YouTube által ismer majd meg a világ” – elmélkedett hangosan Patrick Walker. Példaként hozta fel a korábban bolti eladóként dolgozó Jamal Edwardsot, aki egyszerű home-videós feltöltésekkel indulva mára Nagy-Britannia legnépszerűbb, fiataloknak szóló internetes csatornáját hozta létre. „Ki lesz Magyarország Jamal Edwardsa?” – tette fel a kérdést Patrick Walker.

A bejelentés végén a szervezők lejátszottak egy rövid filmelőzetest: a világ különböző pontjain élő emberek egy napjukat rögzíthették a képkockákon, melyet utóbb beküldtek a YouTube-nak. Több százezren jelentkeztek az alkotásokkal. A Ridley Scott és Tony Scott által megálmodott, Kevin McDonald rendezte alkotás a maga nemében egyedi: a világ különböző pontjairól összegyűjtött pillanatokat vetíti le, mely minden bizonnyal még feljebb srófolja majd a YouTube amúgy sem alacsony nézettségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.