A YouTube mindössze hétéves, hangzott el a Google sajtótájékoztatójának elején. A 2009 októberében jegyzett napi egymilliárdos letöltés 2012-re négymilliárdra nőtt. Magyarországon idén januárban elvégeztek egy kutatást, mely szerint a weboldal 93 százalékos spontán ismertséget élvez. A megkérdezettek több mint 70 százaléka hetente, majd negyede pedig naponta tölt le és fel videókat a megosztóra.
A szerdai bejelentés jelentősége, hogy a magyar felhasználók számára mostantól sokkal könnyebb lesz az oldal elérhetősége, kezelése. A feltöltött tartalmak tulajdonosai sokkal szélesebb körben tudnak majd hozzáférni a videókhoz. Az MNO a sajtótájékoztatón úgy értesült, a rendszer csütörtöktől „válik élessé”, és elvileg a Youtube.hu-ról is elérhető lesz.
Napi 4 milliárdos letöltés
Matthew Glotzbach, a YouTube EMEA igazgatója lenyűgöző kulturális jelenségként jellemezte a videómegosztót. A több mint 4 milliárdos napi letöltés, a 800 millió egyedi felhasználó legalábbis ezt támasztja alá. Percenként 60 órányi videót töltenek fel a YouTube-ra, tette hozzá a vezető. A weboldal több mint 59 nyelven van jelen a világhálón, Magyarországgal együtt pedig immár 40 országban. Hazánkban a YouTube a harmadik legnépszerűbb internetes oldal, havonta majdnem 6 órányi videót tekintenek meg a magyar felhasználók, hangzott el a bejelentésen.
Ha fellépünk a magyar YouTube-ra, mostantól annak lokalizált változatával találkozhatunk majd. Az oldal alján található listából kiválasztva a külföldön tartózkodó és a határon túli magyarok is elérhetik a lokalizált videómegosztót.
Hogy miért jó a lokalizált tartalom? A magyar felhasználók mostantól a legrelevánsabb tartalmakat találják majd meg a nyitólapra kattintva. Könnyebben, gyorsabban hozzáférnek majd azokhoz a tartalmakhoz, melyek otthonukhoz, környezetükhöz, szűkebben vett életterükhöz köthetők. A YouTube demokratizálja a feltöltéshez szükséges feltételeket: bárki készíthet kamerával, telefonnal videót, és az oldalon hazáját megjelölve töltheti fel azt. „A legfontosabb, hogy a helyi tehetségek is komolyabb hozzáférést kapnak a globális közösséghez” – jelentette ki Matthew Glotzbach.
Gazdasági oldalról közelítve az átalakítást, a hirdetők, kiadók kezébe is könnyebben használható felület kerül, hiszen a felhasználókhoz hasonlatosan ők is azonnali hozzáférést kapnak a globális közösséghez. Nekik mostantól csak akkor kell fizetniük a reklámért, ha azt valóban megtekintik a felhasználók, vagyis a konkrét letöltések után. Kiderült, minden partnerrel van egy bevételmegosztási megállapodás, mely alapján a letöltésekből befolyó összeg több mint 50 százaléka a tulajdonost illeti.
Jogvédelem
A jogvédelemmel kapcsolatban elhangzott, hogy a nemrégiben Zürichben kidolgozott Content ID rendszere felismeri a zenészek, zenekarok által feltöltött eredeti tartalmakat, és automatikusan megfelelteti az ehhez hasonlókat. A korábban olykor hiányos szerzői jogi védelem biztosítására innentől lehetőség nyílik a nem kívánatos videók letiltására.
A tűz mellől a számítógép elé ültek át
A YouTube partneri együttműködésekért felelős igazgatója, Patrick Walker örömét fejezte ki, hogy részese lehetett ennek a videóforradalomnak. „Néha úgy tűnik, mintha ez csak egy lassú evolúció volna, pedig egyáltalán nem az. A történeteket régen a tűz mellett mesélték egymásnak az emberek, majd jött a televízió, a rádió és a többi kommunikációs eszköz. A tévé a tömegkommunikáció legnagyobb platformjává vált, de később kiderült, az nem a legmegfelelőbb hirdetési felület. Most egy olyan átmenet zajlik, mely radikálisan megváltoztatja az emberek médiafogyasztási, hirdetési szokásait. Korábban a rádióról a tévére, most a tévéről az internetes tartalmakra állnak át az emberek. Ez hatalmas lehetőség a fogyasztók, a kiadók és a hirdetők számára is” – fogalmazott az igazgató.
Leszögezte, ha valaki egy üzenet közvetítésekor egyetlen csatornára koncentrál csupán, az hibásan cselekszik. „Minden csatornát ki kell használnunk” – emelte ki.
A YouTube első partnere a BBC volt 2007-ben. 2012-re immár 20 ezer partnerrel bír a weboldal, mostantól pedig Magyarországon is vannak együttműködőik. Az igazgató örömmel jelentette be a sajtótájékoztatón, hogy a YouTube együttműködésbe kezdett a TV2-vel. Patrick Walker pozitív példaként említette a Disney-vel kötött megállapodást. Korábban a „mesegyártó” komolyan támadta a YouTube-ot, hogy az felhasználókat vonz el a Disney-től, így egy együttműködési szerződés keretei között létrehoztak számukra egy YouTube-os csatornát. A műsorszórók egy része korábban szintén úgy vélte, csökkenni fog a nézettsége, ha feltölti adásait a YouTube-ra. Ennek éppen az ellenkezője valósult meg. A videómegosztó számításai szerint 2020-ra a tartalomfogyasztás 75 százaléka az internetre helyeződik át, a televíziós adások zömét is internetről töltik majd le a felhasználók.
Bolti eladóként kezdte a YouTube-sztár
„Amikor egy adott országban átadjuk a YouTube lokalizált változatát, mindig eltöprengek rajta, vajon ki lesz a következő videós világsztár, akit a YouTube által ismer majd meg a világ” – elmélkedett hangosan Patrick Walker. Példaként hozta fel a korábban bolti eladóként dolgozó Jamal Edwardsot, aki egyszerű home-videós feltöltésekkel indulva mára Nagy-Britannia legnépszerűbb, fiataloknak szóló internetes csatornáját hozta létre. „Ki lesz Magyarország Jamal Edwardsa?” – tette fel a kérdést Patrick Walker.
A bejelentés végén a szervezők lejátszottak egy rövid filmelőzetest: a világ különböző pontjain élő emberek egy napjukat rögzíthették a képkockákon, melyet utóbb beküldtek a YouTube-nak. Több százezren jelentkeztek az alkotásokkal. A Ridley Scott és Tony Scott által megálmodott, Kevin McDonald rendezte alkotás a maga nemében egyedi: a világ különböző pontjairól összegyűjtött pillanatokat vetíti le, mely minden bizonnyal még feljebb srófolja majd a YouTube amúgy sem alacsony nézettségét.

Halálos trópusi betegség ütötte fel a fejét Magyarországon, riadót fújtak az orvosok