Főnök az alsónadrágban

Hé, haver, meg kellene adnod a Facebook profilod jelszavát! Úgy tűnik, ez a módi manapság több amerikai és brit vállalatnál, ahol mind gyakrabban hangzik el egy-egy állásinterjú alatt ez a csöppet sem emberbaráti kérés.

Balogh Roland
2012. 03. 24. 19:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az már meg sem lep, hogy egyes vállalatoknál – már-már hírszerzési alapossággal – még az előtt meg szeretnének tudni mindent a leendő munkatársról, mielőtt az illető munkaszerződésén megszáradna a tinta. A gyakorlatot a fejvadász cégek is többször megerősítették. Az alapos kutakodáshoz pedig hozzátartozik a közösségi portálokon fellelhető profilok átböngészése, az üzenőfalon található bejegyzések, hozzászólások átnyálazása, no meg a feltöltött fényképek átfésülése.

Ez egyrészt érthető. Sokan nem szeretnének olyan alkalmazottat, aki kizárólag vállalhatatlan lerészegedésekről készült fotókat tölt fel magáról, vagy a munkaidejének több mint felét különféle személyes jellegű hozzászólásokkal, kommenteléssel tölti. Hasonló a helyzet a szexuális tartalmú képekkel, vagy ha valaki kizárólag vágykeltésből, ingerlésképpen magamutogató galériák szerkesztésével tölti napjait. A biztonsági beállítások segítségével ugyanakkor mindenki letilthatja a hívatlan kíváncsiskodókat. Nagyon egyszerűen ki lehet zárni a külvilágot a profilunkból, illetve szépen beállíthatjuk, ki és mit láthat aktivitásunkból a közösségi hálón.

Ez persze megnehezíti a kutakodást, ám a napokban több olyan esetről is olvastam, amely kissé elvetette a sulykot, és finoman szólva is az arcátlanság mezejére száműzött egyes vállalatokat. Mind gyakrabban hallani ugyanis, hogy az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában egyre több cég is arra kötelezné a munkatársait, hogy adják meg a közösségi portálokon használt belépési kódjukat és jelszavaikat. Ezzel kellett szembesülni például egy New York-i statisztikusnak. Justin Bassett-től egy állásinterjún kérték volna el a jelszavát. A férfi elutasította a kérést, és ott is hagyta az állásinterjút, ám meghökkenésére azt tapasztalta, a többi munkaadó is hasonló feltételt szabna a felvételéhez.

Egy másik amerikai fiatalnak, a bolti eladóként dolgozó Lee Williamsnek pedig a főnöke nyomásával kellett együtt élnie, aki hónapokon át azzal zargatta, adja meg a Facebook-jelszavát, hogy láthassa a profilját, amelyet – a közvetlen barátokon kívül – Williams mindenki számára lekorlátozott.

Vállalati jogászok szerint nincs olyan korlát, amely szabályozhatná ezt a vírusként terjedő gyakorlatot. Pedig nem ártana. Mert a közösségi profilokban való turkálás kicsit olyan, mintha odaadnánk a lakáskulcsunkat, vagy – egy talán morbid példával élve – arra kérnénk a betörőt, hogy ugyan fosszon már ki! Ilyen esetben egyébként egy dolgot tehetünk, megtagadhatjuk a kérést, igaz – az esetek beszámolóiból az derül ki – sokan félnek, hogy nem jutnak álláshoz, ezért belemennek egy ilyen arcátlan felszólításba, és kiadják profiljukat.

A gyakorlat komoly jogi csörték tárgya lesz, és csak abban bízhatunk, hogy a személyeskedéseknek is van egy határa, amit a jogalkotók is észrevesznek majd!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.