És ez nem színvonal – Kádár kora a filmvásznon

Az elronthatatlan keverttől át a sárgálló húslevesen át a mocsok csalamádéig. Így jelent meg a filmrajongó Kádár János kora a moziban.

Tompos Ádám
2012. 05. 25. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


„Mindenkinek igaza van” – Megáll az idő


Virág elvtársból börtönviselt, amnesztiával szabadult alkoholista „politikai” lesz, aki annak örül a legjobban, hogy azért ezt a kevertet még nem tudták elrontani. Mégis: hiába Őze Lajos zseniális alakítása a Gothár Péter rendezte és Bereményi Géza által írt kultfilmben, ő és a politika itt csak mellékszerepet kapnak. A csajozás, a kólamámor és a kamuangollal nyomott rock and roll ugyanis simán lenyomja a párttitkár elvtárs felszabadulását vagy a rögeszmés igazgatóhelyettes által képviselt államérdeket, az ősök szövege a múltról pedig egyszerűen érthetetlen. „Az sem véletlen, hogy milyen színvonalon vagánykodik az ember, és ez nem színvonal szerintem.” Mondja búcsúzóul Pierre, majd messzire hajítja a cseresznyepálinkás üvegét, és nekimegy a határnak. A többiek meg itt maradnak portást lefizetni, falra vizelni, patkányokat macerálni és Honthy Hannán vihogni.


„Ötvenhat?! Ez hogy lehet? Én ezt nem!” – Csinibaba

Még mindig konszolidálódunk, de már a rendszerváltás után nézzünk erre vissza. Tímár Péter filmjét gyakran éri az a vád, hogy elmusicaleskedi az egypártrendszert. Igaz. De a gazos, romos gyártelepét, a rendszer ex-ÁVH-s, lokális helytartójának műbőr kalapját, a Ki Mit Tud? tömbselejtezőjének zsűritagjait nézve nagyon nehéz nosztalgiát látni a táncdalslágerek díszletei közé. A sztori ugyan ellaposodik, de az olyan gegek, mint Sztálin mutatóujjának erotikus segédeszközként való ábrázolása, Dolák-Saly Róbert Kádár-paródiája, az ajnározott, de meghallgathatatlan lemez, azért komolyat döccentenek rajta. És kevés olyan elegáns ábrázolása van a gulyáskommunizmusból való kiábrándultságnak, mint amikor Anita Ekberg Trevi-kutas jelenetének megostromlása filmszakadásba torkollik.


„Osztályon felüli minőség, magzatom” – Ismeri a szandi mandit?

Ugyan tombol már az új gazdasági mechanizmus, vagyis az elvtársak túl vannak az önkritikán, mégis: Böszörményi Géza és Gyarmathy Lívia vették a bátorságot, hogy egy gyár működésén keresztül bemutassák, hogy ennek az egész szocialista izének tulajdonképpen semmi értelme. Mert ugyan a nagyvállalat területén kígyóznak a csövek, de hogy mi folyik bennük, azt nem tudja senki. De ez igazából nem is érdekel senkit. Mindenki arra figyel, hogy ne tegyen kárt se magában, se a munkában: ezt annyira komolyan veszik, hogy még a kapálást is tudományos kiskáté alapján végzik. Amikor pedig pihennek a dolgozók, akkor is össze vannak zárva, kreativitásuk eredménye pedig nem több, mint egy tavacskában, rózsaszín léggömbök között, irányíthatatlanul vergődő magányos kishajókban ölt testet.


„Enni kell, inni kell, aztán meg jöhet a többi” – Veri az ördög a feleségét

Túl vagyunk már a konszolidáción, sőt az új gazdasági mechanizmuson is, hovatovább ott tartunk, hogy már egy közönséges vidéki maca is titkárnője lehet a Fontos Budapesti Elvtársnak. Akit egy protekció kikunyerálása ürügyén, augusztus 20-a alkalmából jól meg kell tömni rétessel (ami persze nem olyan, mint régen), csak vigyázni kell a tóduló alkesz barátokkal, (kéréseik persze volnának nekik is) szórakoztatni kell a Fontos Elvtárs butácska, de világot (vagy legalábbis Nyugatot) látott lányát, és ügyelni kell, hogy a nagypapa lehetőleg ne a klerikális természetű emlékeivel hencegjen. De a Fontos Elvtárs csak csipeget, hiába a nótával kísért, sárgálló húsleves meg a töltött csirke. Rossz szegénynek a gyomra. Aztán jön a vihar meg a tűzijáték, de semmi több: minden megy tovább, ahogy eddig.


„Szabjanak ki rám valamilyen büntetést” – Forró vizet a kopaszra

Kafkai vízió a nyolcvanas évek paneldzsungeléből a szerencsétlen borbélyról, aki egyszer csak kopaszra nyírja kuncsaftját. És amíg nem bűnhődik meg, addig annyira nem találja a helyét, hogy saját lakása helyett máshova megy be: igaz, az élet ott is ugyanolyan unalmas lehet, mint nála. Aztán a kopasz áldozatával közösen levezényelt jótétrohamával elszabadítaná a poklot. De csak addig jutnak, hogy csárdást hallgatva eltervezik: ha majd a nagyok egymásnak esnek, akkor egy azbesztbunkerba mennek lekváros derelyét zabálni konzervsonkával, és egy periszkópban nézik végig, miként dől össze a világ. De ehelyett visszatérnek a mindennapjaikba, újra elkövetni hibáikat, hogy kezdődjön előröl minden.


„Akkor gondolva van” – Egészséges erotika

Milyen meglepő: Tímár Péter is egy gyárat választott, hogy bemutassa, miként is működik a rendszer: fordítva. Fordítva fűzték be ugyanis a filmet, a színészek fordítva játszottak (Rajhona Ádám állítólag ma is tud fordítva káromkodni), és politikai kétértelműségekkel hemzsegő, megbabrált mondatokkal beszéltek a szereplők. Érteni persze lehetett azt, hogy gusztus huszadika, kotmányunk ünnepe, Lada-gyár, materialista libidókutatás, ahogyan az is világos, hogy mi a poén abban, hogy egy nőket alkalmazó üzem túltermel egy olyan termékből, amire senkinek nincs semmi szüksége. Aztán a lécláda pont egy hiánycikktől, a szocialista prüdéria által tiltott egészséges erotikának köszönhetően lesz kelendő. De ennek bizony már nem a megszokott hétköznapokba való visszasüppedés lesz a vége, hanem mindent felemésztő tűzvész, amelynek során kiderül az is, miért ne rakjunk benzint a porral oltó készülékbe. Mert ahol egy tűzoltó megjelenik, ott tűz lészen hamarosan.


„Levelet kaptam, lájf” – Moszkva tér

A Megáll az idő kistesója. Kanyarban van már a rendszerváltás, és bizarr módon két temetés (Nagy Imréé és Kádár Jánosé) között zajlanak a legnagyobb bulik, beleértve a cinkelt tételekkel lejátszott érettségit is, a nagy vonatjegybizniszt és a szüzesség elvesztését. A történelmi idők súlyát csak az önmagát cinikusra alkoholizáló, tankönyvet az asztalhoz csapó tanár és az okoskodó, fontoskodó Ságodi méri fel. A disszidens felmenőkkel bíró Petya vagy az újgazdagcsemete Kiegler és a rejtélyesen befolyásos apukával bíró fősuttyó Royal viszont pont úgy vannak ezzel az egésszel, mint Gothár Dinije és Pierre-je: lógatják a lábukat, a vörös zászlók között kiflit majszolnak a Szabadság-híd közepén. De hamburger is van már, csak még teletömik mocsok csalamádéval.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.