Aláírásra kész a módosított Gripen szerződés

Amint arról a Combat Aircraftban, a Magyar Nemzetben, a LégierőBlogban és újabban az MNO Phalanx blogján számos alkalommal beszámoltam, az elmúlt évben megtárgyalásra került a magyar és svéd fél között a Gripen Bérleti Megállapodás (GBM) módosítása. A tárgyalások lezárása után először a magyar, majd a svéd kormány fogadta el a szerződésmódosítás tervezetét, aláírására a jövő héten kerül sor.

Zord Gábor László
2012. 01. 24. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utolsó lépéséhez, az aláíráshoz közeledik a Gripen-szerződés módosításának ügye. Ebből az alkalomból érdemes áttekinteni az ehhez vezető folyamatot, illetve azt, amit a nyilvánosság tudhatott róla.

A kérdésről egy éve kezdődtek meg a tárgyalások a magyar és a svéd fél között, miután a Honvédelmi Minisztériumban (HM) a kormányváltást követő átvilágítások nyomán nyilvánvalóvá vált, hogy a 2001-ben megkötött, majd 2003-ban radikálisan módosított szerződés fizetési ütemezése tarthatatlan. Jobban mondva, a HM költségvetésének folyamatos, évek óta tartó csökkentése, és a 2003-as megállapodásban szereplő, emelkedő éves részletek ellentmondása 2012-től a tárca működésképtelenségéhez vezethetett volna.

A HM kényszerhelyzetben volt ugyan, de a svéd félnek is érdekében állt a megegyezés. Egyfelől a Gripen exportja nem nevezhető különösen sikeresnek, így a kevés létező ügyfél hosszú távú megtartása a védelmi megszorításoktól szűkös piacon a svédek stratégiai érdeke. Másrészt a NATO-ban dívó Smart Defence és az amerikaiak európai stratégiaváltása kapcsán felmerült, hogy térségünkben közös, de tengerentúli ipari forrásból származó megoldást (F-16) nyerjen a légtérvédelem kérdése, így ha nem is kézenfekvő, de legalábbis elméleti alternatíva akadt az elmúlt évben, mely előmozdította a hajlandóságot. A tárgyalásokról 2011 év eleje óta szivárogtak ki hírek, és a júniusi párizsi légiszalonon már teljesen konkrét információkhoz lehetett jutni az ügyben. Aztán ősszel már arról beszéltek a forrásaim, hogy mindenképpen lesz megegyezés, végül egy december eleji budapesti konferencián célegyenesbe ért az egyezkedés (lásd itt és itt). Miközben zajlottak a tárgyalások, az év eleji súlyos üzemanyaghiányból kikászálódva a Gripen-flotta üzemanyaghoz jutott, és 2011-ben sikerült először kirepülnie a szerződésből adódó éves átlagos repült órákat, 1600-at. December legvégén nyilvánossá vált, hogy a felek december 20-án megegyezésre jutottak, illetve hogy az abban foglaltakat milyen menetrend szerint hagyja jóvá a magyar és a svéd kormány. Hende Csaba 2012. január 6-án állt végre a nyilvánosság elé a kormány által január 4-én elfogadott szerződésmódosítással, miután tájékoztatta a HM-ben a parlamenti pártok képviselőit, és ekkor osztották meg először a főbb arányszámokat is, illetve a javarészt változatlan, de 2026-ig kitolt szakmai tartalmat. A svéd kormány január 20-án bólintott rá a szerződésmódosításra, amihez egyébként a HM-nek szokatlan módon gratulált még az amerikai nagykövet is.

Továbbiak a Magyar Nemzet 2012. január 25. számának 2. oldalán a rövidhírek között

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.