A kalap

Semmilyen közösség nem lehet meg az egyes emberek nélkül. És kinek-kinek saját élete, tempója, érzékenysége van.

Szántó T. Gábor
2017. 02. 15. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszer csak szorítani kezdett a kalap. Vagy a sapka, amelyiket éppen viseltem. Bármi volt a fejemen, szorított. Kicsinek éreztem, szűknek, melegem lett, és viszketni kezdett a fejem.

Zavart az is, fedetlen fővel voltam. Akadt régi vágású bársonykapedlim, divatos, horgolt, színes kipám, barna kalapom, fekete kalapom, szalmakalapom, baseballsapkám is volt több színben, de szorított a kalap is, a sapka is. Az utcán vagy a villamoson hol feltettem, hol levettem, és a kezemben szorongattam.

Akár befedett, akár fedetlen fejjel jártam, sután éreztem magam, mint aki két világ közé szorult.

Reb Slojméval egy nyárestén oda-vissza többször is végigsétáltunk a Szent István parkon. Hol feltettem, hol levettem, és gyűrögettem, hol meg zsebre vágtam a sapkám. Észrevette a zavarom.

– Mi baja? – kérdezte. – Látom, ne is tagadja.
– Hülyeség – mondtam kínomban nevetgélve. – A sapka Szorít.

Kíváncsian nézett rám, mint aki további magyarázatot vár, de csak a vállam vonogattam. Fejembe csaptam a baseballsapkát, és mentem mellette tovább.

– Mondja, tulajdonképpen mióta hordja maga meg a maga Sziklai barátja is ezeket a sapkákat? Vagy bármit a fejükön – torpant meg. – Merthogy amikor megismerkedtünk, és elkezdtek hozzám járni, még nem hordták. Arra azért emlékeznék

Szórakozottan nézte a fejemet. Nem feleltem.

– Miért van maga egyáltalán sapkában? Ilyen hűvös van? – kérdezte nyomatékosan és provokatívan.

Nem értettem, hogy kérdezhet ilyet. Ő is kalapot hord, otthon meg kapedlit. Mintha nem tudná, hogy hozzá hasonlóan én is hagyománytiszteletből viselem. Mellette tanultam, sőt tőle, őt követtem ebben is. Őrizni akartam a talmudi rav Hunától, pontosabban anyjától eredeztetett hagyományt. Azt jósolták neki, hogy fia gonosztevő lesz, és ő, hogy megelőzze mindezt, s hogy mindig emlékeztesse a feje felett lebegő ítéletre és az istenfélelemre, gyerekkorától befedte a fiú fejét, aki így nem bűnöző lett, hanem törvénytudós. Meglehet, szentimentális, patetikus, de szerettem ezt a történetet. Mások az ókorban elmélyült tanuláshoz viseltek fejfedőt.

Az öreg láthatta a fejemen a kipát az elmúlt időben épp eleget, akkor is, ha nem tanultunk, csak beszélgettünk. Froclizni akart, mint aki azt mondja: nem érti, minek próbálkozunk a vallásossággal, nem áll jól nekünk, és úgyse fog menni hosszú távon. Nehezen ment, kétségtelen, de tudtam, hogy ez a nehézség vele jár, és ezt ő is éppoly jól tudta. Iróniája épp ezért érzékenyen érintett.

– Hordom már egy ideje – feleltem. Kiérezhette hangsúlyomból a rosszallást. – Magától tanultam. Ezt is.
– Minek maguknak az ortodoxia? – nézett rám hunyorogva, pedig ő állt háttal a Duna-partnak, és az én szemembe tűzött a Margitsziget mögött alábukó nap, mely úgy lógott az ég alján, mintha csak odaakasztotta volna valaki.

Erre a kérdésre nem lehetett válaszolni. Nem is azért tette fel. Összeszorítottam a fogam. Éreztem, hogy arcizmaim rángatóznak. Ő is észrevehette vívódásom, mert nem piszkált tovább, megadta a kegyelemdöfést.

– Maguk a semmiből jönnek vissza, Miklós. Vagy mondjuk úgy, a sötétségből. És aki a pincéből szalad fel a lépcsőn, azt elvakíthatja a fény. Ha meg két-három lépcsőt ugrik, bokáját is szegheti – sóhajtott. – Meséltem már magának a „fogoly gyermek”-kel kapcsolatos hagyományt, nem? Akik nem gyakorolhatták vagy nem ismerhették a szokásokat, azokon nem kérhető számon, miért nem cádikok Ért engem? A vallás nagy dolog. Én lennék a legutolsó, aki szólnék ellene. Erre neveltek gyerekkoromban, nem is tudnék élni nélküle. Magát se beszélném le róla. De meg akartam már kérdezni korábban is, csak nem kínálkozott mostanáig alkalom: nem érzi néha úgy, hogy túl messzire ment?

Erre a kérdésére se tudhattam válaszolni. A szentségben emelkedni kell, így tanultam, épp vele. Ezért gyújtunk, többek között, napról napra eggyel több hanukai mécsest is. Most akkor hol az igazság?

Lehajtottam a fejem. A sapka napellenzője eltakarta az arcom.

– Soha nem érezte, Miklós, hogy már nem önmaga? Hogy túllőtt a célon? Hogy beleveszett valamibe, és elveszítette önmagát?
– Nem az a cél, hogy az ember korlátozza az egóját, és egy közösség részévé váljon? – emeltem fel a fejem, de erőtlenül csengett a hangom.
– Ez igaz – bólogatott. – De semmilyen közösség nem lehet meg az egyes emberek nélkül. És kinek-kinek saját élete, tempója, érzékenysége van. Ne feledje – nyújtott kezet a park kijáratánál, és a másik kezét a kézfejemre helyezte –, jobb egy zsidó kalap nélkül, mint egy kalap zsidó nélkül. Habár, azt hiszem, ezt a mondást nem találja meg a hagyományos kommentárok között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.