Borombovics Géza nagy olajképeit nézem egy Bartók Béla úti galériában. Meglepő, de jók. Adott egyetlen hatalmas napraforgómező nagy, sárga-rozsdabarna levelekkel. Nagyapám őszi kertjére emlékeztet. Más képeken kukoricás látható, de az is rohad. A kukoricaföld mellett gumicsizmás, összekulcsolt kezű halottak hevernek hason vagy hanyatt, elfektetett szerszámokkal az oldalukon. Nem parasztok, inkább mai kistermelők. Némelyik svájcisapkásan, mint a monoszlói nagyapám.
A kiállítás címe: Vaskor. Valóban a jól ismert filmrendező festményei, most már elhiszem, ahogy látom belépni kisimult arccal. A mi polihisztorunk.
Minden felületen hirdették, ennek ellenére sem jöttek hetvennél többen. Nem szoktak sehová. Hetven ember ilyen szűk térben amúgy is tömeget eredményez. Leghátul állnak, mint mindig, a pogácsára és ingyenborra ácsingózó bácsik, nénik. A legtürelmetlenebbek azonban, figyeljük meg, mindig a jól szituált, harmincas művészek. Őket értem is, meg nem is. Ez egy literes cuvée a közértből, ilyen pogácsát bármelyik aluljáróban kapni. Kényelmesebben is fogyaszthatnák ugyanazt. Bármit. És mégis, a páriákon áttiporva érnek célt. Az egyik hetvenes férfi nyakkendőt kötött elkoszolódott ingnyaka alá. Neki nincs szaga, de némelyikük közelében sűrű felhőbe lépek. (Sosem tudtam, honnan ismerik az időpontokat ennyire halálpontosan. Külön sajtófigyelőjük volna?) A szaglásom érzékeny, mégis ritkán fordul elő velem, hogy nem viselem el a másik szagát. Ha már, akkor inkább bizonyos parfümöket nem bírok. Talán a mósuszillatot sem, ha jól azonosítottam egyszer valaki bőrén. Meg a dohot! Mélységesen szánom a csütörtök esténként egymás után három-négy rendezvényen is megforduló páriákat, akik ingyenkonyhának és melegedőnek használják a galériákat. Szánom őket, de legalább nem röhögök rajtuk, mint a szervezők.
Egy hátranyalt hajú, ötvenes úr beszél Borombovicsról. Piros szemüvegkeretű, mosolygós ember.
„A képek, amelyeket itt látunk, bizonyítják, hogy emlékezés csak a vulgáris idő megtagadása révén lehetséges. [Itt leveszi a szemüvegét, jelentőségteljesen Gézára néz, majd vissza.] Géza mindegyik képét áthatja a szorongás, amelyet nem egyszerűen a már megtörtént esemény visszatérésétől való félelem táplál. Az egykori idill végleg szétcsúszott. A képek azért hatnak ránk, azért fognak és nem eresztenek, mert a rendre bennünk, önmagunkban rejtőző, hátborzongató fenyegetésekkel szembesítenek. Nem kell visszatérniük, mert itt vannak, mibennünk és mikörülöttünk. A tájképek békés felszínét különös alakok repesztik föl.”